Sabies que menges plàstic diàriament?: Com afecta la salut?

Un estudi realitzat per molts investigadors holandesos ha ocasionat una commoció a tots els nivells relacionats amb la nutrició i la salut. Es va analitzar la sang d’uns voluntaris per a intentar detectar la presència de residus plàstics microscòpics en la sang. El resultat va superar totes les expectatives dels autors: el 80 per cent dels analitzats contenien micro partícules de plàstic en la sang en una concentració d’1,5 micrograms per mil·lilitre.

Els éssers humans consumim més de 100.000 micro partícules de plàstic a l’any. Això és al voltant de 2.000 xicotetes peces de plàstic cada setmana. I tot això, en què es tradueix? Això equival a 250 grams de plàstic a l’any, és a dir, 5 grams de plàstic a la setmana, l’equivalent al pes d’una targeta de crèdit. És com si menjàrem cada setmana una targeta de plàstic.

Nicolás Olea, catedràtic de la Facultat de Medicina de la Universitat de Granada i director científic de l’Institut Investigació Biosanitària de Granada assegura que mengem plàstics diàriament i que la gran majoria de les persones no són conscients d’on, quan i com mengen plàstic diàriament.

Com arriben els microplàstics al nostre organisme

Fins ara sol s’havien detectat microplàstics en femta, especialment, en xiquets alimentats amb biberons de plàstic. La idea és que els microplàstics que s’ingerien es quedaven en l’intestí i d’ací s’eliminaven. Però la tremenda possibilitat que obrin els resultats de l’estudi holandés és que aqueixos microplàstics s’absorbeixen, passen a sang i circulen pel nostre organisme ficant-se en els nostres òrgans i pegant-se a les nostres cèl·lules.

El problema és molt preocupant i ja s’estan realitzant investigacions per a confirmar aquesta troballa pionera i començar a avaluar les possibles conseqüències que té aquesta invasió per a la nostra salut. Hi ha estudis previs que mostren que aquests microplàstics poden adherir-se a les cèl·lules, fins i tot a la placenta.

En el nostre dia a dia estem envoltats de plàstics, al carrer i en la nostra pròpia casa. A l’aire lliure, per exemple, el major contaminant plàstic és la roda del pneumàtic. El desgast dels pneumàtics en l’asfalt provoca l’alliberament de microplàstics que les respirem sense adonar-nos.

En la llar, d’altra banda, segons Olea, la pols de casa hui dia és plàstic, ja que es desprén en la seua majoria dels tèxtils. La roba de polièster que s’emporta posada o les catifes de polietilé desprenen micro fibres plàstiques que respirem sense adonar-nos d’això.

En els aliments també trobem plàstics. Des de l’aigua embotellada, passant per les llandes de conserves, l’interior de les quals està cobert per un material anomenat bisfenol A, altament preocupant, als envasos plàstics, fins i tot alguns ecològics que en el seu interior estan plastificats, fins al menjar cuinat en una paella de tefló, ja que el billo antiadherent que té, amb la calor, desprén microplàstics.

Els microplàstics que van trobar en l’estudi eren la major part eren del tipus PET (Polietilé) que és el de les botelles d’aigua i refrescos. En segon lloc, del tipus PS (Poliestiré) que és el plàstic dels envasos de carn i altres aliments. I en tercer lloc PP (Polipropilè) que és el plàstic de recipients de sopes, iogurts i biberons.

Alguns d’aquests microplàstics són difícils d’eliminar de l’organisme i diversos estudis els han associats a malalties com l’obesitat, el càncer, la infertilitat, la diabetis o l’asma.

Últimes notícies

Un bebé de 24 setmanes supera amb èxit una greu retinopatia en Elx

L’Hospital General Universitari d’Elx ha tractat amb èxit la retinopatia de la prematuritat en un nounat de 24 setmanes, una de les complicacions més greus associades a la prematuritat extrema. L’equip d’Oftalmologia i la UCI Neonatal ha aplicat un fàrmac biològic mínimament invasiu per a preservar la visió i reduir el risc de ceguesa.

El calor deixa 64 morts en quinze dies d’agost a la Comunitat Valenciana

La calor extrema ha causat 64 morts a la Comunitat Valenciana en la primera mitat d’agost, amb especial incidència en la segona setmana del mes.

Manipulen durant mesos una dona de 91 anys a Alacant per quedar-se amb el seu patrimoni

La Guàrdia Civil ha detingut tres persones acusades de sotmetre durant mesos una dona de 91 anys a un control total per apoderar-se del seu patrimoni, amb un presumpte expoli de 20.000 euros i canvis en el seu testament.

Carlos Romero confia a gaudir al màxim amb el seu perfil ofensiu al Villarreal

El lateral del Villarreal Carlos Romero ha celebrat el seu debut oficial després de dos anys cedit a l’Espanyol i ha assegurat que el seu perfil ofensiu encaixa amb l’estil de l’equip. El jugador ha valorat també la reacció del conjunt groguet en el camp del Racing de Santander, on ha remuntat un 2-0 en contra fins a empatar.

El Medusa de Cullera arreplega 185.000 assistents i posa data a l’edició del 2027

La dotzena edició del Festival Medusa de Cullera ha congregat prop de 185.000 persones, ha superat les previsions i ha confirmat ja les dates de la 13a edició, que se celebrarà del 12 al 16 d’agost de 2027.

Tanquem Cofrents carrega contra la pròrroga de la nuclear d’Almaraz i alerta pel futur de Cofrents

La plataforma Tanquem Cofrents denuncia que la pròrroga de la central nuclear d’Almaraz trenca el pla de transició energètica del govern i alerta que Iberdrola es prepara per a allargar la vida de Cofrents més enllà de 2030.

Permesa la crema de palla d’arròs a menys de 500 metres de zona forestal des del 16 de setembre

Medi Ambient ha autoritzat de manera excepcional la crema de restolls i palla d’arròs en humedals pròxims a zona forestal des del 16 de setembre fins a final de campanya, amb condicions estrictes per a evitar incendis i problemes mediambientals.

Un estudi de la UPV alerta que les estadístiques policials amaguen zones de risc per a les dones

Un estudi internacional liderat per la UPV conclou que les dades policials sobre violència contra les dones no reflectixen totes les zones de risc i defensa combinar-les amb informació de la ciutadania i de les xarxes socials per a millorar les polítiques de seguretat urbana.