En defensa del valencià i dels símbols d’identitat valencians

La recent petició del Govern d’Espanya a la Unió Europea perquè el català, basc i gallec siguen considerats oficials, ometent el valencià, ha encés les alarmes en la Comunitat Valenciana. Esta omissió no és només una relliscada administrativa, sinó un menyspreu a la rica història, cultura i identitat dels valencians.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana és clar: «La llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià». Esta definició no és un capritx, sinó el reflex d’una realitat lingüística i cultural que ha perdurat durant segles. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua també recalca esta denominació diferenciada, subratllant la riquesa i diversitat de la llengua valenciana.

És preocupant que, en un intent d’agradar a uns certs sectors polítics, es relegue i menyspree la identitat valenciana. Esta omissió no sols afecta la percepció de la llengua valenciana en l’àmbit europeu, sinó que també pot tindre repercussions en l’acte-percepció dels valencians i en com s’ensenya i es viu la llengua en la nostra terra.

El valencià no és només una llengua; és un símbol de resistència, d’història i d’identitat. És la llengua d’Ausiàs March, de Joanot Martorell, de Vicent Andrés Estellés. És la llengua de les nostres falles, de les nostres festes i tradicions. És, en definitiva, una part essencial del que significa ser valencià.

Resulta imperatiu que el Govern d’Espanya rectifique esta omissió i reconega la importància i singularitat del valencià. No fer-ho seria perpetuar una visió centralista i homogeneïtzadora d’Espanya que ignora la rica diversitat de les seues regions.

A més, és essencial que des de la Comunitat Valenciana es prenguen mesures per a reforçar l’ensenyament i promoció del valencià. La recuperació de la Llei de Senyals d’Identitat és un pas en la direcció correcta, però és només el començament. És necessari que s’invertisca en educació, en promoció cultural i en iniciatives que reforcen l’ús i la visibilitat del valencià en tots els àmbits de la vida pública i privada.

El valencià no és només una llengua més. És un símbol d’identitat, d’història i de cultura. És essencial que se li done el lloc que li correspon en l’àmbit europeu i que es reforce el seu ensenyament i promoció en la Comunitat Valenciana. Només així podrem garantir que la nostra llengua i la nostra identitat perduren per a les futures generacions.

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.