20.4 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Aranyes ‘zombis’ per culpa d’una vespa amb finalitat reproductiva

Imatge d'una vespa a punt d'atacar una aranya

Imatge d’una vespa a punt d’atacar a una aranya | Marcelo Gonzaga

 

La natura ens oferix amb freqüència alguns elements ben peculiars que, a voltes, ni els millors directors de cine podrien arribar a imaginar mai. I és que les pel·lícules de ‘zombis’ podrien estar basades perfectament en una situació que es viu en la selva amazònica i que consistix en què una vespa convertix les aranyes en les seues servents.

 

Este fenomen animal es coneix com a ‘zombificació’, ja que la vespa pon un ou en l’abdomen de l’aranya amb una finalitat reproductiva. És a dir, la larva va creixent en l’interior de l’aranya alimentant-se de la sang del cos de l’insecte. La xicoteta vespa es va fent cada volta més gran i s’acaba apoderant del tot del cos de l’aranya, que acaba complint les ordres de la seua invasora i deixa la seua colònia per a crear un capoll per a la larva, raó per la qual es considera una ‘zombi’ de les ordres que rep. Un vegada la larva entra en el capoll, l’aranya queda alliberada.

 

 

Les aranyes transporten les larves de les vespes

Les aranyes transporten les larves de les vespes | Arxiu

 

La ‘zombificació’, el robatori de l’hormona de muda

Esta increïble tècnica de la vespa ha generat molta expectació i estudis entre els experts, i ara, en un article en la revista ‘Biological Journal of the Linnean Society’, es publiquen les dades d’un estudi que ha analitzat aranyes del Brasil i de Costa Rica que patixen esta invasió. Batejada amb el nom de ‘zombificació’, esta tècnica consistix en què les larves de les vespes modifiquen totalment el sistema de fabricar tela de les aranyes apoderant-se de l’ecdisona, coneguda com la seua hormona de la muda.

 

Això permet a les larves tindre un control de l’aranya sense necessitat d’envair el seu sistema nerviós, tot i que pot realitzar injeccions de substàncies psicotròpiques al seu cos, cosa que acaba afectant el cervell de l’aràcnid. «Amb esta tècnica, las vespes garantixen la seguretat dels seus propis fills en detriment de la seua amfitriona», explica Marcelo Gonzaga, un dels autors de l’estudi. Un mecanisme natural que ens demostra que els nostres ecosistemes no ens deixen mai de sorprendre.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Obres a Sedaví perforen una canalització i deixen sense gas a diverses localitats de València

La perforació accidental d'una canalització durant unes obres a Sedaví ha deixat sense gas a diversos municipis de l'Horta Sud i la Ribera. La incidència ja s'ha solucionat i el subministrament s'està recuperant de manera progressiva.

Pérez Llorca ressalta el valor de les obres en infraestructures hídriques a Finestrat

El president de la Generalitat ha visitat les obres en la bassa de reg L'Alhambra a Finestrat i ha defés que mantindre i modernitzar les infraestructures hídriques aporta eficiència i tranquil·litat als regants. L'actuació, dotada amb més de 440.000 euros, reimpermeabilitza un embassament que dona servici a unes 400 hectàrees.

El 16 de març serà no lectiu a Aldaia, Picanya, Mislata, Gandia, Burjassot i Xirivella

Educació ha autoritzat de manera excepcional que el 16 de març siga no lectiu en sis municipis per les Falles en el curs 2025-26. La mesura se suma a altres casos ja aprovats i no crea precedent.

Scariolo avisa: jugar en el Roig Arena contra el València és una de les tasques més dures

El tècnic del Reial Madrid va elogiar al València Basket i va avisar de la duresa de jugar en el Roig Arena abans de la semifinal de Copa del Rei. Va repassar antecedents i claus del pla de partit.

Marcelino critica que a València es va decidir destruir immediatament un equip guanyador

El tècnic del Vila-real va assenyalar que al València es va desmantellar un equip guanyador després de la Copa de 2019 i va centrar el focus en el derbi: tres punts sense revenges.

Les exportacions del moble espanyol van créixer un 5% en 2025 i van sumar 3.146 milions

El sector del moble espanyol va tancar 2025 amb un augment del 5% i 3.146 milions en vendes exteriors. Catalunya i la Comunitat Valenciana van concentrar el 54,2% del total.

Presó provisional per a l’assassí de la seua exmuller i la seua filla a Xilxes (Castelló)

Una jutgessa ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al detingut per l'assassinat de la seua exmuller i la seua filla a Xilxes. Està investigat per dos homicidis/assassinats i un trencament de condemna, amb la causa sota secret.

Veïns de Campanar destaquen els reptes i l’avanç de la reconstrucció de l’edifici

En el segon aniversari de l'incendi, els propietaris subratllen els reptes i els avanços de la rehabilitació, el suport d'administracions i Mapfre, i la meta de tornar a final d'any.