«Si no et cuiden que no hereten»: els majors es mobilitzen contra els seus fills

La soledat dels majors és un problema en augment en un país amb una població molt envellida, que s’ha sentit molt sola i desatesa a causa de la pandèmia.

Mostra d’això és que en els últims dos anys de pandèmia les primeres opcions de cerca en Google en qüestió d’herències i testaments tracten sobre «com desheretar a un fill«.

Des de l’Associació Cultural de Majors de Fuenlabrada (ACUMAFU), a Madrid, han posat en marxa recollida de signatures per a evitar que els fills que es desentenen dels seus pares puguen heretar la legítima, aqueixa part del patrimoni que els pertany per llei. “Portar un cognom no et dona dret a un patrimoni que no et mereixes”, afirma categòric Marcelo Cornellà, president de l’associació.

En tres dies en Change.org la iniciativa ha recollit 1.500 signatures. Marcelo Cornellà, assenyala en ‘Informativos Telecinco’: “Si estàs en contra i no signatures és perquè tens les de perdre. Si vols heretar, n’hi ha prou amb mantindre una relació normal amb els teus pares”.

És Espanya, el Codi Civil estableix que els fills han d’heretar, mínim, un terç del patrimoni dels pares, és el que es coneix com ‘la legítima’. Si la persona no ha tingut fills, aqueix terç de l’herència passa als pares i ascendents. Si té diversos fills, la legítima pot anar només a un d’ells si així ho estableix el difunt.

Un altre terç de l’herència és el de millora, que correspon a algun dels hereus forçosos, entre els quals tornen a estar els fills, i els nets i besnets. I l’últim dels terços és el de lliure disposició amb el qual el mort pot fer el que vulga.

La llei sí que permet desheretar als fills, per la via penal

La llei permet que els pares deshereten als fills, però “només per condemna penal del fill respecte al pare. No obstant això, cada vegada més tribunals civils estan dictant sentencies en assumptes d’herència”, explica Carlos Serrano, advocat, que puntualitza que “a Catalunya si existeix recollit en el seu Codi Civil la possibilitat de desheretament”.

Des d’ACUMAFU volen anar més enllà. No volen que els fills que no es preocupen ni ciutat dels seus pares es queden amb els seus diners per això treballen perquè desaparega la legítima.

La veritat és que el Codi Civil sí que recull una sèrie de motius pels quals es pot desheretar a un fill, com el maltractament físic i psicològic o la retirada de la manutenció, però és necessari provar-los i que ho ratifique un jutge. El Tribunal Suprem ja va obrir la porta en 2014 a una interpretació flexible d’aquests motius d’acord amb l’actual realitat social.

Des de l’Associació de Majors de Fuenlabrada ajuden a les persones que ho requereixen a desheretar a aqueixos fills que no han tingut relació amb els seus pares perquè no han volgut. Els assessoren, preparen documentació i proves i un vídeo en el qual la persona explica perquè deshereta al seu fill o fills.

Quan mor la persona, el fill desheretat pot impugnar davant la justícia el testament del qual ha quedat exclòs. És el jutge qui decideix arribats a aquest punt sobre la base d’una sèrie de proves com a fotografies, registres telefònics…

Pèrdua de valors familiars

Però ACUMAFU pretén anar més enllà. Consideren que a Espanya s’estan perdent els valors de la família i són els majors els que paguen les conseqüències del creixent desagafe dels fills en forma de soledat. «Si vols heretar, n’hi ha prou amb mantindre una relació normal amb els teus pares”, insisteix Cornellà, per la qual cosa reclama que la desatenció o l’abandó també es contemplen en la llei.

Una altra de les demandes de l’Associació és que les condicions siguen iguals en tot el territori.

La realitat és que poques d’aqueixes sol·licituds de majors buscant informació sobre com desheretar acaben arribant a terme perquè al final es tracta d’una decisió molt espinosa que comporta una gran càrrega sentimental. En el fons, en moltes ocasions, expressen un crit d’atenció desesperat. En qualsevol cas, alguns experts recorden que hi ha una alternativa per a no deixar res a un fill desagraït sense haver de suportar el càrrec de consciència: gastar-se el patrimoni en vida.

Huit fills es queden sense herència després de 15 anys sense veure al seu pare

Marcelo Cornellà recorda un cas recent d’un avi a Burgos. L’home va morir fa dos anys i mig a conseqüència d’un càncer. Quan va saber de la seua malaltia va preparar tota la documentació i proves perquè cap dels seus 8 fills, als quals portava sense veure 15 anys, pogueren quedar-se el seu patrimoni.

Ara un jutge no ha admés la impugnació d’un dels fills, i per tant, cap pot heretar. L’home ni tan sols coneixia als seus nets.

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.