10.4 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Molta vivor i claror. I tremolor, secor i eixutor

Fa unes quantes setmanes esta columneta, que es deia “La maror és nostra i la dolça tendror també”, tractava sobre les paraules amb sufix de terminació en -or, quan significa ‘qualitat de’ o ‘molt/molta, d’alguna cosa’, “Quina tristor”, “Quanta dolçor”, “Molta tendror”, “Massa aspror”.

Feia referència a algunes paraules amb eixe acabament coincidents en valencià-català i castellà, com ara blancor, negror, verdor, agror, amargor, tristor, etc. Però emfatitzava en aquelles veus que són privatives de la nostra llengua i que no tenen equivalència exacta en la llengua veïna, com són blanor, bovor, bramor, bramor, calentor, enyor, foscor, guapor, lletjor, pudentor i altres.

Una lectora amiga, Amparo, que està a l’aguait en tot, apunta per Facebook una paraula amb terminació en -or que no l’havia relacionada en la llista de vocables d’eixe acabament. Es tracta de la veu vivor, veu molt expressiva i precisa, que com sabem significa ‘qualitat de viu’, però podríem dir que més aïnes té els sentits de ‘dinamisme, energia, vitalitat, promptitud’. És una paraula usual en les diferents variants de la llengua i registrada en els diccionaris valencians i catalans, però no té equivalència morfològica en castellà. El sentit de la nostra vivor en l’idioma veí l’arreplega la veu viveza. Nosaltres també tenim el vocable vivesa, encara que no tan usual com la vivor.

Dos vocables amb els acabaments esmentats, també ben usats en la nostra llengua, absents de l’article mencionat, són claror i tremolor. El primer  significa ‘efecte que produïx la llum i que fa visibles els objectes’, “La claror del sol, de la lluna, del dia”, “Per a brodar necessites més claror”, “Per eixa finestra entra molta claror”, “Llegir a la claror d’un ciri”. I ‘quan el sol ja s’ha post i comença a fosquejar’, estem entre dos clarors, locució adverbial genuïna i privativa de la nostra parla, sense equivalència en la llengua veïna.

Per la seua banda, tremolor és l‘‘acció de tremolar’, ‘agitar-se amb moviments curts, ràpids i repetits’, “Tremolar de cap a peus”, “Tenia tremolor de fred”, “Hem tingut un tremolor de terra”, “El soroll de la mascletà produïa tremolor”. Tremolar també és ‘percebre’s, la veu humana o un altre so, amb ràpides inflexions i canvis d’intensitat’, “Tremolar a algú la veu’.

I dos veus de característiques semblants a les vistes hui i en l’article citat al principi, encara que no massa usuals, són secor i eixutor. La primera és ‘qualitat de sec’. I es pot tindre “Secor de gola”, i fer-ne, “Fa un oratge de molta secor”. I també tenim secor en el caràcter d’algunes persones, “La secor de temperament de Romuald se li nota en la cara que no riu ni fent-li picoretes en la planta dels peus”. I pareguda, però no exactament idèntica, tenim eixutor, no de massa ús, però la tenim a la nostra disposició. És ‘qualitat d’eixut’, ‘que ha perdut (una cosa) el líquid que la recobria o l’amerava’, “Si no tens les mans eixutes no toques la connexió”, “Ja pots entrar la roba eixuta”. També hi ha qui és molt eixut de caràcter, escàs/assa de paraules, de parar adust, aspre/aspra, “Mira que Adela és eixuta de temperament i de paraules, però és molt bona persona”. Entre sec i eixut hi ha la mateixa diferència que entre secar i eixugar. Però d’això parlarem un altre dia.

Últimes notícies

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.