Demanen a les administracions que investiguen la ‘brusca caiguda’ de fins al 30% de preus dels cítrics

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) ha demanat a l’Administració autonòmica i nacional que duguen a terme una investigació «a fons» per a esclarir les causes de la «brusca caiguda» dels preus en origen dels cítrics.

Segons la Llotja de Cítrics de València, les cotitzacions de les taronges han arribat a desplomar-se fins a un 30 per cent en l’últim mes, passant en el cas de la varietat Navel Lane Batega de 0,36 a 0,25 euros per quilo (€/kg).

En varietats més tardanes, la València Batega ha arrancat les seues operacions amb 0,21 €/kg, una xifra que també se situa per sota dels costos de producció. Respecte a les mandarines, les varietats que major descens de valor han patit a peu de camp són l’Orri (-22%) i l’Ortanique (-17%), segons ha informat l’organització agrària en un comunicat.

AVA-Asaja ha exigit una «intensa» campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució «per a descartar pràctiques anticompetitivas, i fins i tot un possible contubernio, ja que, amb les dades oficials disponibles de la Comissió Europea, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva est desplome tan acusat dels preus que perceben els productors«.

Així mateix, ha instat a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri d’Agricultura, que investigue, i si escau sancione, «qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció«.

D’acord amb l’organització agrària, els «primers espertenecs» de la crisi citrícola van ocórrer al gener, quan algunes varietats de mandarines com la Clemenvilla o l’Hernandina «van tenir greus problemes de comercialització i, fins i tot, va haver-hi molts camps que es van quedar sense recol·lectar per falta de demanda».

L’organització presidida per Cristóbal Aguado ha insistit en un acord global de la interprofessional Intercitrus que incloga, entre altres assumptes com la promoció, «mesures contundents per a acabar com més prompte millor amb el problema de la ‘pinyolà’ que ocasiona una pèrdua de consumidors, especialment entre els més joves«.

IMPORTACIONS DE PAÏSOS TERCERS

Així mateix, afig que bona part de les taronges, que venien rebent preus «raonables«, des de febrer també han caigut per sota del llindar de rendibilitat. Segons AVA-Asaja, part del sector, sobretot del comerç privat i el cooperativisme, «tiren tota la culpa a un factor extern com són les importacions foranes».

En aquesta línia assenyala que, d’acord a dades de la Comissió Europea facilitats per Ailimpo, les importacions de taronges a la UE procedents de països tercers des d’octubre fins a febrer van ser 263.437 tones, un 5% menys que en el mateix període de l’any anterior.

Les exportacions de taronges d’Espanya a la UE van ascendir a 580.337 tones, la qual cosa manté la quota de mercat entorn del 70% en una campanya amb minvament de collita a causa d’adversitats climàtiques.

Amb tot, AVA-Asaja ha reiterat la seua «indignació davant de l’estratègia comercial de la UE que fomenta la competència deslleial de països tercers, a costa de sacrificar als seus productors» i ha destacat el «enorme potencial de creixement d’Egipte», que ha superat per primera vegada a Sud-àfrica en enviaments de taronges durant aquest tram de la temporada, amb 115.022 tones, la qual cosa suposa un increment del 56% respecte a l’exercici precedent.

En aquest sentit, l’organització agrària ha reclamat a Brussel·les que revise l’acord comercial que la UE té subscrit amb Egipte, així com amb altres països com Sud-àfrica, Turquia i el Marroc, amb l’objecte «d’avaluar l’impacte present i futur sobre el sector citrícola europeu, tenint en compte l’increment de superfície que han plantat en els últims anys, i evitar l’entrada de noves plagues i malalties a Europa«.

AVA-Asaja ha advertit que les mobilitzacions «continuaran mentre les polítiques agràries i mediambientals impulsades per totes les administracions ens resten competitivitat i ens tiren dels nostres camps i granges«.

Últimes notícies

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.
FILMOTECA D'ESTIU