Caçar llops ibèrics, penat amb multes de fins a 2 milions d’euros

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha publicat un orde en el Boletín Oficial del Estado en la qual informa que, des del 21 de setembre, el llop ibèric passa a estar inclòs en el Llistat d’Espècies en Règim de Protecció Especial.

En conseqüència, des del dia posterior queda prohibida la seua caça en tota Espanya.

El Govern dona així resposta a «diferents propostes rebudes» pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic provinents de particulars, organitzacions científiques i administracions, incloent-hi entre elles al propi Ministeri que dirigeix Teresa Ribera.

Segons recull l’ordre ministerial que modifica el Catàleg d’Espècies, les sol·licituds d’iniciacions del procediment rebudes, degudament acompanyades d’una argumentació científica, han sigut en tots els casos sotmesos al procediment especificat en l’article 6 del citat Reial decret 139/2011, de 4 de febrer.

En concret, la decisió es va adoptar en la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en una ajustada votació.

D’esta manera, es modifica tant el llistat (LESPRE) com el Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades, arran de la proposta de l’Associació per a la Conservació i Estudi del Llop Ibèric (ASCEL) per a la inclusió de totes les poblacions del Llop (Canis lupus) presents a Espanya en el Catàleg en la categoria «Vulnerable».

Fins hui, la caça de llop estava permesa al nord del Duero, on es troba en situació favorable, mentre que estava prohibida al sud d’este riu, on les poblacions ja estaven incloses en el LESPRE.

Les comunitats autònomes de Galícia, Astúries, Cantàbria i Castella i Lleó, on habita el 95 per cent dels exemplars de l’espècie s’han mostrat en contra d’esta decisió i han anunciat que recorreran esta decisió per via judicial.

 

Multes

 

La prohibició, des de demà, de caçar llops ibèrics en qualsevol punt d’Espanya està sancionat amb multes de fins a dos milions d’euros o d’altra banda, en el supòsit d’incórrer en infracció penal, fins a dos anys de presó.

Però a més la seua mort no sols serà sancionada, sinó també el seu comerç o intercanvi, captura i oferta amb finalitats de venda o intercanvi o naturalització no autoritzada.

En cas que una persona siga sancionada, la multa, una sanció molt greu, anirà des dels 200.001 a 2.000.000 d’euros, amb independència que les autonomies puguen augmentar l’import, si amb aqueixa acció l’infractor ha obtingut uns beneficis que superen els 100.000 euros

 

Faltes constitutives de delicte

 

En els supòsits en els quals les infraccions pogueren ser constitutives de delicte o falta, l’Administració s’abstindrà de prosseguir el procediment sancionador mentre l’autoritat judicial no dicte sentència ferma o resolució que pose fi al procediment.

En este cas, la referència està en l’article 334 del Codi Penal sobre la base del qual serà castigat amb la pena de presó de sis mesos a dos anys o multa de huit a 24 mesos i, en tot cas, inhabilitació especial per a professió o ofici i inhabilitació especial per a l’exercici del dret de caçar o pescar per temps de dos a quatre anys.

 

Altres penes

 

A més els que trafiquen amb ells o realitzen activitats que impedisquen o dificulten la seua reproducció o migració també seran sancionats. La mateixa pena s’imposa a qui destruïsca o altere greument l’hàbitat de l’espècie.

En el cas que eixa destrucció de l’hàbitat del llop no aconseguisca la via penal, es queda en una multa que oscil·larà entre els 3.001 i els dos milions d’euros.

A més d’eixes sancions l’infractor haurà de reparar el mal causat o indemnitzar pels perjudicis que no poden ser reparats segons el que s’estableix en la Llei de Responsabilitat Mediambiental.

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU