16 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

Desmantellada xarxa d’estafadors ‘amorosos’ que fingien ser actors de Hollywood per a enganyar a les víctimes

La Guàrdia Civil, en el marc de l’operació “Loverboy”, ha procedit a la investigació de 13 persones com a presumptes autors de nombroses estafes amoroses, realitzades a través d’internet, tots ells d’origen Nigerià i la majoria residents a Espanya, amb connexions en altres països com Itàlia, el Regne Unit i Nigería.

L’operació es va iniciar al juny de 2021, quan una de les víctimes va posar en coneixement de la Guàrdia Civil que havia sigut estafada a través d’internet durant mesos. Els autors s’havien guanyat la confiança de la víctima per a posteriorment simular situacions de risc i necessitat, aconseguint d’aquesta manera, que aquesta persona realitzara transferències bancàries, arribant en alguns dels casos a imports superiors als 34.000 euros.

Durant el desenvolupament de la investigació la Guàrdia Civil va detectar a nou víctimes de nacionalitat espanyola, amb residència en les localitats de Huelva, Madrid, Barcelona, València, Alacant, Oviedo i País Basc. Després de contactar amb elles, moltes d’elles estaven sent estafades en aqueixos moments, sent alertades i informades pels agents recomanant que acudiren al més prompte possible a presentar denúncia.

També es van localitzar tres víctimes més fora del territori espanyol, sent aquestes de nacionalitat xinesa, polonesa i francesa.

Compra de criptomonedes

Els estafadors haurien aconseguit cometre estafes per valor superior a 250.000 euros, invertint gran part dels diners obtinguts en la compra de criptomonedes en diferents plataformes estrangeres.

Aquest tipus d’estafa, també denominada del “fals nóvio/a virtual”, consisteix en el fet que el delinqüent, aprofitant-se de la situació de vulnerabilitat psicològica que sol presentar la víctima, es crea una identitat falsa. En alguns dels casos, es fan passar per actors i actrius de Hollywood, fingint un interés amorós o sexual, el qual sol desembocar en una relació de tipus virtual que pot durar fins i tot diversos mesos fins a aconseguir guanyar-se la confiança de les víctimes.

Una vegada que s’estableix un vincle entre tots dos i la víctima mostra una certa confiança, comença a sol·licitar-li diners, al·legant que no pot disposar del seu propi patrimoni, ja que es troba en un altre país, que és per a causes benèfiques o per a poder donar eixida a una herència milionària de la qual és receptor. Atés que aconsegueix aquestes primeres disposicions de diners, l’engany sol continuar fent-li creure a la víctima que vindrà a viure a Espanya.

Però perquè això succeïsca, els estafadors continuaran reclamant-li diners, amb la suposada finalitat de pagar bitllets d’avió, enviar equipatges o objectes de valor que segons el delinqüent, queden retinguts en la duana si no es paguen els imports que determinen les autoritats estrangeres, introduint així urgència a la petició.

Les víctimes després de ser estafades queden en una situació econòmica precària, arribant fins i tot a sol·licitar préstecs per a poder obtindre els diners que posteriorment envien als estafadors.

Aquest tipus d’estafes, que combinen el component psicològic amb els coneixements tecnològics per part dels delinqüents, es donen de manera habitual. En moltes de les ocasions les víctimes no acudeixen a denunciar els fets pel que es recorda la necessitat d’interposar denúncia perquè els mateixos puguen ser investigats.

La investigació duta a terme, ha comptat amb la col·laboració de l’Autoritat Judicial i de diverses entitats financeres per al seu esclariment i resolució.

Des de la Guàrdia Civil es recomana no confiar en contactes desconeguts que sol·liciten transferències de diners. A més es recomana denunciar aquests fets com més prompte millor per a l’inici de les investigacions.

Últimes notícies

Vencedor, amb la clàusula de la por, no jugarà davant l’Athletic en San Mamés

El Llevant no pagarà la compensació prevista en la cessió i el migcampista no podrà enfrontar-se al club basc en San Mamés. Ja es va perdre l'anada, saldada 0-2.

La Fundació Bancaixa prorroga fins al 6 d’abril la mostra d’obres mestres de Sorolla

La mostra de la Fundació Bancaixa es prorrogarà dos mesos pel gran acolliment i podrà visitar-se fins al 6 d'abril. Reunix 60 obres clau de la carrera de Sorolla.

Hapoel i València mesuren dubtes en un clima hostil en l’Eurolliga

Hapoel Tel Aviv i València Basket s'enfronten amb 16 victòries i el top-6 en joc, en un ambient tibant i amb antecedents recents dins i fora de la pista. València arriba després del seu pitjor partit del curs; Hapoel arrossega tres derrotes i la disponibilitat de Micic és una incògnita.

Detingut un guàrdia civil en relació amb una trama d’ITV fraudulentes a Ondara

Un guàrdia civil ha sigut detingut per la seua vinculació amb una presumpta trama d'inspeccions irregulars en la ITV d'Ondara. L'operació continua oberta i no s'han donat més detalls; l'agent ha sigut suspés de sou i de feina.

El festival Medusa confirma 130 DJs amb Adrián Mills i els històrics Pastis i Buenri

El festival se celebrarà del 13 al 17 d'agost a Cullera i ha confirmat 130 DJs amb noms com Carl Cox, Miss Monique, Marco Carola o Mau P. L'organització impulsa el House i el Hard Techno i inclou a Pastis i Buenri i a Adrián Mills entre les 12 bombes.

València autoritza 146 xurreries per a Falles i retarda l’inici 11 dies

València ha autoritzat 146 xurreries per a les Falles de 2026 i ha fixat la seua obertura el 2 de març, onze dies més tard que l'any passat. Estaran operatives fins al 19 de març.

València ha autoritzat 146 xurreries per a Falles i retarda 11 dies la seua obertura

L'Ajuntament ha autoritzat 146 xurreries per a les Falles de 2026 i ha fixat la seua obertura el 2 de març, 11 dies més tard, amb activitat fins al 19. La decisió busca evitar molèsties veïnals i respon al fet que entre la Crida i març no hi ha actes al carrer.

Prohibir xarxes socials a menors de 16 és apropiat però difícil d’aplicar, segons un expert

La proposta de vetar les xarxes a menors de 16 es considera adequada, però la seua aplicació planteja seriosos reptes tècnics i de control. Un expert demana acompanyar-la d'educació digital per a adolescents i famílies.