Ximo Puig: ‘la salut mental ha de formar de les agendes política i pública de la societat’

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha rebut les recomanacions i propostes elaborades en la convenció ciutadana sobre salut mental de mans del comissionat del Pla d’Acció per a la Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, Rafael Tabarés. Aquestes recomanacions i propostes serviran per a desenvolupar el Pla Valencià d’Acció de Salut Mental, Drogodependència i Conductes Addictives.

Ximo Puig, després de la recepció de les recomanacions de mans del Comissionat del Pla d’Acció per a Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, Rafael Tabarés, ha assenyalat que la pandèmia per la COVID-19 va fer més visibles els problemes de salut mental i ha advocat per la necessitat que aquest assumpte “siga present en les agendes polítiques i públiques de la societat”.

En aquesta línia, ha advocat per treballar en la prevenció en l’àmbit de l’educació. “És bàsic que hi haja recursos i itineraris que donen respostes a les famílies que pateixen la incertesa que signifiquen els problemes de salut mental”, ha indicat.

Igualment, Ximo Puig ha ressaltat que els joves “seran una prioritat” en l’elaboració del Pla Valencià d’Acció de Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, perquè segons ha afegit “els joves necessiten els ancoratges i l’atmosfera adequada que els donen els recursos de salut mental per a desenvolupar els seus projectes de vida”.

En aquest sentit, el president ha recordat que la convenció ciutadana sobre salut mental es va celebrar “per a trobar respostes en tots els àmbits de la societat”, i ha anunciat que la Generalitat “treballarà per a implementar les recomanacions” que han sorgit del treball de la convenció.

Principals recomanacions

Les recomanacions i propostes elaborades en la convenció ciutadana indiquen que les accions del Pla d’Acció haurien de centrar-se sobretot en l’educació, la prevenció, el rigor científic i l’optimització dels recursos. En concret, recomanen l’elaboració d’un estudi sobre la situació de la salut mental en la Comunitat Valenciana; el coneixement sobre l’accés a aquests recursos i sobre els drets de les persones amb problemes de salut mental; l’ampliació de l’atenció i dels recursos destinats a aquesta matèria; la formació dels professionals en l’àmbit sanitari i educatiu; així com l’augment de la prevenció i de la visibilitat dels problemes de la salut mental.

A més, entre les recomanacions destaca la petició a la Generalitat perquè done més visibilitat als problemes de salut mental mitjançant la realització de campanyes d’informació i sensibilització en mitjans de comunicació que donen també a conéixer els recursos disponibles.

També s’aconsella que des de l’àmbit educatiu es garantisquen els drets fonamentals de les persones a ser orientades perquè sàpien expressar-se i gestionar les seues emocions i la implantació d’una programació impartida per persones professionals i especialitzades en el sector. En aquest sentit, moltes de les recomanacions fan èmfasis a emprar l’educació/formació en l’àmbit educatiu com a mesura per a previndre i gestionar les malalties mentals.

Altres propostes molt valorades posen l’accent principalment en la formació dels professionals d’atenció primària per a la identificació i el tractament dels trastorns conductuals i dotar de més recursos i d’un psicòleg clínic als centres.

Cal recordar que la convenció ciutadana, una experiència investigadora pionera a Espanya, es va celebrar entre els mesos de març i abril en quatre sessions en les tres províncies de la Comunitat Valenciana, i estava conformada per 70 ciutadans i ciutadanes triades entre un mostreig de 9.000 persones ordenat per variables de renda, mig urbà o rural, sexe, província i departament de salut.

Últimes notícies

Compromís exigix l’enderroc de l’hotel Sidi Saler i la renaturalització de la Devesa

Compromís ha reclamat al Govern central que declare caducada la concessió de l’hotel Sidi Saler, en parc natural de l’Albufera, i inicie el seu enderroc per recuperar el cordó dunar de la Devesa.

La Comunitat activa 15.000 efectius i tanca parcs naturals pel gran eclipsi solar

La Comunitat Valenciana ha activat un macrodispositiu amb més de 15.000 efectius, 29 mitjans aeris i 40 drons per a garantir la seguretat durant l’eclipsi solar d’este dimecres, amb parcs naturals tancats i operatius especials en platges i zones d’alta afluència.

L’augment de carrapates al camp encén l’alarma sanitària entre els llauradors

AVA-ASAJA ha alertat d’un fort increment de carrapates en zones rurals valencianes i reclama mesures sobre camps abandonats i fauna salvatge per a reduir el risc per a persones i animals.

Un sisme de magnitud 2,7 sacseja el Golf de València sense causar danys

El Golf de València ha registrat este dimarts un sisme de magnitud 2,7, a sis quilòmetres de profunditat, que no ha causat danys ni incidències segons Emergències 112.

L’Elx torna a omplir el Martínez Valero amb 27.000 abonats

L’Elx ha tancat la campanya d’abonaments 2026-27 amb 27.000 abonats, xifra límit del club i rècord històric igualat, impulsat pel ‘Carnet Franjiverde’.

Així queden els dorsals del València Basket femení per a la temporada 2026-27

Les sis jugadores que continuen al València Basket conserven els seus números per al curs 2026-27, mentres que la nova incorporació Marta Suárez estrenarà el dorsal 16 a La Fonteta.

Deting a Tortosa un fugitiu reclamat per Interpol per robatoris en empreses de Castelló

La Guàrdia Civil ha detingut a Tortosa un home reclamat per Interpol i vinculat a dos robatoris amb força en empreses de la província de Castelló el passat 5 de juny.

Un SMS de Sanitat alerta com vore l’eclipsi solar de forma segura a la Comunitat Valenciana

La Conselleria de Sanitat ha enviat un SMS amb recomanacions per a observar de forma segura l’eclipsi solar del 12 d’agost i ha reforçat urgències, Oftalmologia i el dispositiu d’ambulàncies a la Comunitat Valenciana.