18.2 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Recta final per a provar l’eficàcia d’un fàrmac valencià per a tractar la distròfia miotònica tipus 1

Es tracta d’una malaltia rara, devastadora i sense tractament que limita l’esperança de vida i afecta a més d’un milió de persones

VALÈNCIA, 3 (EUROPA PRESS)

ARTHEx Biotech, spin-off biotecnològica de la Universitat de València, ha anunciat l’administració del fàrmac experimental ATX-01 al primer participant en un assaig clínic destinat a establir una opció terapèutica per a la distròfia miotònica tipus 1 (DM1), una malaltia rara, devastadora i sense tractament que limita l’esperança de vida i que afecta més d’un milió de persones en el món.

Comença així la recta final d’un llarg procés de R+D+i per a l’aprovació d’aquest nou compost que haurà d’imprimir el segell valencià en la ciència del desenvolupament de medicaments per a les malalties rares.

La distròfia miotònica tipus 1 (DM1), la més freqüent en adults, és una malaltia hereditària i progressiva que afecta principalment el sistema muscular, encara que també l’aparell respiratori i el sistema nerviós central. Es caracteritza per una reducció de la massa muscular i per l’aparició de danys que poden ser neurològics, cardiològics, respiratoris, endocrinològics o digestius.

L’origen genètic d’este trastorn neuromuscular es troba en una expansió anormal de la seqüència del gen de la proteïna cinasa de la distròfia miotònica (DMPK), que en transcriure’s forma estructures d’ARN especials segrestadores de les proteïnes MBNL (muscleblind-like) implicades en la ruta d’esta patogènesi. La major part dels símptomes de la malaltia es deuen a la falta de funció de MBNL, i l’augment dels nivells d’aquestes proteïnes ha demostrat ser terapèutic.

“Un aspecte clau de l’èxit d’esta investigació ha sigut que planteja una estratègia terapèutica molt poc explorada fins al moment”, explica en un comunicat Rubén Artero, responsable del grup d’investigació de Genòmica Translacional Humana de la Universitat de València, l’equip del qual va validar anys arrere la sobreexpressió de les proteïnes MBNL com a un nou concepte terapèutic per a la DM1, i va desenvolupar molècules que demostraren la seua capacitat per a recuperar símptomes de la malaltia en models preclínics.

La invenció va ser patentada i la prova de concepte d’estos nous fàrmacs experimentals, en animals, es va publicar en ‘Nature Communications’.

ARTHEx Biotech, la spin-off de la Universitat de València a la qual va ser llicenciada la patent, treballa des de llavors en el desenvolupament d’ATX-01, un oligonucleòtid anti-miR dissenyat per antagonizar el microARN 23b (miR-23b) implicat en la patogènesi de la DM1. Ara, l’empresa acaba d’anunciar l’administració d’aquest compost al primer participant en l’assaig clínic de fase I-IIa aleatoritzat, controlat amb placebo i doble cec.

L’objectiu principal d’ArthemiR -com es denomina l’assaig- és determinar la seguretat i tolerabilitat d’ATX-01, així com la seua activitat sobre la fisiopatologia de la malaltia, en un total de cinquanta-sis participants amb DM1.

“Si l’assaig té èxit, la molècula desenvolupada per Arthex podria convertir-se en el primer fàrmac modificador de la malaltia per a la distròfia miotònica tipus I, la forma més comuna de distròfia muscular en adults”, comenta Beatriz Llamusí, directora científica executiva i cofundadora, al costat de Rubén Artero, d’ARTHEx.

GEN MUTANT

“Es tracta d’una teràpia experimental dirigida a l’ARN que consisteix a augmentar en els pacients els nivells de la proteïna MBNL, la disfunció de la qual s’ha vinculat als símptomes més greus de les persones afectades per distròfia miotònica. El tractament permet, a més, reduir de manera indirecta l’expressió DMPK, el gen mutant que origina la malaltia, per la qual cosa la suma de tots dos factors esperem que tinga un potent efecte terapèutic en els pacients”, puntualitza la científica i empresària.

