Aranyes ‘zombis’ per culpa d’una vespa amb finalitat reproductiva

Imatge d'una vespa a punt d'atacar una aranya

Imatge d’una vespa a punt d’atacar a una aranya | Marcelo Gonzaga

 

La natura ens oferix amb freqüència alguns elements ben peculiars que, a voltes, ni els millors directors de cine podrien arribar a imaginar mai. I és que les pel·lícules de ‘zombis’ podrien estar basades perfectament en una situació que es viu en la selva amazònica i que consistix en què una vespa convertix les aranyes en les seues servents.

 

Este fenomen animal es coneix com a ‘zombificació’, ja que la vespa pon un ou en l’abdomen de l’aranya amb una finalitat reproductiva. És a dir, la larva va creixent en l’interior de l’aranya alimentant-se de la sang del cos de l’insecte. La xicoteta vespa es va fent cada volta més gran i s’acaba apoderant del tot del cos de l’aranya, que acaba complint les ordres de la seua invasora i deixa la seua colònia per a crear un capoll per a la larva, raó per la qual es considera una ‘zombi’ de les ordres que rep. Un vegada la larva entra en el capoll, l’aranya queda alliberada.

 

 

Les aranyes transporten les larves de les vespes

Les aranyes transporten les larves de les vespes | Arxiu

 

La ‘zombificació’, el robatori de l’hormona de muda

Esta increïble tècnica de la vespa ha generat molta expectació i estudis entre els experts, i ara, en un article en la revista ‘Biological Journal of the Linnean Society’, es publiquen les dades d’un estudi que ha analitzat aranyes del Brasil i de Costa Rica que patixen esta invasió. Batejada amb el nom de ‘zombificació’, esta tècnica consistix en què les larves de les vespes modifiquen totalment el sistema de fabricar tela de les aranyes apoderant-se de l’ecdisona, coneguda com la seua hormona de la muda.

 

Això permet a les larves tindre un control de l’aranya sense necessitat d’envair el seu sistema nerviós, tot i que pot realitzar injeccions de substàncies psicotròpiques al seu cos, cosa que acaba afectant el cervell de l’aràcnid. «Amb esta tècnica, las vespes garantixen la seguretat dels seus propis fills en detriment de la seua amfitriona», explica Marcelo Gonzaga, un dels autors de l’estudi. Un mecanisme natural que ens demostra que els nostres ecosistemes no ens deixen mai de sorprendre.

 

Últimes notícies

Dani Parejo s’acomiada del Vila-real després de sis anys que qualifica de meravellosos

Dani Parejo va disputar el seu últim partit amb el Vila-real, es va mostrar orgullós dels seus sis anys en el club i va confessar que vol continuar jugant mentres decidix el seu futur amb calma.

El Vila-real castiga l’Atlètic amb una primera part letal (4-1)

El Vila-real marxa al descans amb un contundent 4-1 davant l'Atlètic gràcies a la seua eficàcia al contraatac, amb gols de Parell, Ayoze, Mikautadze i Pape Gueye.

El Fertiberia Port de Sagunt ascendix a Asobal després d’un agònic 18-17 davant Agustins

El Fertiberia Port de Sagunt torna a la Lliga Asobal dos anys després en imposar-se per 18-17 a la Fundació Agustins Alacant en una final igualada marcada per les parades decisives de Dani Martínez.

Els sindicats ultimen un document per a desbloquejar la vaga del professorat

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT elaboren un document de proposta d'acord per a la Conselleria d'Educació i mantenen les concentracions convocades en plena vaga indefinida del professorat.

Diego López el seu lesiona el lligament creuat i s’acomiada de l’inici de la pròxima temporada

Diego López patix una lesió en el lligament creuat anterior del genoll dret i el València perdrà al seu davanter per a l'inici de la pròxima temporada.

Un tribunal d’Indonèsia dictarà el dilluns sentencia pel naufragi del KM Putri Sakinah

Un tribunal indonesi fixarà este dilluns la sentència contra el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat en Komodo, on van morir quatre membres d'una família valenciana i només van sobreviure una mare i la seua filla.

Rescaten a dos persones després de caure el seu cotxe al riu Millars a Vila-real

Dos persones han sigut rescatades del llit del riu Millars a Vila-real després d'eixir-se de la via el seu vehicle en el Camí Vora Riu. Els dos van ser evacuats a l'Hospital de la Plana.

Compromís denuncia més de dos anys de retard en la restauració del tritó de Ponzanelli

Compromís acusa el govern municipal de València de mantindre bloquejada des de fa més de dos anys la restauració del tritó de Ponzanelli i les dos rèpliques previstes.