Sabies que menges plàstic diàriament?: Com afecta la salut?

Un estudi realitzat per molts investigadors holandesos ha ocasionat una commoció a tots els nivells relacionats amb la nutrició i la salut. Es va analitzar la sang d’uns voluntaris per a intentar detectar la presència de residus plàstics microscòpics en la sang. El resultat va superar totes les expectatives dels autors: el 80 per cent dels analitzats contenien micro partícules de plàstic en la sang en una concentració d’1,5 micrograms per mil·lilitre.

Els éssers humans consumim més de 100.000 micro partícules de plàstic a l’any. Això és al voltant de 2.000 xicotetes peces de plàstic cada setmana. I tot això, en què es tradueix? Això equival a 250 grams de plàstic a l’any, és a dir, 5 grams de plàstic a la setmana, l’equivalent al pes d’una targeta de crèdit. És com si menjàrem cada setmana una targeta de plàstic.

Nicolás Olea, catedràtic de la Facultat de Medicina de la Universitat de Granada i director científic de l’Institut Investigació Biosanitària de Granada assegura que mengem plàstics diàriament i que la gran majoria de les persones no són conscients d’on, quan i com mengen plàstic diàriament.

Com arriben els microplàstics al nostre organisme

Fins ara sol s’havien detectat microplàstics en femta, especialment, en xiquets alimentats amb biberons de plàstic. La idea és que els microplàstics que s’ingerien es quedaven en l’intestí i d’ací s’eliminaven. Però la tremenda possibilitat que obrin els resultats de l’estudi holandés és que aqueixos microplàstics s’absorbeixen, passen a sang i circulen pel nostre organisme ficant-se en els nostres òrgans i pegant-se a les nostres cèl·lules.

El problema és molt preocupant i ja s’estan realitzant investigacions per a confirmar aquesta troballa pionera i començar a avaluar les possibles conseqüències que té aquesta invasió per a la nostra salut. Hi ha estudis previs que mostren que aquests microplàstics poden adherir-se a les cèl·lules, fins i tot a la placenta.

En el nostre dia a dia estem envoltats de plàstics, al carrer i en la nostra pròpia casa. A l’aire lliure, per exemple, el major contaminant plàstic és la roda del pneumàtic. El desgast dels pneumàtics en l’asfalt provoca l’alliberament de microplàstics que les respirem sense adonar-nos.

En la llar, d’altra banda, segons Olea, la pols de casa hui dia és plàstic, ja que es desprén en la seua majoria dels tèxtils. La roba de polièster que s’emporta posada o les catifes de polietilé desprenen micro fibres plàstiques que respirem sense adonar-nos d’això.

En els aliments també trobem plàstics. Des de l’aigua embotellada, passant per les llandes de conserves, l’interior de les quals està cobert per un material anomenat bisfenol A, altament preocupant, als envasos plàstics, fins i tot alguns ecològics que en el seu interior estan plastificats, fins al menjar cuinat en una paella de tefló, ja que el billo antiadherent que té, amb la calor, desprén microplàstics.

Els microplàstics que van trobar en l’estudi eren la major part eren del tipus PET (Polietilé) que és el de les botelles d’aigua i refrescos. En segon lloc, del tipus PS (Poliestiré) que és el plàstic dels envasos de carn i altres aliments. I en tercer lloc PP (Polipropilè) que és el plàstic de recipients de sopes, iogurts i biberons.

Alguns d’aquests microplàstics són difícils d’eliminar de l’organisme i diversos estudis els han associats a malalties com l’obesitat, el càncer, la infertilitat, la diabetis o l’asma.

Últimes notícies

La Malva-rosa s’atura per a viure l’eclipsi total de sol

Milers de persones han convertit la platja de la Malva-rosa en un amfiteatre a cel obert per a seguir l’eclipsi solar total, en un ambient de silenci, emoció i festa que s’ha estés fins a Alboraia i Port Saplaya.

El Valencia Basket incorpora l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit

El Valencia Basket ha tancat l’arribada de l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit per una campanya, ampliable fins a la temporada 2026-27 si es ratifica.

Una errada de Rivero castiga la unitat B del València contra el Terol

El València CF ha caigut 0-1 davant el CD Teruel en un amistós a Paterna, amb un equip ple de canterans, per una eixida en fals de Cristian Rivero.

Un incendi arrasa 34 vehicles a Peníscola i deixa diversos ferits

Un incendi iniciat en un cotxe a Peníscola ha acabat calcinant 34 vehicles i ha provocat diversos ferits, mentres els bombers han evitat que el foc afectara vivendes pròximes.

Un incendi originat en un cotxe mobilitza tres aeronaus a Peníscola

Tres mitjans aeris i diversos efectius terrestres combaten un incendi declarat en una zona d’interfície urbana-forestal de Peníscola, originat en un vehicle i que ha afectat altres cotxes i vegetació pròxima. El municipi és un dels nou punts oficials d’observació de l’eclipsi solar programat per a esta vesprada a la Comunitat Valenciana.

Mario Kempes tornarà a Mestalla al setembre per a celebrar 50 anys de la seua arribada

Mario Alberto Kempes ha anunciat que viatjarà a València els dies 25 i 26 de setembre per a celebrar els 50 anys de la seua arribada a Mestalla i ha agraït de nou l’afecte de l’afició, de la qual assegura que continua sent ‘hincha’.

Izpisúa reivindica envellir amb salut i no només allargar la vida

El científic Juan Carlos Izpisúa ha defensat a Benidorm que la recerca sobre envelliment ha de prioritzar viure millor, no només viure més anys. L’Ajuntament li ha entregat la Distinció Europa per la seua trajectòria en biologia regenerativa i medicina avançada.

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà històrica amb rècord de pólvora i palmeres

Elx ultima la Nit de l'Albà d'este dijous 13 d'agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 unitats pirotècniques i 312 palmeres, i una Palmera de la Mare de Déu formada per 1.080 cohetons.