15.3 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Mor l’exintendent del Palau de les Arts de València, Helga Schmidt

Helga Schmidt

Helga Schmidt | Twitter

 

La que fora intendent del Palau de les Arts de València, Helga Schmidt, ha mort als 78 anys. La defunció es va produir el passat 25 de setembre en el seu domicili de Piemont (Itàlia), segons han confirmat fonts del seu entorn.

 

L’austríaca Helga Schmidt (Viena, 1941), coneguda pel seu caràcter ‘de ferro’, va arribar a València de la mà de l’expresident de la Generalitat Valenciana Francisco Camps, (llavors conseller de Cultura en l’executiu d’Eduardo Zaplana) que la va portar perquè fora l’ànima del projecte del coliseu avalada per la seua carrera en importants entitats musicals, com el Covent Garden.

 

El seu camí professional va començar com a assistent del director general del Festival de Viena, Egon Hilbert, quan Schmidt comptava amb 21 anys d’edat. Dos anys després, quan en 1963 Hilbert va ser nomenat intendent de l’Òpera de Viena, i Herbert von Karajan director artístic i musical, tots dos van contractar a Schmidt per a este teatre, on va treballar deu anys al costat de Karajan.

 

Assessora artística de multitud d’institucions i orquestres de primer rang, entre elles la del Concertgebouw d’Amsterdam i la Simfònica de Londres, a la fi dels anys noranta es va deixar fascinar pel projecte que la Generalitat estava preparant amb la idea d’obrir un gran teatre d’òpera en València.

 

 

 

  

Llums i ombres

Des de l’any 2000 va treballar amb plena dedicació en el teatre valencià, que es va inaugurar finalment en 2005. La seua etapa al capdavant de la institució cultural va estar plena de llums i ombres. Entre les primeres, va aconseguir posicionar-ho internacionalment amb el fitxatge de primeres figures del star-system líric, com els directors Lorin Maazel i Zubin Mehta, entre molts altres. A més, va posar en marxa l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i el Centre de Perfeccionament ‘Plácido Domingo’.

 

Al juny de 2012 va ser distingida pel President d’Àustria amb la Gran Cruz d’Honor de Primera Classe de Ciències i Arts, la màxima condecoració que concedeix la república austríaca.

 

En el capítol d’ombres, va ser rellevada del seu càrrec en Les Arts per l’anomenat ‘cas Palau’, pel que anava a declarar en el juí, al costat d’altres quatre persones, acusada de delictes de prevaricació, malversació i falsedat en la captació de patrocinadors del coliseu.

 

Precisament, el passat 8 de gener es va haver de suspendre el juí per la recent incorporació d’un nou lletrat a la defensa d’Helga Schmidt i per un episodi cerebral que va patir, ja que la seua salut era delicada des de feia anys. La declaració estava prevista per al pròxim 4 de novembre.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.

Expedienten a un funcionari per adjudicar una vivenda social a Alacant a la seua dona

La Conselleria de Vivenda ha obert un expedient amb suspensió cautelar a un tècnic que va validar l'adjudicació d'una vivenda pública al seu cònjuge. El cas va aflorar després d'una segona revisió lligada a altres adjudicacions polèmiques en La Condomina.

La Diputació de València agraïx la solidaritat de les confessions religioses després de la dana

Vicent Mompó s'ha reunit amb una vintena de representants de diferents religions per a reconéixer la seua ajuda després de la dana. Les confessions han demanat més coordinació i ferramentes per a plasmar el pluralisme religiós.