Per què se celebra hui el Dia Internacional de l’Orgull LGTBI?

El Dia de l’Orgull se celebra el 28 de juny a pesar que el col·lectiu LGBTI (lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i intersexuals) sol canviar les seues desfilades al dissabte anterior o posterior a aquesta data.
En l’actualitat, en molts països del món la diversitat sexual està perseguida i criminalitzada, per part de les lleis i les autoritats. Així mateix, en diversos països ja ha sigut acceptada a nivell estatal. La societat continua estant molt lluny d’acceptar una realitat que ja hauria d’haver sigut normalitzada des de fa molt temps.

Les celebracions de l’orgull gai tenen un rerefons reivindicatiu, ja que en molts països del món l’homosexualitat i la condició sexual no tradicional continua estant criminalitzada, i en molts altres, encara que les lleis els emparen, no estan acceptades socialment.

El respecte a la diversitat sexual reivindica el dret de les persones a viure amb llibertat la seua orientació sexual i identitat de gènere, sense por de discriminacions ni represàlies.

Molts desconeixen per què se celebra aquesta celebració el dia de 28 de juny i això es deu als coneguts com a disturbis Stonewall (Nova York) que van tindre lloc en 1969 i va ser la primera vegada que la comunitat LGBTI es va unir als Estats Units per a lluitar pels seus drets.

Els disturbis van consistir en una sèrie de manifestacions espontànies i violentes que van sorgir en protesta contra una batuda policial en va tindre lloc en la matinada del 28 de juny en el pub Stonewall Inn situat en el barri novaiorqués de Greenwich Village.

La comunitat LGBT es va unir en aquella ocasió per a lluitar contra un sistema que perseguia persones no normatives (LGBT, persones racialitzades…). Així mateix, buscaven demostrar que les persones homosexuals eren part de la societat, i van fomentar una cultura de no confrontació entre persones homosexuals i heterosexuals.

Les primeres marxes per a commemorar les protestes i lluites de Stonewall van tindre lloc en 1970 a Nova York i Los Angeles. Després d’aquest primer pas, moltes ciutats es van anar sumant a aquestes marxes a tot el món que des de llavors acullen les desfilades de l’Orgull Gai per a reivindicar els seus drets.

Stonewall, l’origen de la lluita LGBT

El juny de 2009 l’expresident dels Estats Units, Barak Obama, va declarar el mes de juny com el mes de l’Orgull Gai, Lèsbic, Bisexual i Transgènere, citant els disturbis com a raó per a “comprometre’s per la igualtat davant la llei per als estatunidencs LGBT”. Aqueix mateix any es complien 40 anys dels disturbis de Stonewall. En 2016, el llavors president també va nomenar l’Stonewall Inn monument nacional, convertint al pub en el primer monument dels Estats Units dedicat a la lluita del col·lectiu LGBT: “La gent es va cansar de ser perseguida i el moviment es va convertir en part essencial dels Estats Units”, va destacar Obama. Hui dia, les festes de l’Orgull són reconegudes a tot el món i tenen a Espanya com un dels epicentres de la lluita contra l’homofòbia gràcies a les seues celebracions.

Marxa Orgull

Durant la celebració del Dia Internacional de l’Orgull LGBT+, es desenvolupen les acolorides marxes de l’Orgull Gai, que coincideixen en l’hemisferi nord amb l’inici de l’estiu. El símbol principal que s’exhibeix és la bandera amb els colors de l’arc de Sant Martí.

La marxa de l’orgull més important a Europa és la de Madrid (MADO), amb més d’un milió d’assistents cada any, que se celebra en el barri de Chueca.

La ciutat de Madrid (Espanya) s’ha convertit en l’epicentre de les celebracions de l’Orgull Gai a Europa, sent una ciutat oberta a la diversitat. Aquesta gran celebració és coneguda com a Madrid Orgull (MADO), que es duu a terme en el barri de Chueca i en alguns dels carrers principals de Madrid.

És una gran festa oberta que té una connotació multiètnica i cultural, en la qual se solen celebrar concerts a l’aire lliure, festes, exposicions, art i esdeveniments esportius, a més de la gran desfilada de l’Orgull LGTB. Va tindre els seus inicis l’any 1978, arran de la primera manifestació a Madrid pels drets de la comunitat LGTB.

D’altra banda, en els anys huitanta la comunitat LGTB es va instal·lar progressivament en el barri de Chueca, transformant-lo en un dels espais de convivència, tolerància i diversitat de Madrid.
Aquesta gran celebració anual pretén sensibilitzar i involucrar a la comunitat, organismes i empreses en les reivindicacions del col·lectiu LGTB, basat en el respecte i la convivència.

Últimes notícies

El PSPV denuncia un fort retall d’inversions de la Generalitat a Alacant en els comptes de 2026

El PSPV-PSOE d’Alacant ha assegurat que la Generalitat ha reduït més de la mitat les inversions territorialitzades a la província en els pressupostos de 2026, mentre que el Govern d’Espanya preveu una aportació rècord als municipis alacantins.

PP i Vox aproven a soles les conclusions de la comissió de la DANA del 29 d’octubre

El ple de Les Corts ha aprovat amb PP i Vox el dictamen de la comissió d’investigació sobre la DANA del 29 d’octubre de 2024, rebutjat per PSPV i Compromis, que acusen el Consell de voler exculpar-se de la gestio d’una tragèdia amb 230 morts.

Pedro Martínez apel·la a la tranquil·litat abans de la final entre València Basket i Barça

Pedro Martínez assegura que el València Basket arriba a la final de la Lliga Endesa contra el Barça amb la tranquil·litat del treball ben fet, el factor pista a favor i molta il·lusió.

Pradilla encén l’afició taronja abans de la final contra el Barça al Roig Arena

Jaime Pradilla destaca la il·lusió del vestidor del Valencia Basket abans d’afrontar la final de la Lliga Endesa contra el Barça, que començarà este dijous al Roig Arena.

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.