Sanitat estudia que un perfil d’espanyols eviten posar-se la vacuna d’AstraZeneca

La campanya de vacunació d'AstraZeneca s'ha représ en el nostre país després de que l'Agència Europea del Medicament (EMA) no observara cap relació entre la vacuna i la trentena de casos de trombosis detectats en pacients vacunats en tot el món.

 

En Espanya, fins al moment, s'han notificat tres casos entre les 975.661 persones que han rebut la vacuna d'AstraZeneca. El més greu va ser el d'una professora de Marbella (Màlaga), de 43 anys, que va acabar morint a causa d'un ictus isquèmic derivat dels trombes.

 

A pesar de què estos casos van encendre totes les alarmes, tant l'OMS com la EMA han defensat l'eficàcia i seguretat de la vacuna després d'observar que les xifres de trombosis o embòlies entre les persones que han sigut vacunades són molt inferiors als registrats habitualment en població no vacunada.

 

El perfil de pacients vacunats que s'ha relacionat amb els casos de trombes

No obstant això, la comunitat científica sí que ha advertit que la majoria dels casos de trombes després de la vacunació presenten un perfil molt paregut que ha portat a alguns experts a posar sobre el focus a una classe de pacient concret.

 

El 'perfil de risc' de dones jóvens menors de 55 anys ha sigut posat sobre la taula per la EMA, ja que se sap que els estrògens i l'embaràs són un factor de risc de complicacions tromboembòliques i que els anticonceptius també s'associen amb un increment d'este risc.

 

De fet, quan els metges recepten la píndola abans es fa una valoració de l'historial clínic de la pacient per a observar si hi ha algun antecedent que puga augmentar el risc d'esta persona a patir un trombe.

 

Per esta raó, el Ministeri de Sanitat ja ha iniciat un estudi de farmacovigilància per a poder recaptar dades de cara a este reinici de la vacunació amb Astrazenca i valorar els efectes secundaris de la vacuna en funció de l'historial clínic del pacient.

 

«Conforme a ells, fora de l'entorn controlat de la fase de recerca podem ajustar millor l'ús dels mateixos per a establir una òptima administració», explica Mar Castellanos, Neuròloga i Coordinadora del Grup d'Estudi de Malalties Cerebrovasculars de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN).

 

Els antecedents que es valoraran en la vacunació d'Astrazeneca

D'esta manera, el ministeri dirigit per Carolina Darias ha elaborat un document per a posar en el focus a un grup de pacients els antecedents mèdics dels que han de ser coneguts abans de ser immunitzat amb la vacuna d'AstraZeneca-Oxford. Alguns d'ells són:

  • Càncer
  • Malalties protrombòtiques
  • Embaràs
  • Tractament anticonceptiu
  • Teràpia hormonal substitutiva
  • Traumatisme greu o cirurgia recent i infecció activa recent.

Encara que en cap cas es descarta la vacunació, ni s'afegixen contraindicacions a les persones amb estos antecedents clínics, es tracta d'una recerca que servix com a punt de partida per a descartar o no la relació de la vacuna amb els episodis trombòtics.

 

«Hui en dia, amb els pocs casos que hi ha, no són suficients per a excloure a determinada població de la vacuna. No hi ha encara evidència suficient per a fer-ho. Cal fer una recollida exhaustiva de totes les dades analítiques per a que puga servir d'ajuda per a trobar i delimitar una població amb especial risc», ha explicat Ramón Lecumberri, vocal de la Societat Espanyola d'Hematologia i Hemoteràpia, en 'El Mundo'.

 

Després d'uns mesos de vacunació i més de 20 milions de dosis posades, els efectes de la vacuna fora dels assajos clínics s'han de registrar de manera contínua per a valorar la necessitat de restringir la vacuna a una classe concreta de pacient.

 

«Pot ser que alguns factors de risc hagen passat per alt en la recerca, pel biaix de gènere en els assajos. Pot ser que no s'hagen analitzat del tot, al 100%, els factors de risc que tenim les dones versus els hòmens», assenyala Lucía Gallego, experta en Microbiologia Mèdica i Immunologia de la Universitat del País Basc.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.