Mor als 79 anys l’historiador Fernando García de Cortázar

El sacerdot jesuïta i historiador Fernando García de Cortázar, guardonat amb el Premi Nacional d’Història en 2008, ha mort “de manera inesperada” als 79 anys, segons ha informat en un comunicat la Companyia de Jesús.

La defunció ha succeït a les cinc d’aquesta matinada, a l’hospital de la Llum, segons detalla el comunicat. García de Cortázar havia sigut ingressat dijous passat per una perforació intestinal. Va ser operat, però una complicació postoperatòria ha sigut la causa de la seua mort.

Fernando García de Cortázar i Ruiz d’Aguirre va nàixer el Bilbao el 4 de setembre de 1942. Va ingressar en la Companyia de Jesús el 26 d’agost de 1959, es va ordenar sacerdot a Loyola el 10 de juliol de 1971 i va fer els últims vots a Loyola el 2 de febrer de 1978.

L’historiador es va formar com a jesuïta, entre 1975-76 va estar destinat a Bilbao com a director del Col·legi Major Deusto i Professor en Facultat de Filosofia i Lletres (FyL) de la Universitat de Deusto (UD), càrrecs que exerciria en diverses etapes de la seua vida. A més de professor catedràtic d’Història d’Espanya contemporània en aquesta facultat seria degà de la mateixa (81-82), un important col·laborador al llarg de tota la seua vida i professor emèrit en la Facultat de Ciències Socials i Humanes des de 2007 fins a aquest any 2022.

García de Cortázar ha sigut reconegut per la seua extraordinària labor com a historiador que ha sabut transmetre l’amor per la història des d’un llenguatge pròxim al públic, la qual cosa li ha valgut grans èxits en les seues publicacions, que han sigut àmpliament difoses. Deixeble de l’historiador Miguel Artola, ha sigut guardonat amb nombrosos premis com el Premi Nacional d’Història 2008 per la seua obra ‘Història d’Espanya des de l’art’ (2007). Havia dirigit també la Fundació Vocento.

García de Cortázar ha escrit més de 70 llibres i també enciclopèdies com la monumental obra ‘La Història en el seu Lloc‘, de deu volums. Ha contribuït a la popularització de la història d’Espanya mitjançant els seus nombrosos articles en premsa (com a Vida Nova o el diari ABC) i diverses sèries de televisió com a ‘Memòria d’Espanya‘. En el seu treball ha dedicat especial dedicació a la investigació de la història del País Basc, la Història d’Espanya i la Història de l’Església.

El passat 19 de maig de 2021 recollia el Premi Brau 2020, que concedeix la Comissió Episcopal per a les Comunicacions Socials (CECS) per la labor amb la qual “porta a diverses tribunes de la premsa la seua mirada penetrant de la història d’Espanya, rescatant-la de reduccions” i perquè “els seus articles plantegen l’aportació substancial de la tradició cristiana i entren en un debat seriós i ponderat sobre el lloc del fet cristià en la nostra cultura actual“.

En recollir-ho, va expressar el seu desig de “fer públic el missatge religiós, especialment en aquests moments, en els quals hem de parlar no sols als que comparteixen la mateixa fe que nosaltres, sinó també a aquells que podríem dir cristians culturals, que veuen en la religió i en el cristianisme un fet del qual esperen que ajude a mantindre uns principis i conviccions que necessita aquest món“.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les obres de la CHJ triplicaran la capacitat de desguàs del barranc de Poio a Chiva

Les obres d'emergència en el barranc de Poio triplicaran la seua capacitat de desguàs fins a 600 m³/s a Chiva. Són cinc actuacions amb prop de 3 milions i finalització prevista al juny.

La Guàrdia Civil investiga a 45 persones per fraus en exàmens de trànsit i conduir sense permís

La Guàrdia Civil ha investigat a 45 persones en la Comunitat Valenciana per suplantació en la prova teòrica, ús de dispositius per a copiar i conducció amb el permís sense vigència.

Guitarricadelafuente enlluerna a Nova York amb ‘Spanish Leather’ en l’inici del seu gira pels EUA

Primera nit en The Bowery Ballroom amb entrades esgotades i una versió enriquida de 'Spanish Leather' que va fer cantar i ballar a la sala. L'artista va alternar intimisme i eufòria amb arranjaments electrònics i proximitat constant amb el públic.

Febrer s’acomiada en la Comunitat Valenciana amb més núvols, possible pluja i màximes a la baixa

El cap de setmana arriba amb més nuvolositat i amb precipitacions puntuals en el sud de València i nord d'Alacant. Les màximes baixaran, més a l'interior el dissabte, amb vents de l'est i nord-est.

79-108. València va atropellar a un Baskonia en ressaca copera

València Basket va firmar una primera part devastadora i va véncer 79-108 a un Baskonia desbordat després de la ressaca de la Copa. Pedro Martínez va demanar calma i Galbiati va confirmar la baixa de Sedekerskis per al que resta de curs.

València Basket atropella al Baskonia amb un festival de triples: 79-108 en Eurolliga

València Basket es va imposar 79-108 en el Buesa Arena després d'una primera part quasi perfecta, amb 11 triples al descans i un 35-68 que va deixar el xoc vist per a sentència. Pedro Martínez va demanar cautela i va reconéixer que el títol coper va condicionar al rival.

79-108: València Basket atropella a un Baskonia sense resposta després de la Copa

València Basket va véncer 79-108 amb una primera part quasi perfecta, 11 triples al descans i un 35-68 que va sentenciar el xoc. Baskonia va acusar la ressaca copera i les baixes.

Acomiaden a Antonio Tejero en la intimitat abans del trasllat de les seues cendres a Màlaga

Familiars i afins han celebrat una missa a Xàtiva i han incinerat al exmilitar. Les cendres es traslladaran a Torre de la Mar, amb l'acte sense declaracions.