En defensa del valencià i dels símbols d’identitat valencians

La recent petició del Govern d’Espanya a la Unió Europea perquè el català, basc i gallec siguen considerats oficials, ometent el valencià, ha encés les alarmes en la Comunitat Valenciana. Esta omissió no és només una relliscada administrativa, sinó un menyspreu a la rica història, cultura i identitat dels valencians.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana és clar: «La llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià». Esta definició no és un capritx, sinó el reflex d’una realitat lingüística i cultural que ha perdurat durant segles. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua també recalca esta denominació diferenciada, subratllant la riquesa i diversitat de la llengua valenciana.

És preocupant que, en un intent d’agradar a uns certs sectors polítics, es relegue i menyspree la identitat valenciana. Esta omissió no sols afecta la percepció de la llengua valenciana en l’àmbit europeu, sinó que també pot tindre repercussions en l’acte-percepció dels valencians i en com s’ensenya i es viu la llengua en la nostra terra.

El valencià no és només una llengua; és un símbol de resistència, d’història i d’identitat. És la llengua d’Ausiàs March, de Joanot Martorell, de Vicent Andrés Estellés. És la llengua de les nostres falles, de les nostres festes i tradicions. És, en definitiva, una part essencial del que significa ser valencià.

Resulta imperatiu que el Govern d’Espanya rectifique esta omissió i reconega la importància i singularitat del valencià. No fer-ho seria perpetuar una visió centralista i homogeneïtzadora d’Espanya que ignora la rica diversitat de les seues regions.

A més, és essencial que des de la Comunitat Valenciana es prenguen mesures per a reforçar l’ensenyament i promoció del valencià. La recuperació de la Llei de Senyals d’Identitat és un pas en la direcció correcta, però és només el començament. És necessari que s’invertisca en educació, en promoció cultural i en iniciatives que reforcen l’ús i la visibilitat del valencià en tots els àmbits de la vida pública i privada.

El valencià no és només una llengua més. És un símbol d’identitat, d’història i de cultura. És essencial que se li done el lloc que li correspon en l’àmbit europeu i que es reforce el seu ensenyament i promoció en la Comunitat Valenciana. Només així podrem garantir que la nostra llengua i la nostra identitat perduren per a les futures generacions.

Últimes notícies

Mor una xiqueta de 11 anys en desplomar-se un pilar d’una vivenda a Alzira

Una xiqueta de 11 anys ha mort i el seu germà de 9 ha resultat ferit en desplomar-se un pilar d’una vivenda a la zona del Motor de l’Aigua-Casella, a Alzira, segons el CICU.

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.