9.5 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

Ximo Puig: ‘la salut mental ha de formar de les agendes política i pública de la societat’

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha rebut les recomanacions i propostes elaborades en la convenció ciutadana sobre salut mental de mans del comissionat del Pla d’Acció per a la Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, Rafael Tabarés. Aquestes recomanacions i propostes serviran per a desenvolupar el Pla Valencià d’Acció de Salut Mental, Drogodependència i Conductes Addictives.

Ximo Puig, després de la recepció de les recomanacions de mans del Comissionat del Pla d’Acció per a Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, Rafael Tabarés, ha assenyalat que la pandèmia per la COVID-19 va fer més visibles els problemes de salut mental i ha advocat per la necessitat que aquest assumpte “siga present en les agendes polítiques i públiques de la societat”.

En aquesta línia, ha advocat per treballar en la prevenció en l’àmbit de l’educació. “És bàsic que hi haja recursos i itineraris que donen respostes a les famílies que pateixen la incertesa que signifiquen els problemes de salut mental”, ha indicat.

Igualment, Ximo Puig ha ressaltat que els joves “seran una prioritat” en l’elaboració del Pla Valencià d’Acció de Salut Mental, Drogodependències i Conductes Addictives, perquè segons ha afegit “els joves necessiten els ancoratges i l’atmosfera adequada que els donen els recursos de salut mental per a desenvolupar els seus projectes de vida”.

En aquest sentit, el president ha recordat que la convenció ciutadana sobre salut mental es va celebrar “per a trobar respostes en tots els àmbits de la societat”, i ha anunciat que la Generalitat “treballarà per a implementar les recomanacions” que han sorgit del treball de la convenció.

Principals recomanacions

Les recomanacions i propostes elaborades en la convenció ciutadana indiquen que les accions del Pla d’Acció haurien de centrar-se sobretot en l’educació, la prevenció, el rigor científic i l’optimització dels recursos. En concret, recomanen l’elaboració d’un estudi sobre la situació de la salut mental en la Comunitat Valenciana; el coneixement sobre l’accés a aquests recursos i sobre els drets de les persones amb problemes de salut mental; l’ampliació de l’atenció i dels recursos destinats a aquesta matèria; la formació dels professionals en l’àmbit sanitari i educatiu; així com l’augment de la prevenció i de la visibilitat dels problemes de la salut mental.

A més, entre les recomanacions destaca la petició a la Generalitat perquè done més visibilitat als problemes de salut mental mitjançant la realització de campanyes d’informació i sensibilització en mitjans de comunicació que donen també a conéixer els recursos disponibles.

També s’aconsella que des de l’àmbit educatiu es garantisquen els drets fonamentals de les persones a ser orientades perquè sàpien expressar-se i gestionar les seues emocions i la implantació d’una programació impartida per persones professionals i especialitzades en el sector. En aquest sentit, moltes de les recomanacions fan èmfasis a emprar l’educació/formació en l’àmbit educatiu com a mesura per a previndre i gestionar les malalties mentals.

Altres propostes molt valorades posen l’accent principalment en la formació dels professionals d’atenció primària per a la identificació i el tractament dels trastorns conductuals i dotar de més recursos i d’un psicòleg clínic als centres.

Cal recordar que la convenció ciutadana, una experiència investigadora pionera a Espanya, es va celebrar entre els mesos de març i abril en quatre sessions en les tres províncies de la Comunitat Valenciana, i estava conformada per 70 ciutadans i ciutadanes triades entre un mostreig de 9.000 persones ordenat per variables de renda, mig urbà o rural, sexe, província i departament de salut.

Últimes notícies

1-1 a Mestalla: Leo Román i la saga sostenen al Mallorca davant un València bolcat

Un València dominador va igualar amb Hugo Duro el punt inicial de Samu Costa, però es va topar amb el pal i amb un excel·lent Leo Román. El Mallorca va resistir i es va emportar un punt valuós.

València demanarà a la Generalitat que el 16 de març siga festiu escolar per Falles

El Consell Escolar Municipal ha acordat sol·licitar que el 16 de març de 2026 siga no lectiu a València. La mesura permetria completar la setmana de Falles i es compensaria ampliant el curs fins al 22 de juny.

Marcelino recalca que el Vila-real pot ser a prop, però veu difícil disputar-li la Lliga a Madrid i Barça

El tècnic, abans de mesurar-se al Barcelona, va defendre la bona ratxa en Lliga i va admetre que les eliminacions van fer mal, amb baixes i dubtes que condicionen.

El València Basket presentarà una queixa davant l’Eurolliga per insults racistes d’aficionats del Maccabi

València Basket presentarà este divendres una queixa davant l'Eurolliga per insults racistes i violència verbal patits davant Maccabi. Aportarà proves gràfiques.

Sarabia considera injust el format de la Copa del Rei

Eder Sarabia va carregar contra el sistema de la Copa del Rei pel distint nombre de partits i l'absència de sorteig pur. Va reafirmar que l'Elx anirà pel torneig.

La Generalitat demana activar com més prompte millor la comissió mixta després de la DANA

La Generalitat ha demanat al Govern activar com més prompte millor la comissió mixta per a la recuperació després de la DANA. Martínez Mus va enviar una carta al ministre per a fixar composició i funcionament i emplaça a reunir-se abans de gener.

La jutgessa de la dana rebutja citar a Rufián a petició d’una acusació

La instructora de la causa per la gestió de la dana ha denegat citar a Gabriel Rufián i als pares de la menor morta. Considera que la corda exhibida no és prova i que repetir declaracions seria injustificat i perjudicial.

El PP aprova en solitari el pressupost de la Diputació d’Alacant per a 2026: 360,8 milions

El ple ha aprovat uns comptes de 360,8 milions, quasi un 8% més que l'any anterior, amb el vot exclusiu del PP i el rebuig de PSOE, Compromís i Vox.