El Cercle Isabel de Villena reclama millores en la Proposició de Llei de ‘Llibertat Educativa’

El Cercle Isabel de Villena ha presentat una sèrie de consideracions referents a la Proposició de Llei de «Llibertat Educativa» plantejada per PP i VOX, que aviat serà sotmesa a debat a les Corts Valencianes. Aquestes observacions s’articulen al voltant de diversos punts clau que afecten directament la naturalesa i l’abast de l’educació a la Comunitat Valenciana, especialment pel que fa a la llengua valenciana i el dret a una educació equitativa.

La crítica s’inicia amb la qüestió de la llibertat dels pares en l’educació dels seus fills dins l’entorn de l’educació obligatòria. Tot i que la col·laboració familiar és essencial per al bon funcionament del sistema educatiu, el Cercle argumenta que aquesta no pot ser il·limitada i que ha de respectar els marcs legals existents que garanteixen una educació integral i equitativa per a tots els alumnes.

Es posa especial èmfasi en la naturalesa obligatòria de l’educació bàsica, l’objectiu de la qual és proveir als ciutadans d’una base de coneixements i habilitats fonamentals per a la seva participació activa i responsable en la societat. L’entitat subratlla que els continguts educatius han de ser determinats pel conjunt de la societat, representada pels seus legisladors, i no exclusivament pels pares, assegurant així que l’educació no només reflecteixi interessos particulars sinó el bé comú.

Un altre punt destacat és la compatibilitat de la nova legislació amb les lleis de rang superior, com la Constitució Espanyola, l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV). Segons el Cercle, qualsevol nova legislació ha de respectar els objectius lingüístics establerts i promoure la protecció i l’ús del valencià, en lloc de reduir la seva presència en l’educació.

En relació amb l’aprenentatge lingüístic, l’associació fa notar que l’escola té el deure de complementar i compensar l’aprenentatge extraescolar, particularment en un context social bilingüe com el valencià. S’observa que, per contrarestar la diglòssia existent i les desigualtats en el domini de les llengües, és necessari un major enfortiment del valencià dins l’àmbit escolar, assegurant que els estudiants acabem amb un nivell equivalent en ambdues llengües cooficials.

A més, es valora de manera crítica els resultats insuficients obtinguts fins ara en l’ensenyament del valencià, indicant que les mesures actuals no han estat suficients per assegurar un coneixement adequat de la llengua dins la població. Per això, es recomana que qualsevol nova llei educativa hauria d’incrementar la presència del valencià per a complir amb els mandats estatutaris i legals.

Finalment, el Cercle Isabel de Villena apel·la a la necessitat de consens i estabilitat en l’educació, recalcant que les reformes educatives han de ser producte d’un acord ample i no el resultat de decisions unilaterals que podrien conduir a una implementació ineficaç i a la possible derogació amb canvis de govern.

Últimes notícies

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.

El 91% del professorat valencià rebutja la proposta d’Educació i recolza seguir la vaga

Un 91% del professorat no universitari de l'educació pública valenciana rebutja l'última proposta de la Conselleria d'Educació i un 80% aposta per mantindre la vaga indefinida. La consulta sindical, amb més de 30.000 vots, també definix el format preferit de les pròximes mobilitzacions.

Dos persones rescatades il·leses després de l’accident d’un hidroavió enfront de Sagunt

Dos ocupants d'un hidroavió en vol de pràctiques han sigut rescatats il·lesos enfront de la costa de Sagunt després de patir una fallada mecànica que va impedir l'enlairament.

València i Castelló encadenen la seua segona nit tropical amb mínimes de fins a 20,8 graus

València i Castelló han viscut la seua segona nit tropical consecutiva, amb mínimes que no han baixat dels 20 graus a causa d'una mar Balear excepcionalment càlida per a finals de maig.

Sis noves rutes de cicloturisme per a reactivar els pobles més xicotets de la Ruta 99

La Generalitat impulsa sis rutes cicloturistas en la Ruta 99 per a reforçar el turisme d'interior i combatre la despoblació en els municipis de menys de 100 habitants.

Agricultura reforça les ajudes a la cirera d’Alacant per a assegurar el futur del cultiu

La Conselleria d'Agricultura destina prop de 418.000 euros a explotacions de cirera de regadiu a Alacant i supera el milió en ajudes al secà, al mateix temps que impulsa el relleu generacional amb quasi 550 suports a jóvens agricultors.

Tancament total del pas inferior de Pérez Galdós a València durant tres dies per les obres

El túnel de Pérez Galdós romandrà tancat al trànsit de l'1 al 3 de juny per a connectar un col·lector dins de les obres de reurbanització i renaturalització de l'eix Pérez Galdós-Giorgeta.