16.7 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

La salut mental continua sent un tabú: sols el 19% de la joventut valenciana demanaria ajuda

Sols el 19% de la joventut valenciana demanaria ajuda professional en cas de sofrir ansietat i només un 11% ho faria en situacions d’estrés, segons indiquen els resultats preliminars de l’estudi sobre salut mental i joventut que prepara el Consell Valencià de la Joventut (CVJ) i que veurà la llum en la primera meitat de 2022. Malgrat aquestes dades, el 80,62% de les persones joves de la Comunitat Valenciana afirma haver sentit estrés en alguna ocasió; el 73,38%, ansietat, i el 46,15%, depressió.

“Crida poderosament l’atenció que les patologies mentals amb major incidència, com l’estrés i l’ansietat, són aquelles on hi ha una menor predisposició a demanar ajuda. En canvi, quan parlem, per exemple, d’estrés posttraumàtic o trastorns alimentaris, malalties sobre les quals n’hem sentit parlar més, la quantitat de persones joves que buscarien ajuda professional supera el 80%, quan la seua incidència és molt menor”, ha explicat la vicepresidenta del CVJ, Irene Peris, qui ha afegit: “Aquesta és la prova que per a acabar amb l’estigma i animar a la gent jove a demanar ajuda cal normalitzar la salut mental, parlar d’ella a casa, a l’escola i al carrer”.

Així mateix, un 67% de la joventut valenciana considera que la pandèmia ha visibilitzat els problemes de salut mental, encara que el 70% continua pensant que es tracta d’un tema tabú.

Entre les principals causes que ocasionen els problemes mentals entre la joventut, destaca la incertesa sobre el futur (74,46%), seguida de la inestabilitat laboral (67,54%), els problemes econòmics (66%), l’aïllament social (56,92%) i les dificultats per a l’emancipació (51,69%).

 

La predisposició a demanar ajuda augmenta amb l’edat

 

En totes les patologies, les persones joves entre 25 i 30 anys són les més proclius a recórrer a l’ajuda professional d’una persona psicòloga o psiquiatra amb valors que superen el 90%, excepte l’estrés que representa el 72,27%. En canvi, la joventut menor de 25 anys prefereix buscar el suport de la família i les amistats.

“La predisposició a demanar ajuda professional augmenta en la mesura en què ens fem majors, ja que tenim una major autonomia i més recursos al nostre abast. Per això és tan important millorar l’atenció psicològica en la sanitat pública i estendre la presència de les professionals de la salut mental més enllà de l’àmbit hospitalari, com, per exemple, als col·legis”, ha apuntat Peris.

 

Més recursos per a la salut mental

 

El 78,46% de les persones joves valencianes creu que els recursos que es destinen a la salut mental de la joventut són insuficients, al mateix temps que el 69% pensa que els centres d’Atenció Primària no estan preparats per a atendre els seus problemes de salut mental.

Entre les accions d’intervenció proposades en l’enquesta, les que tenen major acceptació són facilitar l’accés a professionals de la psicologia en altres àmbits diferents del sistema de salut, augmentar el nombre de professionals de salut mental en Atenció Primària, incrementar el nombre de centres especialitzats en salut mental i impartir tallers d’educació emocional en els centres educatius.

Aquesta primera part de l’estudi recull les enquestes realitzades a 650 persones joves d’entre 16 i 30 anys residents a la Comunitat Valenciana. La mostra atén a paràmetres de representativitat i distribució en funció de variables com l’edat, l’àrea territorial, l’origen i el sexe.

Últimes notícies

Camarero demana defendre a Europa el taulell de Castelló per a protegir l’ocupació

Susana Camarero ha reclamat al Govern que s'alie amb Castelló i defenga a Europa al sector tauleller davant la directiva d'emissions, pel seu impacte en costos, competitivitat i ocupació.

El PSOE tanca files amb Puente i defén una gestió rigorosa després de l’accident de Adamuz

El PSOE ha recolzat l'actuació d'Óscar Puente després de l'accident de Adamuz i la situació de Rodalies, reivindicant transparència, dades i atenció a les víctimes.

La Generalitat retira més de 840 tones d’enderrocs a Xirivella i dona per finalitzat el pla de suport

La Generalitat ha culminat la retirada de més de 840 tones de restes a Xirivella i tanca la fase de suport per a la gestió de residus de les riuades. L'actuació ha suposat 125.000 euros dins d'un pla que aconseguix a 19 municipis.

El PP acusa a Morant d’ego i imposició per la seua falta de lideratge en el PSPV

El PP ha acusat a Diana Morant de tindre un problema d'ego i imposició per la seua falta de lideratge en el PSPV i ha defés l'agenda institucional de Pérez Llorca. Els populars han subratllat que la líder socialista no és diputada autonòmica i han condicionat la seua valoració de les 26 propostes del PSPV al fet que incloguen un fons d'anivellament i avanços en el 'finançament just'.

El detingut per la mort d’un menor a Sueca passarà el dimarts a disposició judicial

L'home de 48 anys que es va entregar i va confessar l'homicidi d'un menor de 13 anys a Sueca passarà a disposició judicial el dimarts. L'autòpsia i el suport emocional en l'institut centren la resposta institucional.

La Diputació de València reclama un calendari per a transferir l’Hospital General a la Generalitat

Vicent Mompó ha demanat fixar terminis i crear una comissió mixta per a integrar l'Hospital General en la xarxa autonòmica. També ha defés mesures per a la llengua i la pilota i ha anomenat a la coordinació institucional.

El PSPV oferirà a Pérez Llorca 26 mesures urgents en finançament, educació i vivenda

El PSPV-PSOE presentarà a Juanfran Pérez Llorca un paquet de 26 propostes urgents que abasten reformes institucionals, finançament, educació, vivenda i sanitat.

L’estand valencià en Fitur supera 100.000 visites en cap de setmana i suma 206.796 en total

Més de 100.000 persones han passat per l'estand de la Comunitat Valenciana durant el cap de setmana en Fitur. En els cinc dies del certamen s'han registrat 206.796 visites, amb rècord de reunions i alta interacció digital.