Sabies que menges plàstic diàriament?: Com afecta la salut?

Un estudi realitzat per molts investigadors holandesos ha ocasionat una commoció a tots els nivells relacionats amb la nutrició i la salut. Es va analitzar la sang d’uns voluntaris per a intentar detectar la presència de residus plàstics microscòpics en la sang. El resultat va superar totes les expectatives dels autors: el 80 per cent dels analitzats contenien micro partícules de plàstic en la sang en una concentració d’1,5 micrograms per mil·lilitre.

Els éssers humans consumim més de 100.000 micro partícules de plàstic a l’any. Això és al voltant de 2.000 xicotetes peces de plàstic cada setmana. I tot això, en què es tradueix? Això equival a 250 grams de plàstic a l’any, és a dir, 5 grams de plàstic a la setmana, l’equivalent al pes d’una targeta de crèdit. És com si menjàrem cada setmana una targeta de plàstic.

Nicolás Olea, catedràtic de la Facultat de Medicina de la Universitat de Granada i director científic de l’Institut Investigació Biosanitària de Granada assegura que mengem plàstics diàriament i que la gran majoria de les persones no són conscients d’on, quan i com mengen plàstic diàriament.

Com arriben els microplàstics al nostre organisme

Fins ara sol s’havien detectat microplàstics en femta, especialment, en xiquets alimentats amb biberons de plàstic. La idea és que els microplàstics que s’ingerien es quedaven en l’intestí i d’ací s’eliminaven. Però la tremenda possibilitat que obrin els resultats de l’estudi holandés és que aqueixos microplàstics s’absorbeixen, passen a sang i circulen pel nostre organisme ficant-se en els nostres òrgans i pegant-se a les nostres cèl·lules.

El problema és molt preocupant i ja s’estan realitzant investigacions per a confirmar aquesta troballa pionera i començar a avaluar les possibles conseqüències que té aquesta invasió per a la nostra salut. Hi ha estudis previs que mostren que aquests microplàstics poden adherir-se a les cèl·lules, fins i tot a la placenta.

En el nostre dia a dia estem envoltats de plàstics, al carrer i en la nostra pròpia casa. A l’aire lliure, per exemple, el major contaminant plàstic és la roda del pneumàtic. El desgast dels pneumàtics en l’asfalt provoca l’alliberament de microplàstics que les respirem sense adonar-nos.

En la llar, d’altra banda, segons Olea, la pols de casa hui dia és plàstic, ja que es desprén en la seua majoria dels tèxtils. La roba de polièster que s’emporta posada o les catifes de polietilé desprenen micro fibres plàstiques que respirem sense adonar-nos d’això.

En els aliments també trobem plàstics. Des de l’aigua embotellada, passant per les llandes de conserves, l’interior de les quals està cobert per un material anomenat bisfenol A, altament preocupant, als envasos plàstics, fins i tot alguns ecològics que en el seu interior estan plastificats, fins al menjar cuinat en una paella de tefló, ja que el billo antiadherent que té, amb la calor, desprén microplàstics.

Els microplàstics que van trobar en l’estudi eren la major part eren del tipus PET (Polietilé) que és el de les botelles d’aigua i refrescos. En segon lloc, del tipus PS (Poliestiré) que és el plàstic dels envasos de carn i altres aliments. I en tercer lloc PP (Polipropilè) que és el plàstic de recipients de sopes, iogurts i biberons.

Alguns d’aquests microplàstics són difícils d’eliminar de l’organisme i diversos estudis els han associats a malalties com l’obesitat, el càncer, la infertilitat, la diabetis o l’asma.

Últimes notícies

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.

Educació situa en el 18,64% el seguiment del nové dia de vaga docent en la Comunitat Valenciana

La novena jornada de vaga indefinida del professorat valencià aconseguix un seguiment del 18,64% i es veu marcada per la dimissió massiva de directius i protestes davant Les Corts.

El Sindicat Mèdic manté les protestes després de reunir-se amb Sanitat

El Sindicat Mèdic de la Comunitat Valenciana mantindrà la vaga i la pressió sobre la Conselleria de Sanitat fins a aconseguir millores en jornades, guàrdies i sobrecàrrega assistencial.

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.

Quasi quinze anys d’internament psiquiàtric per a un home que va intentar matar als seus pares a Alacant

L'Audiència d'Alacant ordena quasi quinze anys d'internament en un centre psiquiàtric per a un home amb esquizofrènia paranoide que va atacar amb un ganivet i un atizador als seus pares en la vivenda familiar.

El Consell Valencià de Cultura recorda a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort

El Consell Valencià de Cultura ha retut homenatge a Francisco Brines en el quint aniversari de la seua mort amb lectures de poemes, projecció d'un documental i una carta de Felip VI.

El Rototom Sunsplash tanca el cartell de la seua 31 edició amb una picada d’ullet a les arrels del reggae

El Rototom Sunsplash ultima el cartell de la seua 31 edició, del 16 al 22 d'agost a Benicàssim, amb un programa que recupera el roots reggae i combina clàssics jamaicans amb noves propostes urbanes.