Aranyes ‘zombis’ per culpa d’una vespa amb finalitat reproductiva

Imatge d'una vespa a punt d'atacar una aranya

Imatge d’una vespa a punt d’atacar a una aranya | Marcelo Gonzaga

 

La natura ens oferix amb freqüència alguns elements ben peculiars que, a voltes, ni els millors directors de cine podrien arribar a imaginar mai. I és que les pel·lícules de ‘zombis’ podrien estar basades perfectament en una situació que es viu en la selva amazònica i que consistix en què una vespa convertix les aranyes en les seues servents.

 

Este fenomen animal es coneix com a ‘zombificació’, ja que la vespa pon un ou en l’abdomen de l’aranya amb una finalitat reproductiva. És a dir, la larva va creixent en l’interior de l’aranya alimentant-se de la sang del cos de l’insecte. La xicoteta vespa es va fent cada volta més gran i s’acaba apoderant del tot del cos de l’aranya, que acaba complint les ordres de la seua invasora i deixa la seua colònia per a crear un capoll per a la larva, raó per la qual es considera una ‘zombi’ de les ordres que rep. Un vegada la larva entra en el capoll, l’aranya queda alliberada.

 

 

Les aranyes transporten les larves de les vespes

Les aranyes transporten les larves de les vespes | Arxiu

 

La ‘zombificació’, el robatori de l’hormona de muda

Esta increïble tècnica de la vespa ha generat molta expectació i estudis entre els experts, i ara, en un article en la revista ‘Biological Journal of the Linnean Society’, es publiquen les dades d’un estudi que ha analitzat aranyes del Brasil i de Costa Rica que patixen esta invasió. Batejada amb el nom de ‘zombificació’, esta tècnica consistix en què les larves de les vespes modifiquen totalment el sistema de fabricar tela de les aranyes apoderant-se de l’ecdisona, coneguda com la seua hormona de la muda.

 

Això permet a les larves tindre un control de l’aranya sense necessitat d’envair el seu sistema nerviós, tot i que pot realitzar injeccions de substàncies psicotròpiques al seu cos, cosa que acaba afectant el cervell de l’aràcnid. «Amb esta tècnica, las vespes garantixen la seguretat dels seus propis fills en detriment de la seua amfitriona», explica Marcelo Gonzaga, un dels autors de l’estudi. Un mecanisme natural que ens demostra que els nostres ecosistemes no ens deixen mai de sorprendre.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Audiència de València reobri la causa contra José María Ángel pel títol amb el què va promocionar com a funcionari

La Audiència de València revoca l’arxivament i ordena instruir la causa contra José María Ángel pel presumpte ús d’un títol fals.

La Fundació Oceanogràfic impulsa un projecte per a protegir les mantelines en la costa valenciana

La Fundació Oceanogràfic posa en marxa un projecte per a protegir les mantelines i millorar-ne el seguiment en la costa valenciana.

La jutgessa de la dana manté la prova cal·ligràfica sobre les notes amb avisos a la població del 29 d’octubre

La jutgessa rebutja el recurs de Salomé Pradas i manté la pericial sobre unes notes amb instruccions d’alerta a la població el 29-O.

Vox diu que no negocia amb el PP els pressupostos de la Generalitat i l’oposició alerta de més cessions

Vox assegura que no hi ha contactes amb el PP pels pressupostos i l’oposició avisa que el termini s’esgota abans de l’estiu.

Bombai presentarà el seu nou single al Centre del Carme amb un concert acústic gratuït a València

Bombai presentarà el 17 d’abril al Centre del Carme el seu nou single amb una xarrada i un concert acústic gratuït amb reserva prèvia.

Vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant: SEMAF convoca cinc jornades de parades en abril

SEMAF convoca cinc dies de vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant durant abril per discrepàncies amb FGV sobre seguretat i conveni.

Compromís alerta que creix un 8 % la població en assentaments i infravivenda a València

Compromís denuncia que 1.342 persones viuen en assentaments i infravivenda a València i acusa el govern local d’inacció.

Claudia Montes nega al Suprem que Ábalos li confirmara cap endoll en Logirail

Claudia Montes assegura al Suprem que Ábalos mai li va dir que haguera intervingut per a col·locar-la en Logirail.