16.3 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

Quina festa se celebra el 9 d’Octubre en la Comunitat Valenciana?

Procesió civiva de l'Ajuntament de València

 

Cada 9 d’Octubre els valencians i valencianes celebren la festivitat del Dia de la Comunitat Valenciana. Es commemora l’entrada a la ciutat de València en 1234 del Rei d’Aragó Jaume I El Conqueridor.

L’entrada de Jaume I a València va succeir després de l’última defensa del Rei Musulmà Zayyan, després de setge anys i lluites a les ciutats limítrofes.

El 28 de setembre d’aqueix mateix any ser signava la rendició de la ciutat i el 9 d’octubre Jaume I efectuava la seua entrada oficial per la porta del Temple, i Zayyan seriosa qui obriria les portes de Balansiya, que és com els àrabs cridaven a la ciutat del Túria.

La conquesta de la resta del Regne duraria encara set anys més. Malgrat la seua llarga tradició, no va ser fins cent anys després de la conquesta de València, en 1338 quan el Consell de la ciutat va organitzar una processó institucional per a demanar a Sant Dionisio la fi de la fam a la ciutat del Túria després d’una temporada de males collites en l’horta valenciana.

Després d’aquesta celebració es va proposar realitzar la mateixa processó cada 9 d’octubre i es realitzava per dos motivacions: la primera per a donar gràcies a Déu per la incorporació del Regne a la civilització cristiana i la més actual, per la constitució d’un nou regne de tots els valencians i valencianes sota una mateixa identitat i bandera.

Amb motiu d’esta festivitat els municipis i ciutats de les tres províncies valencianes: Castelló, València i Alacant, organitzen diferents activitats i actes com la Processó Cívica de la Senyera, l’entrada de Moros i Cristians i focs pirotècnics.

Sant Dionís

 

Coincideix amb esta data el dia de Sant Dionís, el patró dels enamorats valencians. Tradicionalment els enamorats regalaven a les seues estimades la “Mocadora”, que consisteix en un mocador de seda nuat amb un anell i en l’interior del qual hi havia uns dolços típics fets de massapà.

Cada any els pastissers valencians cuinen milers d’estos dolços típics, al voltant de 70.000 quilos de massapà per a elaborar unes 200.000 “mocadores” i que després es regalen a les seues parelles. Estos dolços consisteixen en els tradicionals pastissos denominats Piruleta i Tronat i xicotets massapans en forma de fruita i aliments.

Segons compten, l’origen es remunta a l’entrada i conquesta de València per part de Jaume I. Les dones valencianes van regalar al rei, a la seua dona i als soldats fruites i verdures de l’horta de valenciana com a obsequi, i es va quedar, així com gest anecdòtic.

Així mateix, tal com relaten alguns historiadors la mocadora originalment estava feta per dolços com a torró, però l’any 1738 es va prohibir el tret de petards anomenats piruletes i tronadors, i el gremi de pastissers va decidir realitzar uns dolços recordant la forma d’estos objectes no permesos per a celebrar el cinqué centenari de la conquesta en el 9 d’octubre.

 

Mocadora 9 Octubre

La majoria de pastisseries de la ciutat de València i voltants decoren els seus aparadors amb centenars d’acolorides figures de massapà cada any, coincidint amb la festivitat. A més, el Gremi de Forners i Pastissers de València celebra el concurs de Sant Dionís, en el qual es tria la millor mocadorada i el millor aparador de la ciutat.

Últimes notícies

Sorloth, retirat en llitera després d’un xoc de cap amb Moreno en el Llevant-Atlètic

El davanter de l'Atlètic de Madrid va abandonar el camp en el minut 27 després d'un colp cap amb cap amb Matías Moreno. Els dos futbolistes van ser substituïts.

Gerard Moreno firma un doblet i frena a Osasuna en un 2-2 vibrant

Osasuna es va anar al descans per davant després dels gols de Víctor Muñoz i Budimir, però Gerard Moreno va igualar amb un penal i una cabotada a pilota parada.

2-2: Gerard Moreno frena a Osasuna en El Sadar

Osasuna i Vila-real van empatar 2-2 en un partit d'anada i tornada marcat pel doblet de Gerard Moreno. Víctor Muñoz i Budimir van anotar per als rojillos.

Osasuna i Vila-real empaten 2-2 en El Sadar

Empat 2-2 en El Sadar: Osasuna va remuntar després del penal inicial de Gerard Moreno i Budimir va fer el 2-1; el Vila-real va igualar en un córner amb un altre gol del davanter.

Calum Hill seguix líder a Bahrain i Sergio García es col·loca tercer per a barallar el títol

Calum Hill conserva el lideratge a Bahrain després de firmar el parell del camp i Sergio García ascendix a la tercera plaça amb -12 després d'un 68 competitiu.

Eyong i Julián Álvarez, suplents en un Llevant-Atlètic amb sis canvis blanc-i-vermells

Les suplències de Etta Eyong i Julián Álvarez marquen el Llevant-Atlètic en el Ciutat de València. Iker Losada i Thiago Almada partixen com a titulars en un dol amb rotacions.

Osasuna remunta abans del descans i mana 2-1 davant el Vila-real

Osasuna es va anar al descans per davant després de donar la volta al penal inicial de Gerard Moreno amb punts de Víctor Muñoz i Davant Budimir. El pla de pressió alta va sostindre l'avantatge amb intervencions segures d'Herrera.

El PSPV ha titllat d’insult mantindre al regidor investigat per 134 multes de zona blava a Castelló

El PSPV ha criticat que l'alcaldessa mantinga en el càrrec a l'edil de Mobilitat mentres l'Audiència Provincial ha reobert la investigació per 134 multes.