Caçar llops ibèrics, penat amb multes de fins a 2 milions d’euros

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha publicat un orde en el Boletín Oficial del Estado en la qual informa que, des del 21 de setembre, el llop ibèric passa a estar inclòs en el Llistat d’Espècies en Règim de Protecció Especial.

En conseqüència, des del dia posterior queda prohibida la seua caça en tota Espanya.

El Govern dona així resposta a «diferents propostes rebudes» pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic provinents de particulars, organitzacions científiques i administracions, incloent-hi entre elles al propi Ministeri que dirigeix Teresa Ribera.

Segons recull l’ordre ministerial que modifica el Catàleg d’Espècies, les sol·licituds d’iniciacions del procediment rebudes, degudament acompanyades d’una argumentació científica, han sigut en tots els casos sotmesos al procediment especificat en l’article 6 del citat Reial decret 139/2011, de 4 de febrer.

En concret, la decisió es va adoptar en la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en una ajustada votació.

D’esta manera, es modifica tant el llistat (LESPRE) com el Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades, arran de la proposta de l’Associació per a la Conservació i Estudi del Llop Ibèric (ASCEL) per a la inclusió de totes les poblacions del Llop (Canis lupus) presents a Espanya en el Catàleg en la categoria «Vulnerable».

Fins hui, la caça de llop estava permesa al nord del Duero, on es troba en situació favorable, mentre que estava prohibida al sud d’este riu, on les poblacions ja estaven incloses en el LESPRE.

Les comunitats autònomes de Galícia, Astúries, Cantàbria i Castella i Lleó, on habita el 95 per cent dels exemplars de l’espècie s’han mostrat en contra d’esta decisió i han anunciat que recorreran esta decisió per via judicial.

 

Multes

 

La prohibició, des de demà, de caçar llops ibèrics en qualsevol punt d’Espanya està sancionat amb multes de fins a dos milions d’euros o d’altra banda, en el supòsit d’incórrer en infracció penal, fins a dos anys de presó.

Però a més la seua mort no sols serà sancionada, sinó també el seu comerç o intercanvi, captura i oferta amb finalitats de venda o intercanvi o naturalització no autoritzada.

En cas que una persona siga sancionada, la multa, una sanció molt greu, anirà des dels 200.001 a 2.000.000 d’euros, amb independència que les autonomies puguen augmentar l’import, si amb aqueixa acció l’infractor ha obtingut uns beneficis que superen els 100.000 euros

 

Faltes constitutives de delicte

 

En els supòsits en els quals les infraccions pogueren ser constitutives de delicte o falta, l’Administració s’abstindrà de prosseguir el procediment sancionador mentre l’autoritat judicial no dicte sentència ferma o resolució que pose fi al procediment.

En este cas, la referència està en l’article 334 del Codi Penal sobre la base del qual serà castigat amb la pena de presó de sis mesos a dos anys o multa de huit a 24 mesos i, en tot cas, inhabilitació especial per a professió o ofici i inhabilitació especial per a l’exercici del dret de caçar o pescar per temps de dos a quatre anys.

 

Altres penes

 

A més els que trafiquen amb ells o realitzen activitats que impedisquen o dificulten la seua reproducció o migració també seran sancionats. La mateixa pena s’imposa a qui destruïsca o altere greument l’hàbitat de l’espècie.

En el cas que eixa destrucció de l’hàbitat del llop no aconseguisca la via penal, es queda en una multa que oscil·larà entre els 3.001 i els dos milions d’euros.

A més d’eixes sancions l’infractor haurà de reparar el mal causat o indemnitzar pels perjudicis que no poden ser reparats segons el que s’estableix en la Llei de Responsabilitat Mediambiental.

Últimes notícies

Avís taronja per pluges de 40 l/m² al nord d’Alacant fins dijous de matinada

L’Aemet manté este dimecres i fins a les 6 hores de dijous l’avís taronja per pluges intenses al litoral nord d’Alacant, amb tempestes fortes també al sud de la província i avisos grocs a València i interior.

Els CLER denuncien greus deficiències en molts col·legis de la zona zero de la dana

Els CLER denuncien que prop de 3.000 alumnes continuen en barracons quasi dos anys després de la dana de 2024 i alerten de greus deficiències i risc d’inundacions en col·legis de Massanassa, Alfafar, Paiporta i Catarroja.

Alicant tanca parcs i el castell de Santa Bàrbara per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament d’Alacant tancarà este dimecres de vesprada els parcs municipals i el castell de Santa Bàrbara per l’alerta taronja per pluges, i activa mesures especials d’emergència i atenció social. El Campello també clausura espais públics a partir de les 14.00 hores.

Obliguen una gestant subrogada de Mèxic a pagar 150 euros al mes pel fill que va tindre

Un jutge d’Alacant ha fixat una pensió d’aliments de 150 euros al mes a una gestant subrogada de Mèxic pel xiquet de dos anys que va tindre per a un veí de la província. El pare manté la guarda individual i l’exercici exclusiu de la pàtria potestat, mentre que la mare no tindrà règim de visites ni comunicacions.

Els EUA carreguen contra l’aliança de Ford amb Geely per la planta d’Almussafes

El secretari de Transport dels Estats Units, Sean P. Duffy, ha advertit a Ford per la seua aliança amb Geely per explotar conjuntament la fàbrica d’Almussafes i per l’ús de tecnologia xinesa, que vincula amb riscos per a la seguretat nacional.

València assumirà tot el cost de l’educació infantil de 0 a 6 anys per a facilitar la conciliació

L’Ajuntament de València finançarà per primera vegada tot el cicle d’educació infantil de 0 a 6 anys amb beques per a escolarització, menjador, escoles matinera i de juliol, amb un pressupost total de 7 milions d’euros.

Detingut a Alacant per robar en un hotel fent-se passar per un client britànic

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un home de 36 anys acusat de robar en lhabitació dun hotel després de suplantar la identitat dun hoste britànic, al qual havia furtat abans una motxilla a la Explanada dEspanya.

Catalá veu en la sentència del TSJCV un aval jurídic a l’ampliació nord del port de València

La nova resolució del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana rebutja el recurs d’Acció Ecologista Agró i, segons l’alcaldessa María José Catalá, reforça el suport jurídic a l’ampliació nord del port de València.