El 9,3% de l’alumnat va rebre suport educatiu específic en el curs 2020-21

El 9,3% de l’alumnat, uns 748.054 estudiants amb necessitats educatives específiques, va rebre suport educatiu el curs passat, segons l’Estadística dels Ensenyaments No Universitaris. Alumnat amb Necessitat Específica de Suport Educatiu. Curs 2020-21′, publicada pel Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP).

Aquest alumnat inclou als estudiants amb necessitats educatives associades a discapacitat o a trastorn greu -uns 227.979 el curs passat, el 30,5% del total- i als alumnes amb altres necessitats específiques, com a trastorns de l’aprenentatge o altes capacitats -520.075 el curs passat, el 69,5% restant-.

En total, el 84,7% de l’alumnat que va rebre algun tipus de suport estava matriculat en els ensenyaments bàsics: el 46,1% en Primària, el 33,4% en ESO i el 5,2% en un centre d’Educació Especial.

Per sexe, els homes representen el 63% d’aquest alumnat, un percentatge que puja fins al 69,9% en el cas de l’alumnat amb necessitats especials associades a discapacitat o trastorn greu.

Per comunitats autònomes, les que presenten major percentatge d’alumnes que rep suport educatiu per necessitats específiques són Navarra (21,9%), Illes Balears (17,2%) i Múrcia (15,3%).

Dins de l’alumnat que rep suport educatiu per una necessitat associada a trastorn greu o a discapacitat, les discapacitats més freqüents són la intel·lectual (27,4%), els trastorns generalitzats del desenvolupament (26,4%) i els trastorns greus de conducta (24,6%). Segueixen la discapacitat motora (6,4%), la plurideficiència (5,9%) i les discapacitats sensorials auditiva (4,2%) i visual (1,7%).

La gran majoria d’aquests estudiants, el 82,9%, està integrat en un centre d’educació ordinària, i el 17,1% està escolaritzat en un centre d’Educació Especial, dedicats exclusivament a aquest alumnat. Els majors percentatges d’integració en centres ordinaris es troben entre els estudiants amb trastorns greus de conducta o de personalitat -el 98,4% està escolaritzat en un centre ordinari-, amb discapacitat auditiva -el 95,2%- i la discapacitat visual -el 95%-.

Entre els alumnes que reben suport educatiu per una altra mena de necessitats específiques, les més freqüents són els trastorns d’aprenentatge (38,1%), com la dislèxia o la disortografia; les associades a situacions de desavantatge socioeducatiu (26,3%); els trastorns del llenguatge i la comunicació (14,6%); i l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals (7,9%). També es dona suport als estudiants per desconeixement greu de la llengua d’ensenyament (5,6%) i per retard maduratiu (4,1%).

Les mesures de suport educatiu per a aquests alumnes són variades i abasten des d’adaptacions curriculars fins a professorat de reforç i programes especials, entre moltes altres iniciatives.

En aquest sentit, el MEFP distribueix a les comunitats autònomes els fons del Programa PROA+, destinats als centres amb un nombre important d’estudiants amb dificultats educatives. El programa compta amb un finançament de 360 milions d’euros per al període 2021-24, dels quals 320 milions provenen del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i 40 milions dels pressupostos generals de l’Estat.

Per a complementar aquesta iniciativa, el MEFP ha posat també en marxa el Programa de Cooperació Territorial d’Unitats d’Acompanyament i Orientació personal i familiar de l’alumnat educativament vulnerable.

Disposa d’un pressupost de 124,7 milions d’euros entre 2021-24, finançats amb els fons europeus, i preveu la creació d’unes 2.570 unitats en centres sostinguts amb fons públics de Primària, d’Educació Secundària Obligatòria i de Batxillerat.

Últimes notícies

Detinguda a Pilar de la Horadada per conduir en sentit contrari i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i agredir un policia local quan anava a sotmetre's a una prova d'alcoholèmia.

Detenen una conductora a Pilar de la Horadada per conducció temerària i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i mossegar un policia local quan l’anaven a sotmetre a una prova d’alcoholèmia.

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.
FILMOTECA D'ESTIU