10.2 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

En defensa del valencià i dels símbols d’identitat valencians

La recent petició del Govern d’Espanya a la Unió Europea perquè el català, basc i gallec siguen considerats oficials, ometent el valencià, ha encés les alarmes en la Comunitat Valenciana. Esta omissió no és només una relliscada administrativa, sinó un menyspreu a la rica història, cultura i identitat dels valencians.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana és clar: “La llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià”. Esta definició no és un capritx, sinó el reflex d’una realitat lingüística i cultural que ha perdurat durant segles. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua també recalca esta denominació diferenciada, subratllant la riquesa i diversitat de la llengua valenciana.

És preocupant que, en un intent d’agradar a uns certs sectors polítics, es relegue i menyspree la identitat valenciana. Esta omissió no sols afecta la percepció de la llengua valenciana en l’àmbit europeu, sinó que també pot tindre repercussions en l’acte-percepció dels valencians i en com s’ensenya i es viu la llengua en la nostra terra.

El valencià no és només una llengua; és un símbol de resistència, d’història i d’identitat. És la llengua d’Ausiàs March, de Joanot Martorell, de Vicent Andrés Estellés. És la llengua de les nostres falles, de les nostres festes i tradicions. És, en definitiva, una part essencial del que significa ser valencià.

Resulta imperatiu que el Govern d’Espanya rectifique esta omissió i reconega la importància i singularitat del valencià. No fer-ho seria perpetuar una visió centralista i homogeneïtzadora d’Espanya que ignora la rica diversitat de les seues regions.

A més, és essencial que des de la Comunitat Valenciana es prenguen mesures per a reforçar l’ensenyament i promoció del valencià. La recuperació de la Llei de Senyals d’Identitat és un pas en la direcció correcta, però és només el començament. És necessari que s’invertisca en educació, en promoció cultural i en iniciatives que reforcen l’ús i la visibilitat del valencià en tots els àmbits de la vida pública i privada.

El valencià no és només una llengua més. És un símbol d’identitat, d’història i de cultura. És essencial que se li done el lloc que li correspon en l’àmbit europeu i que es reforce el seu ensenyament i promoció en la Comunitat Valenciana. Només així podrem garantir que la nostra llengua i la nostra identitat perduren per a les futures generacions.

Últimes notícies

Així van transcórrer els missatges entre Feijóo i Mazón la nit de la DANA

El lliurament dels missatges d'Alberto Núñez Feijóo completa la seqüència del xat amb Carlos Mazón durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. L'intercanvi reflectix problemes de comunicació, dubtes sobre víctimes i coordinació institucional.

PSOE i Compromís acusen a Feijóo de prioritzar el relat en la dana i demanen la seua dimissió

PSOE i Compromís han carregat contra Feijóo pels missatges enviats a Mazón la nit de la dana, que al seu juí proven que el PP va cuidar el relat i no a les víctimes.

Feijóo va animar a Mazón a liderar la comunicació el 29-O per considerar-la clau

Els WhatsApp aportats al jutjat mostren que Feijóo va instar a Mazón a portar la iniciativa informativa durant la DANA del 29-O i va oferir desplaçar-se immediatament.

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.