8 de cada 10 morts infantils per ofegament es donen en espais i horaris ‘sense vigilància’

Amb l’arribada del mes de juny, queden a penes setmanes per donar la benvinguda a l’estiu de manera oficial. No obstant això, cal seguir una sèrie de recomanacions per evitar que este dolç moment es convertisca en una tragèdia, sobretot per a les famílies, ja que experts alerten que més del 80% de les morts per ofegament es produeixen en espais i horaris en què no hi ha vigilància. 

Concretament, tal com ha explicat l’expert en seguretat aquàtica, Ramsés Martí, des del gener del 2023 fins hui han mort 106 persones per ofegaments a Espanya, dels quals 7 han estat a la Comunitat valenciana. Per això, fa especial èmfasi que recordem que els menors d’1 any “depenen totalment dels seus cuidadors i es poden ofegar en menys de 20 segons i en tan sols 10 centímetres d’aigua”.

Este any, estes xifres “podrien augmentar” a causa de la sequera i la prolongació de les altes temperatures, segons ha alertat Martí. Este incideix que si les piscines estan buides per la sequera i els entorns a l’aire lliure estan secs per la manca de pluja, “les famílies buscaran nous espais aquàtics naturals per banyar-se”, cosa que pot possibilitar “que es donen estes terribles situacions”.

El principal problema per tant és que la majoria d’estes nous espais “manquen de vigilància per manca d’efectius o perquè són espais no aptes per al bany”. A això se sumen les «previsibles massificacions a platges i la prolongació de la temporada de bany» a causa de l’arribada prematura de la calor i del seu allargament «més enllà dels mesos d’estiu».

L’ofegament: la segona causa de mort accidental en xiquets

En el cas dels menors d’edat, l’ofegament és “la segona causa de mort accidental” i els índexs “més elevats” corresponen a xiquets i xiquetes d’1 a 4 anys, seguits de la franja de 5 a 9 anys, tal com detalla l’Informe mundial sobre els ofegaments publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Referent a això, Martí incideix que “no existeix un registre unificat” que contemple el nombre de xiquets i xiquetes que després d’un ofegament “pateix afectacions a nivell pulmonar o cerebral”. Per tant, al nombre de menors que perden la vida per això s’hi haurien d’afegir “aquells que pateixen algun tipus de seqüela”.

Què cal fer per a evitar ofegaments?

L’expert incideix que la millor manera d’evitar estes situacions és que els xiquets i les xiquetes d’entre 3 i 5 anys “acudeixen a classes per aprendre a nadar i entrenen les habilitats de supervivència aquàtica perquè tinguen recursos davant de qualsevol contratemps”. A més, “és imprescindible” la supervisió constant i propera dels menors per part dels adults i “més si parlem d’espais naturals que no tenen serveis de vigilància”, explica.

Així mateix, Martí incideix que els pares i mares “han d’assegurar-se” que els xiquets que no sàpien nadar  bé “porten els flotadors adequats a la seua edat i mida”. “Això és molt important, a més que no s’ha d’utilitzar el material d’un any a un altre, ja que en pot perdre l’efectivitat”, aclareix. 

Últimes notícies

Una directora de centre de dia conta com va decidir evacuar 35 majors abans de la dana

La responsable del centre de dia Lloc del Major de Picanya ha explicat a la jutgessa de Catarroja que va tancar per decisió pròpia i va avisar les famílies per a arreplegar 35 residents hores abans que la riada arrasara l’edifici.

Quatre detinguts per una sèrie d’atracaments violents en gasolineres d’Alacant i Múrcia

Quatre hòmens d’entre 28 i 38 anys han sigut detinguts per dos robatoris amb violència consumats i un tercer en grau de temptativa en gasolineres de Biar, Villena i Yecla.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 38 graus este dissabte a l’interior sud de València

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor a l’interior sud de València, on s’esperen fins a 38 graus, i en altres zones de la província per màximes de 36 graus.

Detenen a Alacant un jove per apunyalar un home en un autobús de Palma

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un dels dos joves que presumptament van apunyalar un home després d’una discussió per la música en un autobús de Palma. La víctima va patir ferides greus i continua oberta la cerca del segon implicat.

Un detingut a Almassora per estafar més de 20.000 euros en la venda de vehicles industrials

La Guàrdia Civil ha detingut a Almassora un treballador d’una empresa de compravenda de vehicles industrials acusat d’estafar huit clients i defraudar més de 20.000 euros. L’home presumptament alterava la documentació i desviava els pagaments a comptes bancaris sota el seu control.

Guido Rodríguez continuarà al València fins 2028 amb una temporada opcional

El migcampista argentí Guido Rodríguez ha signat un nou contracte amb el València fins juny de 2028, amb una temporada addicional opcional, després de mitja campanya al club.

Juny tanca amb un 87% d’ocupació hotelera a la Comunitat Valenciana i Benidorm supera el 90%

Els hotels de la Comunitat Valenciana han tancat juny amb un 87,1% d’ocupació, mig punt més que fa un any, amb Benidorm per damunt del 90% i un fort creixement a Castelló.

Nala, la gossa bombera d’Alacant que busca supervivents al terratrémol de Veneçuela

Nala, una gossa de la Unitat Canina dels bombers d’Alacant, ha viatjat quasi 40 hores fins a Veneçuela amb l’ONG GEA per buscar supervivents i repartir ajuda humanitària després del doble terratrémol.