15 C
València
Divendres, 19 desembre, 2025

Quina festa se celebra el 9 d’Octubre en la Comunitat Valenciana?

Procesió civiva de l'Ajuntament de València

 

Cada 9 d’Octubre els valencians i valencianes celebren la festivitat del Dia de la Comunitat Valenciana. Es commemora l’entrada a la ciutat de València en 1234 del Rei d’Aragó Jaume I El Conqueridor.

L’entrada de Jaume I a València va succeir després de l’última defensa del Rei Musulmà Zayyan, després de setge anys i lluites a les ciutats limítrofes.

El 28 de setembre d’aqueix mateix any ser signava la rendició de la ciutat i el 9 d’octubre Jaume I efectuava la seua entrada oficial per la porta del Temple, i Zayyan seriosa qui obriria les portes de Balansiya, que és com els àrabs cridaven a la ciutat del Túria.

La conquesta de la resta del Regne duraria encara set anys més. Malgrat la seua llarga tradició, no va ser fins cent anys després de la conquesta de València, en 1338 quan el Consell de la ciutat va organitzar una processó institucional per a demanar a Sant Dionisio la fi de la fam a la ciutat del Túria després d’una temporada de males collites en l’horta valenciana.

Després d’aquesta celebració es va proposar realitzar la mateixa processó cada 9 d’octubre i es realitzava per dos motivacions: la primera per a donar gràcies a Déu per la incorporació del Regne a la civilització cristiana i la més actual, per la constitució d’un nou regne de tots els valencians i valencianes sota una mateixa identitat i bandera.

Amb motiu d’esta festivitat els municipis i ciutats de les tres províncies valencianes: Castelló, València i Alacant, organitzen diferents activitats i actes com la Processó Cívica de la Senyera, l’entrada de Moros i Cristians i focs pirotècnics.

Sant Dionís

 

Coincideix amb esta data el dia de Sant Dionís, el patró dels enamorats valencians. Tradicionalment els enamorats regalaven a les seues estimades la “Mocadora”, que consisteix en un mocador de seda nuat amb un anell i en l’interior del qual hi havia uns dolços típics fets de massapà.

Cada any els pastissers valencians cuinen milers d’estos dolços típics, al voltant de 70.000 quilos de massapà per a elaborar unes 200.000 “mocadores” i que després es regalen a les seues parelles. Estos dolços consisteixen en els tradicionals pastissos denominats Piruleta i Tronat i xicotets massapans en forma de fruita i aliments.

Segons compten, l’origen es remunta a l’entrada i conquesta de València per part de Jaume I. Les dones valencianes van regalar al rei, a la seua dona i als soldats fruites i verdures de l’horta de valenciana com a obsequi, i es va quedar, així com gest anecdòtic.

Així mateix, tal com relaten alguns historiadors la mocadora originalment estava feta per dolços com a torró, però l’any 1738 es va prohibir el tret de petards anomenats piruletes i tronadors, i el gremi de pastissers va decidir realitzar uns dolços recordant la forma d’estos objectes no permesos per a celebrar el cinqué centenari de la conquesta en el 9 d’octubre.

 

Mocadora 9 Octubre

La majoria de pastisseries de la ciutat de València i voltants decoren els seus aparadors amb centenars d’acolorides figures de massapà cada any, coincidint amb la festivitat. A més, el Gremi de Forners i Pastissers de València celebra el concurs de Sant Dionís, en el qual es tria la millor mocadorada i el millor aparador de la ciutat.

Últimes notícies

Pérez Llorca diu que va saber ahir de la investigació a l’alcalde de Jérica per agressió sexual

Pérez Llorca ha assegurat que va conéixer ahir la investigació a l'alcalde de Jérica per presumpta agressió sexual a dos menors i que el PP va actuar immediatament amb la suspensió de militància i el cessament com a assessor. La causa s'instruïx a Segorbe amb mesures cautelars vigents.

Augmenten un 22,5% les dones que renuncien a declarar contra el seu agressor: 5.480 en el tercer trimestre

La dispensa legal per a no declarar es va usar per 5.480 dones entre juliol i setembre, el 11,5% del total de víctimes. Denúncies i víctimes van pujar lleument.

Mercadona dona una setmana extra de vacacions a la seua plantilla i anuncia una paga extraordinària en 2026

Mercadona ha acordat una setmana més de vacacions per als seus 110.000 empleats i una paga extraordinària al març de 2026. Les mesures, amb un impacte de 380 milions, eleven a 37 dies el descans anual des de 2026 a Espanya i Portugal i se sumen a la retribució variable.

El Consell anima a consumir carn de porc per Nadal i aprova mesures contra la pesta porcina africana

El Consell ha cridat a consumir carn de porc per Nadal en subratllar que la pesta porcina africana detectada a Catalunya és silvestre i no es transmet a humans. A més, ha aprovat un decret llei amb 6 milions i ajudes de 40 euros per senglar per a reforçar el control i la vigilància en tota la Comunitat

El Consell amplia fins al 28 de febrer de 2026 el termini de baixa definitiva dels cotxes afectats per la dana

El Consell ha aprovat una pròrroga fins al 28 de febrer de 2026 per a tramitar la baixa definitiva dels vehicles sinistrats en la dana del 29 d'octubre de 2024 que van rebre ajudes urgents.

Desallotjats del bloc 8 de Sant Antón acudixen al ple d’Elx per a exigir solucions

Veïns del bloc 8 de Sant Antón, desallotjat per risc estructural, han acudit al ple de pressupostos d'Elx per a reclamar accés als seus estris i una resposta clara.

Aemet preveu en la Comunitat Valenciana el nadal més fred des de 2010

Aemet preveu que Nadal de 2025 en la Comunitat Valenciana siga la més freda des de 2010 per l'entrada d'aire fred, amb clar contrast respecte a anys recents.

Nou mil menús nadalencs de xefs Michelin per a persones vulnerables a Alacant

Més de 9.000 menús solidaris seran elaborats en les cuines d'Alacant Gastronòmica Solidària per a persones vulnerables i es repartiran en les principals dates nadalenques.