Els «llunatrèmols» que estan encongint la Lluna

 

Notícia impactant la que ens arriba des de l’espai. Segons informa la NASA en un comunicat, la Lluna s’està encongint cada volta més a causa dels tremolors que hi ha en el satèl·lit. Amb el nom de ‘llunatrèmols’, l’agència espacial nord-americana ha vullgut definir d’esta manera el que seria l’equivalent als terratrèmols en la Terra.

 

A causa d’esta situació, la NASA afirma que el satèl·lit natural del nostre planeta s’ha fet 50 metres més prim en els últims centenars d’anys a causa d’estes tremolors internes. L’agència ha explicat que la superfície lunar és trencadissa i es va esquerdant a mesura que el satèl·lit es va encongint, cosa que explicaria les famoses falles d’encavallament, a on una secció de corfa acaba damunt de l’altra.

 

«La nostra conclusió proporciona la primera evidència que estes falles encara estan actives i, probablement, produïxen ‘llunatrèmols’ hui en dia a mesura que la Lluna continua gelant-se i encongint-se gradualment», explica l’especialista Thomas Watters de la NASA, que assegura que alguns d’eixos sismes poden ser forts i superar els 5 graus en l’escala de Richter.

 

 

Analitzant els sismes registrats el segle passat

L’estudi de la NASA ha consistit en analitzar els quatre sismòmetres instal·lats en la Lluna entre els anys 1969 i 1977 pels astronautes de les missions Apollo, que van registrar fins a 28 ‘llunatrèmols’ poc profunds i d’una intensitat d’entre 2 i 5 graus. Amb els nous sistemes de la NASA, els científics han pogut estudiar a fons estos moviments amb el resultat que, com a mínim, 8 dels sismes estarien a 30 quilòmetres de falles visibles.

 

Segons els experts, la gravetat de la Terra pot produir les tremolors, ja que moltes d’elles es van donar en el moment que el satèl·lit estava més allunyat del planeta, fase coneguda com l’apogeu.

 

Watters afirma que és «molt probable» que estes huit tremolors es produïren a causa del desplaçament de les falles a mesura que s’acumulava la pressió, quan la corfa lunar estava comprimida per la contracció global i les forces de marea, cosa que indicaria que la Lluna s’està encongint i que està tectònicament activa. A més, imàtgens preses des d’altres sondes lunars indiquen la caiguda de roques lunars, cosa que corroboraria les tremolors.

Últimes notícies

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.

Morin dos jóvens ofegats mentre es banyaven amb bandera roja a Guardamar

Dos jóvens han mort ofegats aquest dissabte a la platja d'Els Vivers, a Guardamar del Segura, mentre es banyaven amb bandera roja. Els serveis d'emergència els han reanimat sense èxit després de rescatar-los de l'aigua.

El PSPV denuncià que un terç de la Unitat d’Emergències continua sense cobrir

El PSPV-PSOE ha denunciat que la Unitat d’Anàlisi i Seguiment de les Emergències continua amb dos de les seues sis places vacants, tres anys i mig després de la seua creació, i reclama al Consell que les cobrisca de manera immediata.