ATX-01 és l’únic agent terapèutic que actua amb un mecanisme d’acció doble, augmentant la producció de proteïnes MBNL i reduint la quantitat d’estructures d’ARN que les segresten. “Amb l’administració d’ATX-01 al primer participant de l’assaig ArthemiR estem fent un pas avant en el nostre objectiu de cobrir importants necessitats mèdiques que permeten modificar el curs de la malaltia”, explica Frédéric Legros, president i conseller delegat d’ARTHEx.

“Esperem que ATX-01 conduïsca a beneficis funcionals per als pacients, oferisca un perfil de seguretat ben tolerat i millore la qualitat de vida de les persones afectades”, afig Judy Walker, directora mèdica executiva d’aquesta spin-off biotecnològica de la UV.

La distròfia miotònica tipus 1 (DM1) és un trastorn incapacitant que afecta més d’un milió de persones arreu del món. La malaltia danya els músculs i altres teixits, provocant problemes respiratoris, cansament, hipersòmnia, anomalies cardíaques, complicacions gastrointestinals greus i deterioració cognitiva i conductual. Sol manifestar-se durant l’edat adulta i, en l’actualitat, no existix un tractament autoritzat que retarde la progressió de la malaltia.

ARTHEx Biotech és una empresa biotecnològica en fase clínica especialitzada en el desenvolupament de medicaments innovadors a través de la modulació de l’expressió gènica. L’assaig ArthemiR ha sigut cofinançat pel programa Accelerator del Consell Europeu d’Innovació (EIC, per les seues sigles en anglés).

Últimes notícies

Sedaví declara el 29 d’octubre dia de dol oficial durant 12 anys

El ple municipal ha aprovat per unanimitat fixar cada 29 d'octubre com a jornada de dol durant 12 anys en memòria de les 12 víctimes vinculades al municipi. La decisió coincidix amb el primer aniversari de la riuada provocada per la DANA del 29-O i s'acompanya d'actes d'homenatge.

Morant exigix a Mazón explicacions i dignitat política per a les víctimes de la DANA

Diana Morant ha afirmat que Carlos Mazón encara deu explicacions i dignitat política a les víctimes de la DANA. Yolanda Díaz i Patxi López han recolzat les exigències de rendició de comptes.

Un any després de la DANA a València: lliçons i canvis

Dotze mesos després de les riuades a València, l'experiència ha deixat aprenentatges clars: millor anticipació, comunicació més clara, urbanisme més responsable i una societat més preparada.

El Congrés guarda un minut de silenci pels 237 morts de la DANA

El Congrés ha guardat un minut de silenci en el primer aniversari de la DANA, que va deixar 237 morts, principalment a València. A la vesprada hi haurà funeral d'Estat en el Museu de les Ciències de València, presidit pels reis i amb presència del Govern i familiars.

Rufián diu ‘psicòpata’ a Mazón per anar al funeral d’Estat per la DANA

Rufián ha titllat de 'psicòpata' a Carlos Mazón per mantindre la seua assistència al funeral d'Estat per les víctimes de la DANA malgrat la petició de les famílies. També ha acusat a Feijóo i Abascal de 'ser 'còmplices' de la seua continuïtat.

Sánchez evita respondre a Feijóo per respecte a les víctimes de la DANA

El president ha refusat entrar en l'encreuament amb el líder del PP en la sessió de control i ha demanat centrar la jornada en la memòria de la DANA. Feijóo ha redoblat les crítiques en la vespra de la comissió del Senat pel cas Koldo.

La Universitat de València declara dol oficial i convoca minuts de silenci per la DANA

La Universitat de València ha declarat dia de dol oficial en el primer aniversari de la DANA i ha convocat minuts de silenci als seus campus. Les banderes onejaran a mitja asta durant tota la jornada.

Els reis i Sánchez saludaran a les famílies en el funeral d’Estat per la dana

Els reis i Pedro Sánchez saludaran esta vesprada als familiars de les víctimes en el funeral d'Estat per la dana a València, en el primer aniversari. L'acte inclourà discursos de tres afins i del rei Felip VI i reunirà unes 800 persones en el Museu de les Ciències