21.3 C
València
Dilluns, 13 octubre, 2025

En defensa del valencià i dels símbols d’identitat valencians

La recent petició del Govern d’Espanya a la Unió Europea perquè el català, basc i gallec siguen considerats oficials, ometent el valencià, ha encés les alarmes en la Comunitat Valenciana. Esta omissió no és només una relliscada administrativa, sinó un menyspreu a la rica història, cultura i identitat dels valencians.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana és clar: “La llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià”. Esta definició no és un capritx, sinó el reflex d’una realitat lingüística i cultural que ha perdurat durant segles. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua també recalca esta denominació diferenciada, subratllant la riquesa i diversitat de la llengua valenciana.

És preocupant que, en un intent d’agradar a uns certs sectors polítics, es relegue i menyspree la identitat valenciana. Esta omissió no sols afecta la percepció de la llengua valenciana en l’àmbit europeu, sinó que també pot tindre repercussions en l’acte-percepció dels valencians i en com s’ensenya i es viu la llengua en la nostra terra.

El valencià no és només una llengua; és un símbol de resistència, d’història i d’identitat. És la llengua d’Ausiàs March, de Joanot Martorell, de Vicent Andrés Estellés. És la llengua de les nostres falles, de les nostres festes i tradicions. És, en definitiva, una part essencial del que significa ser valencià.

Resulta imperatiu que el Govern d’Espanya rectifique esta omissió i reconega la importància i singularitat del valencià. No fer-ho seria perpetuar una visió centralista i homogeneïtzadora d’Espanya que ignora la rica diversitat de les seues regions.

A més, és essencial que des de la Comunitat Valenciana es prenguen mesures per a reforçar l’ensenyament i promoció del valencià. La recuperació de la Llei de Senyals d’Identitat és un pas en la direcció correcta, però és només el començament. És necessari que s’invertisca en educació, en promoció cultural i en iniciatives que reforcen l’ús i la visibilitat del valencià en tots els àmbits de la vida pública i privada.

El valencià no és només una llengua més. És un símbol d’identitat, d’història i de cultura. És essencial que se li done el lloc que li correspon en l’àmbit europeu i que es reforce el seu ensenyament i promoció en la Comunitat Valenciana. Només així podrem garantir que la nostra llengua i la nostra identitat perduren per a les futures generacions.

Últimes notícies

Ford Almussafes suspén el torn de manteniment de vesprada per les pluges

La planta d'Almussafes cancel·la el torn de vesprada de manteniment pels avisos de pluges, l'única activitat prevista amb la producció parada i la plantilla en ERTO. Amb l'alerta activada, la mesura evita desplaçaments i deixa el centre sense activitat presencial.

Nou avís a mòbils per la DANA en el litoral sud de València després d’ampliar-se l’alerta roja

Emergències envia un segon És-Alert en el litoral sud de València després d'ampliar fins a mitjanit el nivell roig per pluges. Es demanen desplaçaments mínims i evitar zones inundables.

Torna l’alerta roja al litoral sud de València per la DANA, amb fins a 135 l/m² en una hora

Aemet eleva a roig l'avís per pluges en el litoral sud de València i envia un És-Alert. Les tempestes deixen 135 l/m² en una hora i causen corts i incidències.

La jutgessa de la DANA rebutja incorporar les entrevistes a Mazón i reforça la busca de proves

La instructora nega que les declaracions mediàtiques puguen substituir una compareixença judicial i ordena noves diligències: documents, vídeos i testimonis. També desestima un recurs de la defensa d'Argüeso.

Rafa Mir, disconforme amb el seu processament, renúncia a recórrer i afronta el juí per agressió sexual

El davanter de l'Elx mostra la seua disconformitat amb el processament per agressió sexual, però renúncia a recórrer i assumix que serà jutjat a València. Se li imposa una fiança de 12.500 euros; en la causa també està processat el futbolista Pablo Jara.

Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia exigixen detindre les noves regles del Tajo-Segura per considerar-les ideològiques

Els governs de la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia i Andalusia reclamen frenar les noves regles d'explotació del Tajo-Segura i derogar el Pla del Tajo. Al·leguen que els canvis retallarien dràsticament els enviaments al sud-est i responen a criteris polítics, no tècnics.

Cessen les tempestes a La Safor després de deixar 135 l/m², però persistixen focus en la costa de València

Les pluges torrencials han remés a la Safor després de superar els 135 l/m² a Gandia i Bellreguard, però seguixen nuclis molt intensos al costat de la costa de València i abundants llamps entre Borriana i Oropesa.

Aemet amplia a tot el dia l’avís roig per 180 l/m² en el litoral sud de València

Aemet estén fins a la mitjanit l'avís roig en el litoral sud de València per pluges molt intenses de fins a 100 l/m² en una hora i 180 en 12 hores. La resta del litoral manté avisos taronja per pluges i tempestes amb graníssol i ratxes molt fortes.