«Si no et cuiden que no hereten»: els majors es mobilitzen contra els seus fills

La soledat dels majors és un problema en augment en un país amb una població molt envellida, que s’ha sentit molt sola i desatesa a causa de la pandèmia.

Mostra d’això és que en els últims dos anys de pandèmia les primeres opcions de cerca en Google en qüestió d’herències i testaments tracten sobre «com desheretar a un fill«.

Des de l’Associació Cultural de Majors de Fuenlabrada (ACUMAFU), a Madrid, han posat en marxa recollida de signatures per a evitar que els fills que es desentenen dels seus pares puguen heretar la legítima, aqueixa part del patrimoni que els pertany per llei. “Portar un cognom no et dona dret a un patrimoni que no et mereixes”, afirma categòric Marcelo Cornellà, president de l’associació.

En tres dies en Change.org la iniciativa ha recollit 1.500 signatures. Marcelo Cornellà, assenyala en ‘Informativos Telecinco’: “Si estàs en contra i no signatures és perquè tens les de perdre. Si vols heretar, n’hi ha prou amb mantindre una relació normal amb els teus pares”.

És Espanya, el Codi Civil estableix que els fills han d’heretar, mínim, un terç del patrimoni dels pares, és el que es coneix com ‘la legítima’. Si la persona no ha tingut fills, aqueix terç de l’herència passa als pares i ascendents. Si té diversos fills, la legítima pot anar només a un d’ells si així ho estableix el difunt.

Un altre terç de l’herència és el de millora, que correspon a algun dels hereus forçosos, entre els quals tornen a estar els fills, i els nets i besnets. I l’últim dels terços és el de lliure disposició amb el qual el mort pot fer el que vulga.

La llei sí que permet desheretar als fills, per la via penal

La llei permet que els pares deshereten als fills, però “només per condemna penal del fill respecte al pare. No obstant això, cada vegada més tribunals civils estan dictant sentencies en assumptes d’herència”, explica Carlos Serrano, advocat, que puntualitza que “a Catalunya si existeix recollit en el seu Codi Civil la possibilitat de desheretament”.

Des d’ACUMAFU volen anar més enllà. No volen que els fills que no es preocupen ni ciutat dels seus pares es queden amb els seus diners per això treballen perquè desaparega la legítima.

La veritat és que el Codi Civil sí que recull una sèrie de motius pels quals es pot desheretar a un fill, com el maltractament físic i psicològic o la retirada de la manutenció, però és necessari provar-los i que ho ratifique un jutge. El Tribunal Suprem ja va obrir la porta en 2014 a una interpretació flexible d’aquests motius d’acord amb l’actual realitat social.

Des de l’Associació de Majors de Fuenlabrada ajuden a les persones que ho requereixen a desheretar a aqueixos fills que no han tingut relació amb els seus pares perquè no han volgut. Els assessoren, preparen documentació i proves i un vídeo en el qual la persona explica perquè deshereta al seu fill o fills.

Quan mor la persona, el fill desheretat pot impugnar davant la justícia el testament del qual ha quedat exclòs. És el jutge qui decideix arribats a aquest punt sobre la base d’una sèrie de proves com a fotografies, registres telefònics…

Pèrdua de valors familiars

Però ACUMAFU pretén anar més enllà. Consideren que a Espanya s’estan perdent els valors de la família i són els majors els que paguen les conseqüències del creixent desagafe dels fills en forma de soledat. «Si vols heretar, n’hi ha prou amb mantindre una relació normal amb els teus pares”, insisteix Cornellà, per la qual cosa reclama que la desatenció o l’abandó també es contemplen en la llei.

Una altra de les demandes de l’Associació és que les condicions siguen iguals en tot el territori.

La realitat és que poques d’aqueixes sol·licituds de majors buscant informació sobre com desheretar acaben arribant a terme perquè al final es tracta d’una decisió molt espinosa que comporta una gran càrrega sentimental. En el fons, en moltes ocasions, expressen un crit d’atenció desesperat. En qualsevol cas, alguns experts recorden que hi ha una alternativa per a no deixar res a un fill desagraït sense haver de suportar el càrrec de consciència: gastar-se el patrimoni en vida.

Huit fills es queden sense herència després de 15 anys sense veure al seu pare

Marcelo Cornellà recorda un cas recent d’un avi a Burgos. L’home va morir fa dos anys i mig a conseqüència d’un càncer. Quan va saber de la seua malaltia va preparar tota la documentació i proves perquè cap dels seus 8 fills, als quals portava sense veure 15 anys, pogueren quedar-se el seu patrimoni.

Ara un jutge no ha admés la impugnació d’un dels fills, i per tant, cap pot heretar. L’home ni tan sols coneixia als seus nets.

Últimes notícies

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.

Així quedarà la setmana escolar de Falles 2027 a València: lliure des del 15 de març

El Consell Escolar Municipal de València ha proposat que els col·legis tinguen festa el dilluns 7 de desembre i tota la setmana de Falles 2027, a canvi de fer classe el 22 i 23 de desembre.

La Comunitat Valenciana s’enfronta a una nova onada de calor amb més de 40 graus al prelitoral

Aemet preveu a inicis de la pròxima setmana un nou episodi d’onada de calor a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 40 graus al prelitoral i més de 35 graus en punts del litoral, acompanyades de tempestes vespertines i un fort ambient de basca.

Cutanda reclama deixar treballar jutges i institucions en el cas de les VPP de Les Naus

La portaveu del govern d'Alacant, Cristina Cutanda (PP), reclama esperar les investigacions judicials i de les comissions sobre les VPP de Les Naus davant la petició de l'oposició de convocar una comissió municipal urgent amb la compareixença de l'alcalde Luis Barcala.

Citen com a testimoni el vicesecretari municipal d’Alacant pel cas de les vivendes públiques

La jutgessa que investiga l’adjudicació de vivendes públiques a la Platja de Sant Joan d’Alacant ha citat com a testimonis el vicesecretari municipal i el cap de Disciplina Urbanística, i ha reclamat tota la documentació sobre la venda de la parcel·la.

De l’eufòria a la polèmica: així han sigut els dos cicles de Pedro Martínez al Valencia Basket

L’eixida de Pedro Martínez del Valencia Basket per fitxar pel Real Madrid tanca una segona etapa idèntica a la primera: il·lusió, èxits esportius i un final carregat de tensió i decepció a la grada taronja.

Pedro Martínez se’n va al Real Madrid i tanca una segona etapa intensa al València Basket

Pedro Martínez ha decidit eixir del València Basket rumb al Real Madrid, després de repetir un cicle d’il·lusió, títols i eixida polèmica com ja va passar en la seua primera etapa.

Pedro Martínez se’n va al Real Madrid i tanca una segona etapa tan exitosa com polèmica al València Basket

La marxa de Pedro Martínez al Real Madrid trenca l’acord fins a 2028 amb el València Basket i reprodueix el patró d’il·lusió, títols i final polèmic de la seua primera etapa al club taronja.