Caçar llops ibèrics, penat amb multes de fins a 2 milions d’euros

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha publicat un orde en el Boletín Oficial del Estado en la qual informa que, des del 21 de setembre, el llop ibèric passa a estar inclòs en el Llistat d’Espècies en Règim de Protecció Especial.

En conseqüència, des del dia posterior queda prohibida la seua caça en tota Espanya.

El Govern dona així resposta a «diferents propostes rebudes» pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic provinents de particulars, organitzacions científiques i administracions, incloent-hi entre elles al propi Ministeri que dirigeix Teresa Ribera.

Segons recull l’ordre ministerial que modifica el Catàleg d’Espècies, les sol·licituds d’iniciacions del procediment rebudes, degudament acompanyades d’una argumentació científica, han sigut en tots els casos sotmesos al procediment especificat en l’article 6 del citat Reial decret 139/2011, de 4 de febrer.

En concret, la decisió es va adoptar en la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en una ajustada votació.

D’esta manera, es modifica tant el llistat (LESPRE) com el Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades, arran de la proposta de l’Associació per a la Conservació i Estudi del Llop Ibèric (ASCEL) per a la inclusió de totes les poblacions del Llop (Canis lupus) presents a Espanya en el Catàleg en la categoria «Vulnerable».

Fins hui, la caça de llop estava permesa al nord del Duero, on es troba en situació favorable, mentre que estava prohibida al sud d’este riu, on les poblacions ja estaven incloses en el LESPRE.

Les comunitats autònomes de Galícia, Astúries, Cantàbria i Castella i Lleó, on habita el 95 per cent dels exemplars de l’espècie s’han mostrat en contra d’esta decisió i han anunciat que recorreran esta decisió per via judicial.

 

Multes

 

La prohibició, des de demà, de caçar llops ibèrics en qualsevol punt d’Espanya està sancionat amb multes de fins a dos milions d’euros o d’altra banda, en el supòsit d’incórrer en infracció penal, fins a dos anys de presó.

Però a més la seua mort no sols serà sancionada, sinó també el seu comerç o intercanvi, captura i oferta amb finalitats de venda o intercanvi o naturalització no autoritzada.

En cas que una persona siga sancionada, la multa, una sanció molt greu, anirà des dels 200.001 a 2.000.000 d’euros, amb independència que les autonomies puguen augmentar l’import, si amb aqueixa acció l’infractor ha obtingut uns beneficis que superen els 100.000 euros

 

Faltes constitutives de delicte

 

En els supòsits en els quals les infraccions pogueren ser constitutives de delicte o falta, l’Administració s’abstindrà de prosseguir el procediment sancionador mentre l’autoritat judicial no dicte sentència ferma o resolució que pose fi al procediment.

En este cas, la referència està en l’article 334 del Codi Penal sobre la base del qual serà castigat amb la pena de presó de sis mesos a dos anys o multa de huit a 24 mesos i, en tot cas, inhabilitació especial per a professió o ofici i inhabilitació especial per a l’exercici del dret de caçar o pescar per temps de dos a quatre anys.

 

Altres penes

 

A més els que trafiquen amb ells o realitzen activitats que impedisquen o dificulten la seua reproducció o migració també seran sancionats. La mateixa pena s’imposa a qui destruïsca o altere greument l’hàbitat de l’espècie.

En el cas que eixa destrucció de l’hàbitat del llop no aconseguisca la via penal, es queda en una multa que oscil·larà entre els 3.001 i els dos milions d’euros.

A més d’eixes sancions l’infractor haurà de reparar el mal causat o indemnitzar pels perjudicis que no poden ser reparats segons el que s’estableix en la Llei de Responsabilitat Mediambiental.

Últimes notícies

Rescatada una pastera amb 19 migrants enfront de la costa d’Alacant

Salvament Marítim rescata de matinada una pastera amb 19 migrants, 18 hòmens i una dona, a 44 milles de la costa d'Alacant i els trasllada al port.

Rescatada una pastera amb 19 migrants enfront de la costa d’Alacant

Salvament Marítim va rescatar de matinada una pastera amb 19 persones a bord, a 44 milles nàutiques de la costa d'Alacant, i les va traslladar al port de la ciutat.

Aitana transforma el Roig Arena a la seua Habitació Blava en una nit de Superestrella

Aitana convertix el Roig Arena de València a la seua Habitació Blava en el primer de dos concerts consecutius, amb un xou que alterna vulnerabilitat, espectacle i missatges d'autoestima.

Jean Montero apunta a l’Eurolliga: guanyar un títol junts és el que li fa sentir-se especial

Jean Montero subratlla que, per damunt dels premis individuals, guanyar l'Eurolliga amb el València Basket seria el que realment li faria sentir-se especial. El dominicà arriba com a mVP dels quarts i afronta davant el Reial Madrid la històrica primera Final Four del club.

Mor un motorista després de xocar contra les barreres de l’AP-7 al Campello

Un motorista ha mort en l'AP-7 a l'altura del Campello després d'eixir-se de la via i xocar contra les barreres de protecció en un tram corb amb velocitat inadequada com a possible causa.

Educació situa en el 18,64% el seguiment del nové dia de vaga docent en la Comunitat Valenciana

La novena jornada de vaga indefinida del professorat valencià aconseguix un seguiment del 18,64% i es veu marcada per la dimissió massiva de directius i protestes davant Les Corts.

El Sindicat Mèdic manté les protestes després de reunir-se amb Sanitat

El Sindicat Mèdic de la Comunitat Valenciana mantindrà la vaga i la pressió sobre la Conselleria de Sanitat fins a aconseguir millores en jornades, guàrdies i sobrecàrrega assistencial.

Els termòmetres es disparen per damunt dels 32 graus a l’interior de València

Les màximes han arribat a 32,2 graus a Carcaixent i Xàtiva i han fregat els 32 graus en altres municipis de l'interior, amb valors més suaus en les capitals de província.