Dia Mundial de la Fibromiàlgia i de la Síndrome de la Fatiga Crònica

Des de l’any 1993, cada 12 de maig se celebra el Dia Mundial de la Fibromiàlgia i de la Síndrome de la Fatiga Crònica, malaltia que s’ha diagnosticat a 42.561 l’any passat a la Comunitat Valenciana, en la seua majoria dones (94,3%). En el mateix període, es comptabilitzaven 2.770 pacients amb diagnòstic actiu de síndrome de Fatiga Crònica: 2.323 dones i 447 homes.

Què és la fibromiàlgia?

La Fibromiàlgia es caracteritza pel dolor múscul-esquelètic generalitzat, mentre que la síndrome de la Fatiga Crònica es manifesta en forma d’esgotament intens de caràcter permanent que limita la capacitat funcional. En els dos casos són patologies de causa desconeguda, el diagnòstic és clínic, i les proves que es realitzen s’encaminen, més que a constatar l’afecció, a descartar altres possibles patologies associades.

A pesar que es coneixen els seus símptomes i que existeixen sospites que el seu origen és neurològic, encara no s’han aconseguit determinar causes demostrables.

El que sí que és demostrable és que té els següents símptomes: dolor en lligaments, ossos, músculs, articulacions i genera mal de cap, insomni, ansietat i cansament, entre altres.

Quant a la síndrome de la fatiga crònica, es tracta d’una malaltia que genera fatiga persistent i dificultats cognitives sense una base aparent, però que interfereix en la vida quotidiana de qui la pateix.
Alleujar els símptomes i mantindre la capacitat funcional

Es tracta de processos que poden minvar de manera important el benestar de les persones afectades, i la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública advoca per una atenció integral i un seguiment continuat.

L’assistència pivota entorn dels equips d’atenció primària, encara que en funció de les necessitats que poden sorgir, les manifestacions clíniques, la resposta al tractament o les patologies concomitants, es pot arribar a requerir la intervenció d’altres especialitats. En qualsevol cas, l’assistència es basa en l’evidència científica i en la coordinació entre els i les professionals implicats, així com en la participació i adaptació del pacient.

Els centres de salut de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública atenen cada dia unes 170 consultes per Fibromiàlgia o Fatiga crònica, d’acord amb les dades de l’any passat. La mitjana diària per províncies és: 24 consultes a Castelló, 86 a València i 60 a Alacant.

Els objectius fonamentals de l’atenció sanitària són alleujar els símptomes, fonamentalment el dolor, i mantindre la capacitat funcional en els àmbits personal, familiar i professional, procurant que la qualitat de vida millore, es mantinga o es deteriore el menys possible, de forma integrada amb l’abordatge de la resta de problemes de salut de la persona.

Això és així perquè, en l’actualitat, no hi ha cap fàrmac per al tractament específic d’aquests processos, per la qual cosa es recomana combinar el tractament farmacològic simptomàtic amb la informació i educació per a l’autocura i la presa de decisions conjunta entre les persones afectades i els equips que les atenen, així com amb l’exercici físic gradual i la teràpia cognitiu conductual.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, a més de parar atenció sanitària a les persones afectades, recolza les iniciatives i accions de sensibilització encaminades a visibilitzar aquestes patologies. En aquesta línia, l’Escola Valenciana d’Estudis de la Salut va impartir en 2020 i 2021 un curs que va comptar amb la participació de 277 professionals sanitaris. Actualment, està en marxa una nova edició amb quasi un centenar d’inscripcions.

Últimes notícies

Mor un motorista en un avançament antireglamentari en la N-332 a Santa Pola

Un motorista de 61 anys ha mort esta matinada en la N-332, a Santa Pola, després d’un avançament antireglamentari i de ser atropellat per un segon vehicle. Els altres conductors han resultat il·lesos i tres acompanyants han patit ferides lleus.

Cultura reunirà les autonomies i la Policia per l’onada de robatoris en museus

Cultura ha convocat per a la setmana que ve una reunió amb les comunitats autònomes i la Policia Nacional per a abordar l’augment de robatoris en museus amb col·leccions d’or i metalls preciosos, després dels furts a Badajoz, Albacete i Villena.

‘Libre’, la comèdia romàntica que acosta l’univers de Nino Bravo a una nova generació

‘Libre’ és una comèdia romàntica de superació i tendresa que ret homenatge a Nino Bravo a través d’un jove perdut, la música i una història contemporània rodada a Alfafar, València, Madrid i Màlaga. El film, dirigit per David Serrano i amb Alberto San Juan com a ‘àngel de la guarda’, s’estrenarà en 2027.

Mor als 63 anys l’actor valencià i exagent local Paco Sarro

L’actor valencià Paco Sarro, conegut pel paper de Ferri en la sèrie 'L'Alqueria Blanca' i exagent de la Policia Local de València, ha mort als 63 anys.

Noves jornades de parada a Ford Almussafes en setembre i octubre

La comissio de seguiment de l ERTE-RED a Ford Almussafes ha fixat noves jornades de parada de la produccio en les plantes de motors i vehicles durant setembre i octubre. Sindicats i empresa tornaran a reunir-se per a negociar dimarts a la vesprada.

STEPV convoca per al 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27

El sindicat STEPV ha convocat per al dissabte 12 de setembre la primera manifestació educativa del curs 2026-27, amb marxes a Alacant, València i Castelló de la Plana com a continuïtat de les mobilitzacions del curs passat.

Presó per a un home que va maltractar i va tancar amb clau la seua nòvia menor a Manises

La Audiencia Provincial de Valencia ha imposat un any i nou mesos de presó a un home de 29 anys per maltractar, amenaçar i tancar amb clau la seua parella, una menor de 15 anys que vivia en un centre de menors. La jove, que va poder escapar una setmana després, pateix ara un síndrome ansioso depressiu i rep tractament psicològic i farmacològic.

Compromís exigeix saber quan es va avisar la Generalitat del risc de robatoris en museus

Àgueda Micó ha registrat al Congrés diverses preguntes per aclarir quan va rebre el Govern l alerta d Europol sobre robatoris en museus i quan la va traslladar a la Generalitat, arran del robatori del Tresor de Villena.