Aranyes ‘zombis’ per culpa d’una vespa amb finalitat reproductiva

Imatge d'una vespa a punt d'atacar una aranya

Imatge d’una vespa a punt d’atacar a una aranya | Marcelo Gonzaga

 

La natura ens oferix amb freqüència alguns elements ben peculiars que, a voltes, ni els millors directors de cine podrien arribar a imaginar mai. I és que les pel·lícules de ‘zombis’ podrien estar basades perfectament en una situació que es viu en la selva amazònica i que consistix en què una vespa convertix les aranyes en les seues servents.

 

Este fenomen animal es coneix com a ‘zombificació’, ja que la vespa pon un ou en l’abdomen de l’aranya amb una finalitat reproductiva. És a dir, la larva va creixent en l’interior de l’aranya alimentant-se de la sang del cos de l’insecte. La xicoteta vespa es va fent cada volta més gran i s’acaba apoderant del tot del cos de l’aranya, que acaba complint les ordres de la seua invasora i deixa la seua colònia per a crear un capoll per a la larva, raó per la qual es considera una ‘zombi’ de les ordres que rep. Un vegada la larva entra en el capoll, l’aranya queda alliberada.

 

 

Les aranyes transporten les larves de les vespes

Les aranyes transporten les larves de les vespes | Arxiu

 

La ‘zombificació’, el robatori de l’hormona de muda

Esta increïble tècnica de la vespa ha generat molta expectació i estudis entre els experts, i ara, en un article en la revista ‘Biological Journal of the Linnean Society’, es publiquen les dades d’un estudi que ha analitzat aranyes del Brasil i de Costa Rica que patixen esta invasió. Batejada amb el nom de ‘zombificació’, esta tècnica consistix en què les larves de les vespes modifiquen totalment el sistema de fabricar tela de les aranyes apoderant-se de l’ecdisona, coneguda com la seua hormona de la muda.

 

Això permet a les larves tindre un control de l’aranya sense necessitat d’envair el seu sistema nerviós, tot i que pot realitzar injeccions de substàncies psicotròpiques al seu cos, cosa que acaba afectant el cervell de l’aràcnid. «Amb esta tècnica, las vespes garantixen la seguretat dels seus propis fills en detriment de la seua amfitriona», explica Marcelo Gonzaga, un dels autors de l’estudi. Un mecanisme natural que ens demostra que els nostres ecosistemes no ens deixen mai de sorprendre.

 

Últimes notícies

El València Basket renova a Omari Moore fins a 2027

El València Basket ha ampliat el contracte de l'exterior estatunidenc Omari Moore fins a juny de 2027, després d'una primera temporada destacada en Lliga Endesa i Eurolliga.

El València lliga al migcampista malià Aliou Dieng per a les pròximes temporades

El València incorpora al migcampista malià Aliou Dieng, internacional absolut sense experiència prèvia a Europa, amb un contracte de fins a tres temporades i lliure de traspàs.

El València Basket blinda a Omari Moore amb una renovació fins a 2027

El València Basket amplia el contracte de Omari Moore fins a juny de 2027 després de la seua bona adaptació a l'equip i al bàsquet europeu, amb opció d'eixida cap a la NBA.

Camarero demana esborrar del diari de Les Corts la seua frase sobre les prostitutes

Susana Camarero ha sol·licitat a la Mesa de Les Corts retirar del diari de sessions l'expressió en la qual va afirmar que el Govern està ple de prostitutes, al·legant que estava mal formulada i ja va ser aclarida públicament.

Consum llança més de 2.500 ofertes d’ús d’estiu en la Comunitat Valenciana

Consum reforça la seua plantilla d'estiu amb més de 2.500 contractes en la Comunitat Valenciana i 3.800 en total, amb sous des de 1.400 euros bruts i opció de continuïtat.

Març s’acomiada amb més calor i ratxes de vent molt fort en la Comunitat Valenciana

El dimarts arriba amb cels poc nuvolosos, pujada de temperatures i ratxes de vent molt fort a Castelló i l'interior nord de València, després d'una jornada suau en les capitals.

Bernabé insta a Pérez Llorca a acceptar la reforma del finançament autonòmic que aporta 3.700 milions

Pilar Bernabé reclama a Juanfran Pérez Llorca que done suport a la proposta de reforma del finançament autonòmic del Govern, que calcula en 3.700 milions per a la Comunitat Valenciana, i recorda les inversions previstes a la província d'Alacant.

El Govern i el PSOE carreguen contra PP i Vox per recolzar a Elx la derogació de la llei de l’avortament

L'Executiu central i el PSPV-PSOE critiquen que l'Ajuntament d'Elx aprovara, amb els vots de PP i Vox, una moció per a instar a derogar la llei de l'avortament i advertixen que no acceptaran retrocessos en els drets de les dones.