8 de cada 10 morts infantils per ofegament es donen en espais i horaris ‘sense vigilància’

Amb l’arribada del mes de juny, queden a penes setmanes per donar la benvinguda a l’estiu de manera oficial. No obstant això, cal seguir una sèrie de recomanacions per evitar que este dolç moment es convertisca en una tragèdia, sobretot per a les famílies, ja que experts alerten que més del 80% de les morts per ofegament es produeixen en espais i horaris en què no hi ha vigilància. 

Concretament, tal com ha explicat l’expert en seguretat aquàtica, Ramsés Martí, des del gener del 2023 fins hui han mort 106 persones per ofegaments a Espanya, dels quals 7 han estat a la Comunitat valenciana. Per això, fa especial èmfasi que recordem que els menors d’1 any “depenen totalment dels seus cuidadors i es poden ofegar en menys de 20 segons i en tan sols 10 centímetres d’aigua”.

Este any, estes xifres “podrien augmentar” a causa de la sequera i la prolongació de les altes temperatures, segons ha alertat Martí. Este incideix que si les piscines estan buides per la sequera i els entorns a l’aire lliure estan secs per la manca de pluja, “les famílies buscaran nous espais aquàtics naturals per banyar-se”, cosa que pot possibilitar “que es donen estes terribles situacions”.

El principal problema per tant és que la majoria d’estes nous espais “manquen de vigilància per manca d’efectius o perquè són espais no aptes per al bany”. A això se sumen les «previsibles massificacions a platges i la prolongació de la temporada de bany» a causa de l’arribada prematura de la calor i del seu allargament «més enllà dels mesos d’estiu».

L’ofegament: la segona causa de mort accidental en xiquets

En el cas dels menors d’edat, l’ofegament és “la segona causa de mort accidental” i els índexs “més elevats” corresponen a xiquets i xiquetes d’1 a 4 anys, seguits de la franja de 5 a 9 anys, tal com detalla l’Informe mundial sobre els ofegaments publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Referent a això, Martí incideix que “no existeix un registre unificat” que contemple el nombre de xiquets i xiquetes que després d’un ofegament “pateix afectacions a nivell pulmonar o cerebral”. Per tant, al nombre de menors que perden la vida per això s’hi haurien d’afegir “aquells que pateixen algun tipus de seqüela”.

Què cal fer per a evitar ofegaments?

L’expert incideix que la millor manera d’evitar estes situacions és que els xiquets i les xiquetes d’entre 3 i 5 anys “acudeixen a classes per aprendre a nadar i entrenen les habilitats de supervivència aquàtica perquè tinguen recursos davant de qualsevol contratemps”. A més, “és imprescindible” la supervisió constant i propera dels menors per part dels adults i “més si parlem d’espais naturals que no tenen serveis de vigilància”, explica.

Així mateix, Martí incideix que els pares i mares “han d’assegurar-se” que els xiquets que no sàpien nadar  bé “porten els flotadors adequats a la seua edat i mida”. “Això és molt important, a més que no s’ha d’utilitzar el material d’un any a un altre, ja que en pot perdre l’efectivitat”, aclareix. 

Últimes notícies

Detingut un home per la mort violenta d’un jove valencià a Casp

La Guàrdia Civil deté un home per la seua presumpta implicació en l’homicidi d’un jove valencià de 27 anys en una baralla a Casp (Saragossa), després d’un ampli dispositiu de busca per camins i zona de muntanya.

Una professora d’Alcoi agredida per impedir que un home sense autorització s’emportara un alumne

Una professora del CEIP El Romeral d’Alcoi ha sigut agredida presumptament per la parella de la mare d’un alumne en negar-se a entregar-li el xiquet sense l’autorització familiar requerida. El centre va activar el protocol d’agressió al professorat i el pla PREVI, i la comunitat educativa ha reaccionat amb una concentració de rebuig.

Hosbec alerta que pujar l’IVA turístic seria com posar-se aranzels a un mateix

La patronal hotelera Hosbec rebutja qualsevol pujada de l’IVA en allotjament i restauració, adverteix de la pèrdua de competitivitat internacional i subratlla l’impacte sobre ocupació i inversió a la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca alerta de danys irreparables al camp valencià pels retalls de la UE en la PAC

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, advertix a Brussel·les que els possibles retalls en els fons de la futura PAC podrien causar danys irreparables al camp valencià i reclama protecció per a joves, jubilats i sectors clau com la ceràmica.

Els sindicats reclamen a Educació el document final abans de tornar a negociar la vaga docent

STEPV, CCOO i UGT demanen a la Conselleria d'Educació que els remeta el text complet amb els huit punts de l'acord abans de la reunió d'este divendres a les 14.00 hores per a abordar la vaga indefinida del professorat públic.

Pérez Llorca espera que la nova proposta siga solvent per a posar fi a la vaga docent

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, confia que el nou oferiment que el Consell farà este divendres als sindicats de professorat valencià siga tècnicament solvent i suficient per a desconvocar la vaga indefinida que ja porta dinou dies. La proposta arribarà sense detalls avançats i enmig de la divisió sindical, especialment pel bloqueig en matèria retributiva.

La criminalitat puja un 4,7 % en el primer trimestre a la Comunitat Valenciana

La criminalitat creix un 4,7 % a la Comunitat Valenciana entre gener i març respecte a 2025, per damunt de la mitjana estatal de l’1 %, amb augments especials en homicidis, segrests i delictes sexuals.

Presó provisional per a l’home detingut pel crim masclista de Callosa de Segura

La Secció de Violència sobre la Dona del Tribunal d’Instància d’Orihuela decreta presó provisional, comunicada i sense fiança per a l’home que va matar presumptament la seua parella Patricia en el seu domicili de Callosa de Segura.