Declaren nul·la una targeta revolving per falta de transparència i per ser abusiva

 

L’Audiència Provincial d’Alacant declara la nul·litat, per falta de transparència i ser abusiva en la contractació, d’una targeta de crèdit revolving subscrita entre BBVA S.A i un ciutadà, havent d’abonar a més les quantitats indegudament satisfetes.

En concret, l’Audiència indica que difícilment pot qualificar-se de “transparent” un contracte quan la clàusula de l’interés indica un tipus i, posteriorment, aplica al client un tipus més elevat. D’altra banda, també es titlla d’“abusiu” perquè no permet al consumidor conéixer l’onerositat dels interessos provocant desigualtat entre les parts.

Així ho estableix una sentència dictada aquest mes de novembre per un jutjat de la localitat alacantina de la Vila, que distingeix entre la nul·litat del contracte i l’acció de reintegrament, i que deixa per a l’execució de sentència el moment d’establir aquesta quantitat.

L’entitat financera al·lega la impossibilitat de qualificar l’interés com “notablement superior al normal dels diners” perquè ha de comparar-se amb el “tipus mitjà aplicable a les targetes de crèdit de pagament ajornat” que figura com a operació financera independent en els butlletins estadístics del Banc d’Espanya, diferent del “tipus d’interés mitjà dels préstecs i crèdits al consum”.

La sentència també posa límit a la pretensió de reintegrament del demandant, i fixa dos condicions molt clares: WiZink només està obligada a retornar (una vegada descomptat el principal rebut en el seu moment per la demandant) aquelles quantitats cobrades a partir del 25 de novembre de 2015, i a més estableix un termini de prescripció de cinc anys per a cada pagament.

La sentència pren dos referències per a fixar aquestes condicions. D’una banda, la sentència del Tribunal Suprem de 25 de novembre de 2015, que va permetre «a qualsevol consumidor que tinguera una targeta de crèdit revolving advertir de la possibilitat de reclamar el possible caràcter usurari del seu contracte«.

A partir d’aqueixa data, per tant, el prestatari que haja estat pagant interessos «pot conéixer el seu caràcter usurari», segons la jutge, «amb el que ja té, o hauria de tindre, el coneixement necessari que, unit al caràcter radical de la nul·litat que deriva del préstec usurari, fa que el termini de prescripció comence a córrer».

Un altre matís important que introdueix la fallada és que el termini de prescripció de cinc anys no s’aplica a partir de la subscripció del contracte, sinó que compta per a cada pagament a reclamar, atés que en cas contrari «el consumidor només pot sol·licitar la restitució dels pagaments realitzats en execució d’una clàusula contractual declarada abusiva durant els cinc primers anys següents a la signatura del contracte», de manera que es limitarien els seus drets.

Així mateix, afig als terminis de prescripció els 82 dies de suspensió d’activitat per motiu de la pandèmia en 2020, per a aquells casos en què aquest període estiga inclòs.

Poden ser diferents la manera d’operar de l’obertura de crèdit i d’una targeta de crèdit però la seua càrrega financera és molt similar: es paguen interessos periòdicament segons el saldo de les quantitats disposades per l’acreditat. No pot entendre’s que la càrrega financera quan s’opera mitjançant una targeta de crèdit destinada a finançar actes de consum del seu titular siga superior a quan s’opera amb un crèdit destinat, a finançar operacions de consum de l’acreditat.

No resultaria comprensible declarar que un tipus d’interés superior al 20% no és usurari quan s’opera amb targetes de crèdit i; per contra, sí que és usurari per a un crèdit al consum, trobant-nos en les maneres d’operar davant una situació semblant: pagament d’interessos sobre saldos deutors arrossegats i prolongats en el temps.

La conseqüència és que el tipus mitjà d’interés a considerar és el propi dels préstecs i crèdits al consum, per la qual cosa si l’aplicat a la targeta litigiosa excedeix en més del doble, caldrà concloure que el préstec és usurari perquè l’interés pactat és notablement superior a l’interés normal dels diners i manifestament desproporcionat amb les circumstàncies del cas, conforme al criteri establit en la sentència del Tribunal Suprem n° 628/2015, de 25 de novembre.
 

Últimes notícies

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.

El BBVA Open Internacional de València obri edició amb més presència espanyola i tenistes del top-100

El BBVA Open Internacional de València de 2026 alça el teló este diumenge amb fase prèvia, ampli cartell de tenistes espanyoles i diverses jugadores situades entre les cent millors del món, i estrena un trofeu amb figura de fallera.