Demanen a les administracions que investiguen la ‘brusca caiguda’ de fins al 30% de preus dels cítrics

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja) ha demanat a l’Administració autonòmica i nacional que duguen a terme una investigació «a fons» per a esclarir les causes de la «brusca caiguda» dels preus en origen dels cítrics.

Segons la Llotja de Cítrics de València, les cotitzacions de les taronges han arribat a desplomar-se fins a un 30 per cent en l’últim mes, passant en el cas de la varietat Navel Lane Batega de 0,36 a 0,25 euros per quilo (€/kg).

En varietats més tardanes, la València Batega ha arrancat les seues operacions amb 0,21 €/kg, una xifra que també se situa per sota dels costos de producció. Respecte a les mandarines, les varietats que major descens de valor han patit a peu de camp són l’Orri (-22%) i l’Ortanique (-17%), segons ha informat l’organització agrària en un comunicat.

AVA-Asaja ha exigit una «intensa» campanya d’inspeccions d’ofici als principals operadors comercials i cadenes de distribució «per a descartar pràctiques anticompetitivas, i fins i tot un possible contubernio, ja que, amb les dades oficials disponibles de la Comissió Europea, cap factor tècnic per si només pot explicar de manera decisiva est desplome tan acusat dels preus que perceben els productors«.

Així mateix, ha instat a l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), dependent del Ministeri d’Agricultura, que investigue, i si escau sancione, «qualsevol contracte de compravenda de cítrics el preu dels quals estiga per sota dels costos mitjans de producció«.

D’acord amb l’organització agrària, els «primers espertenecs» de la crisi citrícola van ocórrer al gener, quan algunes varietats de mandarines com la Clemenvilla o l’Hernandina «van tenir greus problemes de comercialització i, fins i tot, va haver-hi molts camps que es van quedar sense recol·lectar per falta de demanda».

L’organització presidida per Cristóbal Aguado ha insistit en un acord global de la interprofessional Intercitrus que incloga, entre altres assumptes com la promoció, «mesures contundents per a acabar com més prompte millor amb el problema de la ‘pinyolà’ que ocasiona una pèrdua de consumidors, especialment entre els més joves«.

IMPORTACIONS DE PAÏSOS TERCERS

Així mateix, afig que bona part de les taronges, que venien rebent preus «raonables«, des de febrer també han caigut per sota del llindar de rendibilitat. Segons AVA-Asaja, part del sector, sobretot del comerç privat i el cooperativisme, «tiren tota la culpa a un factor extern com són les importacions foranes».

En aquesta línia assenyala que, d’acord a dades de la Comissió Europea facilitats per Ailimpo, les importacions de taronges a la UE procedents de països tercers des d’octubre fins a febrer van ser 263.437 tones, un 5% menys que en el mateix període de l’any anterior.

Les exportacions de taronges d’Espanya a la UE van ascendir a 580.337 tones, la qual cosa manté la quota de mercat entorn del 70% en una campanya amb minvament de collita a causa d’adversitats climàtiques.

Amb tot, AVA-Asaja ha reiterat la seua «indignació davant de l’estratègia comercial de la UE que fomenta la competència deslleial de països tercers, a costa de sacrificar als seus productors» i ha destacat el «enorme potencial de creixement d’Egipte», que ha superat per primera vegada a Sud-àfrica en enviaments de taronges durant aquest tram de la temporada, amb 115.022 tones, la qual cosa suposa un increment del 56% respecte a l’exercici precedent.

En aquest sentit, l’organització agrària ha reclamat a Brussel·les que revise l’acord comercial que la UE té subscrit amb Egipte, així com amb altres països com Sud-àfrica, Turquia i el Marroc, amb l’objecte «d’avaluar l’impacte present i futur sobre el sector citrícola europeu, tenint en compte l’increment de superfície que han plantat en els últims anys, i evitar l’entrada de noves plagues i malalties a Europa«.

AVA-Asaja ha advertit que les mobilitzacions «continuaran mentre les polítiques agràries i mediambientals impulsades per totes les administracions ens resten competitivitat i ens tiren dels nostres camps i granges«.

Últimes notícies

Sánchez veu el València amb fam i creu que pot guanyar a Vitòria

L’entrenador interí del València, Óscar Sánchez, destaca la il·lusió i la passió del vestidor abans de visitar l’Alavés a Mendizorroza, i assegura que l’equip té nivell per a traure un triomf a Vitòria.

Ingressa a presó per apunyalar una dona en un camp de Carcaixent

Un home de 44 anys ha ingressat a presó acusat d’intentar assassinar una dona colombiana en una zona aïllada de Carcaixent després d’oferir-li una faena de cuidadora. La víctima va patir múltiples ganivetades en zones vitals però va ser auxiliada per conductors que passaven per allí.

Les ajudes per a autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar-se en octubre

Les ajudes extraordinàries per a autònoms i empreses de Ceuta afectades per la crisi migratòria poden demanar-se des d’este dilluns i es cobraran a principis d’octubre. El ministre Arcadi España destaca que ja s’han presentat moltes sol·licituds davant l’Agència Tributària.

Detinguda a Borriana per furtar 20.000 euros i joies de la vivenda on l’havien acollida

La Guàrdia Civil ha detingut a Borriana una dona de 34 anys acusada de furtar 20.000 euros en efectiu i joies de la vivenda on estava acollida. Part de les joies sostretes s'haurien venut posteriorment en establiments de compravenda d'or de la mateixa localitat.

UGT-PV defensa les ajudes de la Generalitat al congrés de 2021 i es mostra sorpresa per la investigació

UGT-PV ha defensat la legalitat de les subvencions rebudes de la Generalitat per al 43 Congrés Confederal de 2021 a València i s’ha mostrat sorpresa per la investigació anunciada per l’Agència Antifrau, tot reivindicant la seua transparència i independència sindical.

La jutgessa de la DANA amplia sis mesos la investigació penal a Catarroja

La jutgessa de Catarroja ha acordat allargar sis mesos la investigació penal sobre la gestió de la DANA, amb el suport de la Fiscalia, per acabar declaracions i informes pendents. També ha rebutjat incloure com a víctima mortal una dona de 93 anys, en no vore’s relació directa entre la riada i la seua mort.

El PP assegura que Pérez Llorca no necessita ‘xapeta’ per a demostrar la seua faena

El síndic del PP, Nando Pastor, ha defensat que Juanfran Pérez Llorca no necessita ser proclamat formalment candidat per a revalidar la Presidència i ha carregat contra Diana Morant i Joan Baldoví.

Autònoms i empreses de Ceuta començaran a cobrar les ajudes a l’octubre

Les ajudes per la crisi migratòria a autònoms i empreses de Ceuta ja es poden demanar i es començaran a abonar a principis d’octubre. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, també ha defensat el dret de vot dels espanyols afectats per la coneguda com a Llei de Néts.