Els dies que vindran 

Ejemplo de shortcode con estilo
'L’acceptació de tantes maneres de ser i de sentir-se valencià ja s’ha posat en qüestió. I la convivència s’està degradant massa ràpidament'

Potser fou Josep Piera qui em va mostrar eixos versos. Aquell home d’Alzira superava ja la cinquantena d’anys. Tanmateix, plorava. 

Havia treballat a València, a Xàtiva, a Dénia. Un canvi polític l’obligava a emprendre l’exili, a abandonar la seua terra. Des de lluny, llegint per carta què passava ací després de la seua fugida, coneixent com s’anava desfent el seu somni, va escriure estos versos amerats de nostàlgia: “Que llarga aquesta angoixa! No hi ha un cirurgià per a aquesta fractura? Tots els nostres moments han de ser hores d’angoixa? Amic meu: on són els dies passats i les nits que els seguien?”. 

Al poeta li deien Ibn Amira. Fou un andalusí del segle XIII que va haver de fugir al Marroc amb l’entrada de Jaume I i el nou domini cristià. El seu plany ens recorda que abans de nosaltres sempre hi ha hagut algú. Que tots passem. Que tots passaran. Que allò important és saber-se part d’un viatge, millorar-lo i apreciar la riquesa de les diversitats que conformen esta terra, el país dels valencians.  

El 9 d’Octubre convida a fer memòria d’eixe llarg trajecte. Trenta generacions de valencians hem seguit a Jaume I. Huit segles de viatge compartit. De l’esplendor medieval del Segle d’Or a la derrota d’Almansa, que va deixar les institucions forals perdudes; les llibertats, anul·lades; i la llengua, prohibida. Tanmateix, 1707 no fou el final. Després d’aquella desfeta, el viatge continuà. Amb els il·lustrats del XVIII, sensibles a la cultura valenciana. Amb la Renaixença del XIX, fidel a la nostra terra. Amb els valencianistes del XX, somiant Estatuts contra la dictadura. Amb els demòcrates de la Transició, que uniren la consecució de la democràcia espanyola amb la recuperació de l’autogovern valencià.  

Per molts atacs que van rebre –bombes, colps, insults, amenaces, vetos, exclusions– mai van defallir. El sinuós viatge continuà. Per cada Almansa, sempre hi ha hagut un nou motiu per defensar l’autogovern d’identitat recuperada, de civilitat il·lustrada, de democràcia socialment avançada. 

Certament, són temps difícils. Ho escolte cada dia. Ho veig en els ulls de molta gent. Les mirades sectàries assetgen, des de les institucions, el valencià i la cultura lliure. Algunes actituds intransigents davant la igualtat són inadmisibles. L’amenaça per als serveis públics –la sanitat, en primera instància– ja sura en l’ambient. L’acceptació de tantes maneres de ser i de sentir-se valencià ja s’ha posat en qüestió. I la convivència s’està degradant massa ràpidament. També s’intenta uniformitzar l’Espanya d’Espanyes real a base de dogmes i nacionalisme banal. Però la diversitat, en esta tardor calorosa del 2023, és el fet que ho explica tot. A Espanya i a la Comunitat Valenciana. Seguirem sent diversos per molt que alguns s’atrinxeren-se dins la seua caverna, tan menuda i tan fosca, i no isquen fora per por a descobrir la realitat.  

Sabem –també ho sabia el poeta– que els dies passats i les nits que els seguien mai tornen. Això podria evocar en nosaltres el plany d’Ibn Amira després d’un 9 d’Octubre de fa tants anys. El lament per un paradís perdut, la nostàlgia estèril, el dolor per allò que no tornarà. Però no. Sabem que el viatge continua. Sempre ha continuat. I ara ha de continuar. Que ningú baixe els braços. És l’hora de la resistència. És el temps de les conviccions.  

Ximo Puig, expresident de la Generalitat Valenciana

Últimes notícies

L’AVL reclama més recursos per a frenar la minimització del valencià

La presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Maria Àngels Francés, reclama voluntat política i més recursos per a consolidar el llegat dels 25 anys de la institució i frenar la minimització del valencià. En l’acte d’obertura del curs, l’AVL també ha distingit la revista Saó amb la Medalla de 2026.

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno, proclamades falleres majors de València 2027

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno han sigut proclamades fallera major i fallera major infantil de València per a 2027 en un acte solemne a lAjuntament, presidit per lalcaldessa María José Catalá.

Bernabé, Arcadi España i Torró encapçalen la llista del PSPV al Congrés per València

El PSPV-PSOE ha aprovat una llista molt renovada al Congrés per València, encapçalada per Pilar Bernabé, amb Arcadi España de número dos i Rebeca Torró de tres, de cara a les generals del 29 de novembre.

Jutgen nou acusats per un alijo de 32 quilos de cocaïna arribada des de Panamà

Nou persones s’enfronten a penes de fins a nou anys i mig de presó per introduir a Espanya més de 32 quilos de cocaïna ocults en un enviament d’aparells elèctrics cap a Orihuela.

Mompó crida a mobilitzar València per a canviar el rumb d’Espanya el 29N

Vicent Mompó insten el comitè de campanya del PP a València a bolcar-se en les generals del 29 de novembre per a impulsar un canvi polític a Espanya. El líder provincial reclama que la Comunitat Valenciana siga escoltada i tinga el pes que li correspon.

Benidorm Fest 2027 reunix 18 artistes amb Ladilla Rusa, Vicco i Pipiolas al capdavant

La sisena edició del Benidorm Fest se celebrarà del 26 al 30 de gener de 2027 amb 18 artistes seleccionats entre 896 cançons, combinant figures consolidades i noves promeses.

Llibertat provisional per als quatre ultres detinguts en la baralla prop del Ciutat de València

El jutjat d’instrucció de València ha deixat en llibertat provisional quatre ultres del Sevilla detinguts per una baralla multitudinària amb radicales del Levante dilluns passat als voltants del Ciutat de València. Els investigats, que no han declarat, hauran de comparéixer quan els ho requerisca el jutjat i comunicar qualsevol canvi de domicili.

Així afectarà a la Comunitat Valenciana l’avís per fortes pluges des de dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat un avís especial per un episodi de pluges intenses i persistents que podria començar dissabte i concentrar-se diumenge als litorals i prelitorals mediterranis.