8 de cada 10 morts infantils per ofegament es donen en espais i horaris ‘sense vigilància’

Amb l’arribada del mes de juny, queden a penes setmanes per donar la benvinguda a l’estiu de manera oficial. No obstant això, cal seguir una sèrie de recomanacions per evitar que este dolç moment es convertisca en una tragèdia, sobretot per a les famílies, ja que experts alerten que més del 80% de les morts per ofegament es produeixen en espais i horaris en què no hi ha vigilància. 

Concretament, tal com ha explicat l’expert en seguretat aquàtica, Ramsés Martí, des del gener del 2023 fins hui han mort 106 persones per ofegaments a Espanya, dels quals 7 han estat a la Comunitat valenciana. Per això, fa especial èmfasi que recordem que els menors d’1 any “depenen totalment dels seus cuidadors i es poden ofegar en menys de 20 segons i en tan sols 10 centímetres d’aigua”.

Este any, estes xifres “podrien augmentar” a causa de la sequera i la prolongació de les altes temperatures, segons ha alertat Martí. Este incideix que si les piscines estan buides per la sequera i els entorns a l’aire lliure estan secs per la manca de pluja, “les famílies buscaran nous espais aquàtics naturals per banyar-se”, cosa que pot possibilitar “que es donen estes terribles situacions”.

El principal problema per tant és que la majoria d’estes nous espais “manquen de vigilància per manca d’efectius o perquè són espais no aptes per al bany”. A això se sumen les «previsibles massificacions a platges i la prolongació de la temporada de bany» a causa de l’arribada prematura de la calor i del seu allargament «més enllà dels mesos d’estiu».

L’ofegament: la segona causa de mort accidental en xiquets

En el cas dels menors d’edat, l’ofegament és “la segona causa de mort accidental” i els índexs “més elevats” corresponen a xiquets i xiquetes d’1 a 4 anys, seguits de la franja de 5 a 9 anys, tal com detalla l’Informe mundial sobre els ofegaments publicat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Referent a això, Martí incideix que “no existeix un registre unificat” que contemple el nombre de xiquets i xiquetes que després d’un ofegament “pateix afectacions a nivell pulmonar o cerebral”. Per tant, al nombre de menors que perden la vida per això s’hi haurien d’afegir “aquells que pateixen algun tipus de seqüela”.

Què cal fer per a evitar ofegaments?

L’expert incideix que la millor manera d’evitar estes situacions és que els xiquets i les xiquetes d’entre 3 i 5 anys “acudeixen a classes per aprendre a nadar i entrenen les habilitats de supervivència aquàtica perquè tinguen recursos davant de qualsevol contratemps”. A més, “és imprescindible” la supervisió constant i propera dels menors per part dels adults i “més si parlem d’espais naturals que no tenen serveis de vigilància”, explica.

Així mateix, Martí incideix que els pares i mares “han d’assegurar-se” que els xiquets que no sàpien nadar  bé “porten els flotadors adequats a la seua edat i mida”. “Això és molt important, a més que no s’ha d’utilitzar el material d’un any a un altre, ja que en pot perdre l’efectivitat”, aclareix. 

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.