Demanen a les administracions que investiguen la ‘brusca caiguda’ de fins al 30% de preus dels cítrics

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) ha demanat a l’Administració autonòmica i nacional que duguen a terme una investigació «a fons» per a esclarir les causes de la «brusca caiguda» dels preus en origen dels cítrics.

Segons la Llotja de Cítrics de València, les cotitzacions de les taronges han arribat a desplomar-se fins a un 30 per cent en l’últim mes, passant en el cas de la varietat Navel Lane Batega de 0,36 a 0,25 euros per quilo (€/kg).

En varietats més tardanes, la València Batega ha arrancat les seues operacions amb 0,21 €/kg, una xifra que també se situa per sota dels costos de producció. Respecte a les mandarines, les varietats que major descens de valor han patit a peu de camp són l’Orri (-22%) i l’Ortanique (-17%), segons ha informat l’organització agrària en un comunicat.

AVA-Asaja ha exigit una «intensa» campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució «per a descartar pràctiques anticompetitivas, i fins i tot un possible contubernio, ja que, amb les dades oficials disponibles de la Comissió Europea, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva est desplome tan acusat dels preus que perceben els productors«.

Així mateix, ha instat a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri d’Agricultura, que investigue, i si escau sancione, «qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció«.

D’acord amb l’organització agrària, els «primers espertenecs» de la crisi citrícola van ocórrer al gener, quan algunes varietats de mandarines com la Clemenvilla o l’Hernandina «van tenir greus problemes de comercialització i, fins i tot, va haver-hi molts camps que es van quedar sense recol·lectar per falta de demanda».

L’organització presidida per Cristóbal Aguado ha insistit en un acord global de la interprofessional Intercitrus que incloga, entre altres assumptes com la promoció, «mesures contundents per a acabar com més prompte millor amb el problema de la ‘pinyolà’ que ocasiona una pèrdua de consumidors, especialment entre els més joves«.

IMPORTACIONS DE PAÏSOS TERCERS

Així mateix, afig que bona part de les taronges, que venien rebent preus «raonables«, des de febrer també han caigut per sota del llindar de rendibilitat. Segons AVA-Asaja, part del sector, sobretot del comerç privat i el cooperativisme, «tiren tota la culpa a un factor extern com són les importacions foranes».

En aquesta línia assenyala que, d’acord a dades de la Comissió Europea facilitats per Ailimpo, les importacions de taronges a la UE procedents de països tercers des d’octubre fins a febrer van ser 263.437 tones, un 5% menys que en el mateix període de l’any anterior.

Les exportacions de taronges d’Espanya a la UE van ascendir a 580.337 tones, la qual cosa manté la quota de mercat entorn del 70% en una campanya amb minvament de collita a causa d’adversitats climàtiques.

Amb tot, AVA-Asaja ha reiterat la seua «indignació davant de l’estratègia comercial de la UE que fomenta la competència deslleial de països tercers, a costa de sacrificar als seus productors» i ha destacat el «enorme potencial de creixement d’Egipte», que ha superat per primera vegada a Sud-àfrica en enviaments de taronges durant aquest tram de la temporada, amb 115.022 tones, la qual cosa suposa un increment del 56% respecte a l’exercici precedent.

En aquest sentit, l’organització agrària ha reclamat a Brussel·les que revise l’acord comercial que la UE té subscrit amb Egipte, així com amb altres països com Sud-àfrica, Turquia i el Marroc, amb l’objecte «d’avaluar l’impacte present i futur sobre el sector citrícola europeu, tenint en compte l’increment de superfície que han plantat en els últims anys, i evitar l’entrada de noves plagues i malalties a Europa«.

AVA-Asaja ha advertit que les mobilitzacions «continuaran mentre les polítiques agràries i mediambientals impulsades per totes les administracions ens resten competitivitat i ens tiren dels nostres camps i granges«.

Últimes notícies

Els afectats pels incendis de La Vall d’Uixó no hauran d’anar als jutjats si tenen dificultats

El TSJ de la Comunitat Valenciana ha acordat eximir fins al 29 de juliol les persones afectades per evacuacions i restriccions de mobilitat per l’incendi de La Vall d'Uixó de l’obligació d’acudir als jutjats si tenen dificultats per desplaçar-se.

El Valencia Basket incorpora Wildens Leveque i el cedix a l’Hestia Menorca

El Valencia Basket ha fitxat el pívot Wildens Leveque per tres temporades i l’ha cedit per a la pròxima campanya a l’Hestia Menorca de Primera FEB.

Aagesen alerta del risc extrem d’incendis i carrega contra els bulos sobre els focs

Sara Aagesen reclama prudència davant un risc molt alt d’incendis per la possible quarta ona de calor i critica com una irresponsabilitat política els bulos sobre l’origen dels focs.

Onda prohibix beure i cuinar amb l’aigua de l’aixeta fins que siga segura

L’Ajuntament d’Onda ha prohibit beure i cuinar amb l’aigua de la xarxa per precaució arran de l’incendi de La Vall d’Uixó, i només permet l’ús per a higiene i neteja fins que les anàlisis garantisquen que és segura.

La jutgessa de la DANA crida a declarar com a testimoni Martínez Mus

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha acordat citar com a testimoni, encara sense data, el vicepresident tercer del Govern valencià i conseller Vicente Martínez Mus, arran dels missatges que va enviar al grup de Whatsapp del Consell durant l’episodi de pluges.

València prepara l’arribada de més de 200 obres de Sorolla amb un contracte de transport de 404.000 euros

El Consorci de Museus ha tret a licitació el trasllat de més de 200 obres de Joaquín Sorolla des de la Hispanic Society de Nova York a València, amb un pressupost de 404.236,80 euros i previsió d’inaugurar la col·lecció en gener de 2027 al Museu de la Ciutat.

El jugador de l’Elx Josan Ferrández llegirà el pregó de les Festes d’Elx 2026

L’Ajuntament d’Elx ha triat el futbolista crevillentí de l’Elx CF José Antonio Ferrández ‘Josan’ com a pregoner de les Festes d’Elx 2026, en reconeixement a la seua trajectòria i vincle amb el club i la ciutat.

Les zones cremades pels últims incendis seran declarades àrees greument afectades

El Govern central ha anunciat que aprovarà un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees cremades pels últims incendis, inclosa La Vall d'Uixó. Després de l’aprovació, s’activarà la coordinació amb institucions i ajuntaments per avaluar danys i impulsar la recuperació.