La CHX assegura que les seues dades durant la DANA no suposaven cap desactivació de les alertes del CEE

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) ha explicat que no està entre les seues competències l’emissió d’alertes públiques per risc de crescudes, que les dades que va facilitar el dia de la DANA el 29 d’octubre sobre l’aforament dels llits no suposaven la desactivació de l’alerta emesa pel Centre de Coordinació d’Emergències i que este organisme no va alertar de l’augment brusc del cabal del barranc del Poio de les 17.00 i de les conseqüències d’esta predicció que eren “especialment perilloses”.

Així ho ha indicat després de les declaracions del president de la Generalitat, Carlos Mazón, qui, en diverses entrevistes, ha afirmat que la CHX “va desactivar l’alerta hidrològica” per possible desbordament de cabals “fins a en tres ocasions” dimarts passat. “Sens dubte, si haguérem tingut la reactivació de l’alerta hidrològica per part de la CHX, s’haguera enviat el missatge d’alarma immediatament”, ha afegit el president.

En un comunicat difós pel Ministeri per a la Transició Ecològica, la CHX ha explicat que les confederacions hidrogràfiques tenen entre les seues competències mesurar i proporcionar dades actualitzades en dos instàncies: dades de pluviometria i el nivell dels llits, tècnicament qualificat com a ‘aforament’.

“Entre les seues competències no està la d’emetre les alertes públiques en matèria hidrològica –ha exposat–. Són les autoritats competents en matèria de protecció civil les responsables d’avaluar les possibles afeccions d’este risc físic en la població i en l’entorn, i, per tant, d’emetre els avisos que corresponga i adoptar les mesures de protecció que consideren més adients en cada cas”.

A més, ha indicat indica que les confederacions hidrogràfiques compten amb una xarxa automàtica d’informació hidrològica que permet monitoritzar cabals permanentment perquè les autoritats d’emergències valoren l’afecció concreta sobre el territori i determinen actuacions per a previndre danys. Per a realitzar esta valoració compten també amb dades meteorològiques de predicció proporcionats per l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).

En el context d’esta DANA, segons la CHX, els seus servicis de mesurament van proporcionar les dades del nivell dels llits dels rius: “En conseqüència, davant de la primera crescuda del barranc del Poio que es va produir cap a les 12.30 hores del dimarts 29, el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat va emetre l’alerta hidrològica. En eixa alerta s’advertia a la ciutadania del perill d’acostar-se a voreres i barrancs”.

Este perill, ha afegit la confederació, venia precedit per una alerta roja de l’AEMET emesa a les 7.31 hores del matí del dimarts.

DISMINUCIÓ DEL CABAL FINS A les 17 HORES

Segons ha apuntat, en les següents hores, les dades reflectixen una disminució progressiva del cabal del barranc del Poio: 264 m3/s a les 12.07 hores; 120 m3/s a les 13.20 hores; 55,86 m3/s a les 14.35 hores; 28,7 m3/s a les 15.50 hores.

“Estes dades no van suposar cap desactivació de l’alerta emesa pel Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat. Són únicament dades objectives de mesurament d’aforament”, ha recalcat.

La CHX ha relatat que a partir de les 17.00 hores es va detectar un augment “brusc” del cabal del barranc del Poio, que intervé hora després va aconseguir “el mateix nivell d’aforament que va motivar l’alerta emesa per Emergències de la Generalitat al migdia”.

“No obstant açò –ha remarcat–, esta vegada les autoritats autonòmiques no van emetre una nova alerta. A les 18.55 hores, el cabal va aplegar 2.282 m3/s.ñ En este moment la força de l’aigua, que venia reflectint-se des de dos hores abans, acaba per arrossegar els sistemes de mesurament”.

Per tot açò, la CHJ ha defensat que “les autoritats competents van comptar amb la predicció meteorològica proporcionada per l’Aemet i les dades de les conseqüències d’aquest predicció; és a dir, l’augment del cabal en el barranc del Poio, especialment perilloses des de les 17 hores”.

Últimes notícies

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.

Aemet manté l’avís per vent a Castelló amb ratxes de fins a 90 km/h este dilluns

Aemet activa este dilluns l'avís groc per vent en tota la província de Castelló, després d'una jornada de ratxes molt fortes que han arribat a 115 km/h i nombroses incidències.

La unitat en patinet de la Policia de València suma quasi 300 multes en un mes de patrulla

La nova unitat de la Policia Local de València que patrulla en patinet pels carrils bici ha imposat prop de 300 denúncies en el seu primer mes, amb l'objectiu de reduir la sinistralitat lligada a patinets i bicicletes.

Les Corts avalen el canvi legal que buida l’arribada de 220 quadres de Sorolla a València

Les Corts Valencianes convalidaran el decret llei que adapta la llei de Patrimoni per a acollir una seu de The Hispanic Society of America a València i exhibir 220 obres de Sorolla, en un ple que abordarà a més la renda valenciana d'inclusió, Cofrentes i el control al president Pérez Llorca.