Demanen a les administracions que investiguen la ‘brusca caiguda’ de fins al 30% de preus dels cítrics

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) ha demanat a l’Administració autonòmica i nacional que duguen a terme una investigació «a fons» per a esclarir les causes de la «brusca caiguda» dels preus en origen dels cítrics.

Segons la Llotja de Cítrics de València, les cotitzacions de les taronges han arribat a desplomar-se fins a un 30 per cent en l’últim mes, passant en el cas de la varietat Navel Lane Batega de 0,36 a 0,25 euros per quilo (€/kg).

En varietats més tardanes, la València Batega ha arrancat les seues operacions amb 0,21 €/kg, una xifra que també se situa per sota dels costos de producció. Respecte a les mandarines, les varietats que major descens de valor han patit a peu de camp són l’Orri (-22%) i l’Ortanique (-17%), segons ha informat l’organització agrària en un comunicat.

AVA-Asaja ha exigit una «intensa» campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució «per a descartar pràctiques anticompetitivas, i fins i tot un possible contubernio, ja que, amb les dades oficials disponibles de la Comissió Europea, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva est desplome tan acusat dels preus que perceben els productors«.

Així mateix, ha instat a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri d’Agricultura, que investigue, i si escau sancione, «qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció«.

D’acord amb l’organització agrària, els «primers espertenecs» de la crisi citrícola van ocórrer al gener, quan algunes varietats de mandarines com la Clemenvilla o l’Hernandina «van tenir greus problemes de comercialització i, fins i tot, va haver-hi molts camps que es van quedar sense recol·lectar per falta de demanda».

L’organització presidida per Cristóbal Aguado ha insistit en un acord global de la interprofessional Intercitrus que incloga, entre altres assumptes com la promoció, «mesures contundents per a acabar com més prompte millor amb el problema de la ‘pinyolà’ que ocasiona una pèrdua de consumidors, especialment entre els més joves«.

IMPORTACIONS DE PAÏSOS TERCERS

Així mateix, afig que bona part de les taronges, que venien rebent preus «raonables«, des de febrer també han caigut per sota del llindar de rendibilitat. Segons AVA-Asaja, part del sector, sobretot del comerç privat i el cooperativisme, «tiren tota la culpa a un factor extern com són les importacions foranes».

En aquesta línia assenyala que, d’acord a dades de la Comissió Europea facilitats per Ailimpo, les importacions de taronges a la UE procedents de països tercers des d’octubre fins a febrer van ser 263.437 tones, un 5% menys que en el mateix període de l’any anterior.

Les exportacions de taronges d’Espanya a la UE van ascendir a 580.337 tones, la qual cosa manté la quota de mercat entorn del 70% en una campanya amb minvament de collita a causa d’adversitats climàtiques.

Amb tot, AVA-Asaja ha reiterat la seua «indignació davant de l’estratègia comercial de la UE que fomenta la competència deslleial de països tercers, a costa de sacrificar als seus productors» i ha destacat el «enorme potencial de creixement d’Egipte», que ha superat per primera vegada a Sud-àfrica en enviaments de taronges durant aquest tram de la temporada, amb 115.022 tones, la qual cosa suposa un increment del 56% respecte a l’exercici precedent.

En aquest sentit, l’organització agrària ha reclamat a Brussel·les que revise l’acord comercial que la UE té subscrit amb Egipte, així com amb altres països com Sud-àfrica, Turquia i el Marroc, amb l’objecte «d’avaluar l’impacte present i futur sobre el sector citrícola europeu, tenint en compte l’increment de superfície que han plantat en els últims anys, i evitar l’entrada de noves plagues i malalties a Europa«.

AVA-Asaja ha advertit que les mobilitzacions «continuaran mentre les polítiques agràries i mediambientals impulsades per totes les administracions ens resten competitivitat i ens tiren dels nostres camps i granges«.

Últimes notícies

A presó un home per onze robatoris amb força a vaixells de la Marina de València

La Policia Nacional ha detingut un home de 31 anys acusat d’onze robatoris amb força en iats i velers de la Marina de València, alguns ocupats mentre els propietaris dormien. El jutge ha decretat el seu ingrés a la presó preventiva.

Morant reclama un Botànic 3 en un curs polític que veu decisiu per a la Comunitat Valenciana

Diana Morant ha obert el nou curs polític reclamant una aliança PSPV-Compromís per a un Botànic 3 i anunciant que estudiaran recórrer al Constitucional la nova inspecció educativa. També ha carregat contra el Consell per les seues polítiques en sanitat, educació, emergències i vivenda.

Reobrin la CV-500 i la CV-401 i València inicia la neteja de la Devesa després de l’incendi

Les carreteres CV-500 i CV-401 han reobert amb normalitat després de l’incendi intencionat d’El Saler, ja controlat, i l’Ajuntament de València ha posat en marxa els treballs de neteja de la Devesa.

Elx licita la rehabilitació integral de les Clarisas per 10,1 milions d’euros

L’Ajuntament d’Elx ha tret a licitació per 10,1 milions la rehabilitació integral del Convent de la Mercè, conegut com les Clarisas, amb un termini d’execució de 36 mesos i nous usos culturals i ciutadans.

Setembre d’alta exigència per al Levante amb Barcelona, Athletic i Villarreal

El Levante afronta en setembre quatre partits de LaLiga EA Sports en quinze dies, amb duels destacats davant Barcelona, Athletic Club i Villarreal.

El Villarreal perd pólvora: marca la mitat de gols que fa un any

El Villarreal ha reduït a la mitat la seua efectivitat golejadora en les tres primeres jornades respecte a la passada temporada, amb només quatre gols en 19 remats a porta.

Setembre clau per al Valencia amb Barcelona, Sevilla, Alavés i Real Sociedad

El Valencia encararà un mes de setembre molt dur a LaLiga, amb quatre partits davant rivals de la part alta, després d’haver iniciat la Lliga en zona de descens.

L’or mundial de Marina Cortelles i Lucía Muñoz ompli d’orgull l’esport valencià

Marina Cortelles i Lucía Muñoz, integrants de la selecció espanyola de gimnàstica rítmica, han sigut rebudes per Juanfran Pérez Llorca després d’aconseguir un or mundial a Frankfurt. El president ha remarcat que el seu èxit és un orgull per a la Comunitat Valenciana i un referent per a milers de jóvens esportistes.