El judici a ‘La Manada’ recorda a l’assassinat de Nagore Laffage en els sanfermins de 2008

'La Manada'

‘La Manada’ | Cedida

 

El cas de la violació de ‘La Manada’ a una jove durant els Sanfermins de 2016 està causant que s’òbriga un debat sobre les víctimes. En este sentit, el suport o la culpabilització cap a la jove ha provocat que milions de persones estiguen atentes a saber sobre el desenllaç dels esdeveniments.

  

  

A més, el cas de ‘La Manada’ ha recordat a un cas semblant que va tindre lloc fa nou anys i en el qual la víctima va ser assassinada per resistir-se a l’agressió sexual. Nagore Laffage era una infermera de 20 anys que es va trobar amb José Diego Yllanes, metge de 27, la nit de San Fermín de 2008 i van decidir anar al pis d’ell.

  

  

Yllanes va intentar mantindre relacions sexuals amb ella, però Nagore es va negar i ell va perdre el cap, segons va explicar en el judici. Li va trencar la roba, la va agredir sexualment i la va acabar matant. «La persona més indefensa del món en una casa que desconeixia i de la qual no podia eixir, acorralada per una persona infinitament més forta que la va colpejar de forma salvatge», va dir Victor Sarasa, acusació de l’Ajuntament de Pamplona en aquell cas.

 

Culpabilització de les víctimes

No obstant açò, igual que en el cas de ‘La Manada’, la culpabilització de la víctima també va estar present. Durant el judici la mare de Laffage va haver de respondre si la seua filla era molt ‘ligona’ o per les relacions que havia tingut. Igual que ara, els moviments feministes es van mobilitzar per a allunyar els intents de tirar la culpa a la víctima.

 

Movimientos feministas se movilizaron para alejar los intentos de echar la culpa a Nagore

Moviments feministes es mobilitzaren per a desculpabilitzar a Nagore| Cedida

 

En eixe cas, Yllanes va ser condemnat per homicidi en lloc d’assassinat, en considerar el jurat popular que no existia alevosia. Actualment, solament acudix a presó per a dormir després d’haver complit 8 anys i 11 mesos de condemna dels 12 anys i mig als quals va ser condemnat. Caldrà vore si finalment ‘La Manada’ acaba sent condemnada per violació o si, per contra, ixen indemnes d’una agressió sexual en la qual no va haver consentiment de paraula de la víctima.

 

Últimes notícies

L’IVF reforça els avals per a la primera vivenda després de guanyar 18,4 milions en 2025

L’entitat tanca l’exercici amb més solvència, eleva el patrimoni net fins als 453 milions i prepara noves línies de finançament per a 2026

El Valencia CF inicia la pretemporada dijous pendent dels primers fitxatges

El Valencia CF començarà dijous la pretemporada a Paterna amb revisions mèdiques i sis amistosos programats, mentres espera tancar diverses incorporacions.

Nit sufocant a Oliva amb temperatures mínimes de fins a 27,2 graus

Diversos municipis valencians han patit una nit tòrrida, amb mínimes per damunt dels 25 graus i un registre màxim de 27,2 a Oliva.

L’incendi d’una nau industrial a Aspe seguix actiu però evoluciona de manera favorable

L’incendi declarat dimarts en una nau industrial d’Aspe, dedicada a plats de dutxa, seguix actiu este dimecres de matí, però els bombers indiquen que evoluciona de manera favorable.

Juliol comença amb núvols en l’interior i oratge estable a la Comunitat Valenciana

L’inici de juliol arriba a la Comunitat Valenciana amb núvols d’evolució en zones de l’interior, lleuger descens tèrmic al nord de Castelló i pocs canvis en la resta del territori.

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.