Mor als 79 anys l’historiador Fernando García de Cortázar

El sacerdot jesuïta i historiador Fernando García de Cortázar, guardonat amb el Premi Nacional d’Història en 2008, ha mort «de manera inesperada» als 79 anys, segons ha informat en un comunicat la Companyia de Jesús.

La defunció ha succeït a les cinc d’aquesta matinada, a l’hospital de la Llum, segons detalla el comunicat. García de Cortázar havia sigut ingressat dijous passat per una perforació intestinal. Va ser operat, però una complicació postoperatòria ha sigut la causa de la seua mort.

Fernando García de Cortázar i Ruiz d’Aguirre va nàixer el Bilbao el 4 de setembre de 1942. Va ingressar en la Companyia de Jesús el 26 d’agost de 1959, es va ordenar sacerdot a Loyola el 10 de juliol de 1971 i va fer els últims vots a Loyola el 2 de febrer de 1978.

L’historiador es va formar com a jesuïta, entre 1975-76 va estar destinat a Bilbao com a director del Col·legi Major Deusto i Professor en Facultat de Filosofia i Lletres (FyL) de la Universitat de Deusto (UD), càrrecs que exerciria en diverses etapes de la seua vida. A més de professor catedràtic d’Història d’Espanya contemporània en aquesta facultat seria degà de la mateixa (81-82), un important col·laborador al llarg de tota la seua vida i professor emèrit en la Facultat de Ciències Socials i Humanes des de 2007 fins a aquest any 2022.

García de Cortázar ha sigut reconegut per la seua extraordinària labor com a historiador que ha sabut transmetre l’amor per la història des d’un llenguatge pròxim al públic, la qual cosa li ha valgut grans èxits en les seues publicacions, que han sigut àmpliament difoses. Deixeble de l’historiador Miguel Artola, ha sigut guardonat amb nombrosos premis com el Premi Nacional d’Història 2008 per la seua obra ‘Història d’Espanya des de l’art’ (2007). Havia dirigit també la Fundació Vocento.

García de Cortázar ha escrit més de 70 llibres i també enciclopèdies com la monumental obra ‘La Història en el seu Lloc‘, de deu volums. Ha contribuït a la popularització de la història d’Espanya mitjançant els seus nombrosos articles en premsa (com a Vida Nova o el diari ABC) i diverses sèries de televisió com a ‘Memòria d’Espanya‘. En el seu treball ha dedicat especial dedicació a la investigació de la història del País Basc, la Història d’Espanya i la Història de l’Església.

El passat 19 de maig de 2021 recollia el Premi Brau 2020, que concedeix la Comissió Episcopal per a les Comunicacions Socials (CECS) per la labor amb la qual «porta a diverses tribunes de la premsa la seua mirada penetrant de la història d’Espanya, rescatant-la de reduccions» i perquè «els seus articles plantegen l’aportació substancial de la tradició cristiana i entren en un debat seriós i ponderat sobre el lloc del fet cristià en la nostra cultura actual«.

En recollir-ho, va expressar el seu desig de «fer públic el missatge religiós, especialment en aquests moments, en els quals hem de parlar no sols als que comparteixen la mateixa fe que nosaltres, sinó també a aquells que podríem dir cristians culturals, que veuen en la religió i en el cristianisme un fet del qual esperen que ajude a mantindre uns principis i conviccions que necessita aquest món«.

Últimes notícies

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.

Xavi Albert fixa el repte de connectar amb La Fonteta sense rebaixar les expectatives

El nou entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, vol que lafició es veja reflectida en el joc i els valors de lequip, sense caure en comparacions amb la temporada anterior però tampoc rebaixar les expectatives.

Diversos pobles valencians ja passen dels 40 graus a migdia

Les comarques de València i Alacant han superat ja els 40 graus a migdia i tenen activat l’avís roig per màximes que podrien arribar als 44 graus.