La salut mental continua sent un tabú: sols el 19% de la joventut valenciana demanaria ajuda

Sols el 19% de la joventut valenciana demanaria ajuda professional en cas de sofrir ansietat i només un 11% ho faria en situacions d’estrés, segons indiquen els resultats preliminars de l’estudi sobre salut mental i joventut que prepara el Consell Valencià de la Joventut (CVJ) i que veurà la llum en la primera meitat de 2022. Malgrat aquestes dades, el 80,62% de les persones joves de la Comunitat Valenciana afirma haver sentit estrés en alguna ocasió; el 73,38%, ansietat, i el 46,15%, depressió.

“Crida poderosament l’atenció que les patologies mentals amb major incidència, com l’estrés i l’ansietat, són aquelles on hi ha una menor predisposició a demanar ajuda. En canvi, quan parlem, per exemple, d’estrés posttraumàtic o trastorns alimentaris, malalties sobre les quals n’hem sentit parlar més, la quantitat de persones joves que buscarien ajuda professional supera el 80%, quan la seua incidència és molt menor”, ha explicat la vicepresidenta del CVJ, Irene Peris, qui ha afegit: “Aquesta és la prova que per a acabar amb l’estigma i animar a la gent jove a demanar ajuda cal normalitzar la salut mental, parlar d’ella a casa, a l’escola i al carrer”.

Així mateix, un 67% de la joventut valenciana considera que la pandèmia ha visibilitzat els problemes de salut mental, encara que el 70% continua pensant que es tracta d’un tema tabú.

Entre les principals causes que ocasionen els problemes mentals entre la joventut, destaca la incertesa sobre el futur (74,46%), seguida de la inestabilitat laboral (67,54%), els problemes econòmics (66%), l’aïllament social (56,92%) i les dificultats per a l’emancipació (51,69%).

 

La predisposició a demanar ajuda augmenta amb l’edat

 

En totes les patologies, les persones joves entre 25 i 30 anys són les més proclius a recórrer a l’ajuda professional d’una persona psicòloga o psiquiatra amb valors que superen el 90%, excepte l’estrés que representa el 72,27%. En canvi, la joventut menor de 25 anys prefereix buscar el suport de la família i les amistats.

“La predisposició a demanar ajuda professional augmenta en la mesura en què ens fem majors, ja que tenim una major autonomia i més recursos al nostre abast. Per això és tan important millorar l’atenció psicològica en la sanitat pública i estendre la presència de les professionals de la salut mental més enllà de l’àmbit hospitalari, com, per exemple, als col·legis”, ha apuntat Peris.

 

Més recursos per a la salut mental

 

El 78,46% de les persones joves valencianes creu que els recursos que es destinen a la salut mental de la joventut són insuficients, al mateix temps que el 69% pensa que els centres d’Atenció Primària no estan preparats per a atendre els seus problemes de salut mental.

Entre les accions d’intervenció proposades en l’enquesta, les que tenen major acceptació són facilitar l’accés a professionals de la psicologia en altres àmbits diferents del sistema de salut, augmentar el nombre de professionals de salut mental en Atenció Primària, incrementar el nombre de centres especialitzats en salut mental i impartir tallers d’educació emocional en els centres educatius.

Aquesta primera part de l’estudi recull les enquestes realitzades a 650 persones joves d’entre 16 i 30 anys residents a la Comunitat Valenciana. La mostra atén a paràmetres de representativitat i distribució en funció de variables com l’edat, l’àrea territorial, l’origen i el sexe.

Últimes notícies

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.

Retencions a les entrades de Madrid, València i Sevilla en l’últim diumenge d’agost

La tercera jornada de l’operació retorn d’estiu deixa ja retencions a les principals vies d’accés a Madrid, València i Sevilla, amb fins a 6,9 milions de desplaçaments previstos fins dilluns.

S’alcen esta nit les restriccions per l’incendi d’El Saler i es reobrin platges i carreteres

Les limitacions de mobilitat per l’incendi d’El Saler acabaran a les 23.59 hores d’este diumenge, amb la CV-500 i la 401 reobertes i la recuperació del transport públic i les platges, tot i que alguns accessos al bosc continuen tancats per facilitar la faena dels bombers.

Setembre exigent per a l’Elx: Real Sociedad, Athletic, Madrid i Espanyol en dues setmanes

L’Elx afrontarà en setembre quatre partits en només dues setmanes contra Real Sociedad, Athletic, Real Madrid i Espanyol, amb l’obligació de reaccionar després d’un inici fluix en LALIGA.

Controlat l’incendi forestal a Cheste que ha mobilitzat mitjans aeris

Els bombers han controlat a les 14.51 hores un incendi forestal declarat este divendres a una zona de munt de Cheste, que ha obligat a mobilitzar dos mitjans aeris i diversos equips terrestres.

La Vila Joiosa dona nom al nou projecte mundialista de ciclocròs de Felipe Orts i la Fundació Euskadi

La Vila Joiosa s’ha convertit en patrocinador principal del nou equip de ciclocròs de la Fundació Euskadi, liderat per Felipe Orts, amb la Copa del Món 2026-2027 i el Mundial com a grans objectius.

Setembre exigent per al Villarreal: torna a La Ceràmica i debuta en la Champions

El Villarreal afronta un setembre intens amb quatre partits de Lliga, tres a La Ceràmica, i el debut en la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund en només quinze dies.

La Vuelta impulsa economia, turisme i imatge de la Comunitat Valenciana

La Vuelta Ciclista a España ha tornat a recórrer municipis de la Comunitat Valenciana, un fet que, segons el president de la Generalitat, genera un important impacte econòmic, turístic i de promoció del territori. Juanfran Pérez Llorca ha destacat també la col·laboració institucional i la presència de l’únic ciclista valencià en esta edició, Pau Martí, de Moixent.