15.5 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

Mor el poeta José Manuel Caballero Bonald als 94 anys

José Manuel Caballero Bonald ha mort als 94 anys a la seua casa de Madrid. Ha sigut la seua dona la que ha donat la notícia a les 8.08 del matí d'aquest diumenge Pepa Ramis, amb to enèrgic i senzill: "Es va acabar". Durant mesos i alguns anys ella era la veu del poeta i premi Cervantes de l'any 2012, autor d'obres com la novel·la Ágata de ojo de gato o extraordinaris toms memorialistes com a Oficio de lector o Examen de ingenios. És el final de tota una vida junts.

El poeta, novel·lista i assagista va néixer a Jerez de la Frontera (Cádiz) l'11 de novembre de 1926. El seu pare era cubà crioll i la família de la seua mare era d'origen francés assentada a Andalusia des de mitjan segle XIX. Va estudiar Nàutica a Cádiz i va fer el servei militar en la Milícia Naval Universitària durant dos estius. Més endavant, entre 1949 i 1952, va estudiar Filosofia i Lletres en les universitats de Sevilla i Madrid. Ja des de primera hora, Caballero Bonald va publicar poesia i va entaular relacions amb escriptors.

En 1952 va guanyar l'accèssit del Premi Adonáis pel seu primer llibre, Las adivinaciones. En 1959 va travar relació amb els poetes que més tard integrarien el grup dels 50. Va ser amb motiu del 20è aniversari de la mort d'Antonio Machado. En Collioure es va trobar amb Blas d'Otero, José Agustín Goytisolo, Ángel González, José Ángel Valente, Jaime Gil de Biedma, Alfredo Costafreda i Carlos Barral entre altres autors.

Va ensenyar literatura a Bogotà abans de tornar en 1963 a Espanya. En 1965 se'n va anar a Cuba i en 1968 va ser detingut durant un mes en la presó de Carabanchel per motius polítics. En 1969 va publicar l'antologia Viure per a explicar-ho.

Este mateix any va arribar una altra de les seues obres magnes: el Archivo del cante flamenco, un àlbum de sis discos i estudi preliminar gravat per a la companyia Vergara. Com els folkloristes estatunidencs als quals admirava, el poeta, que llavors i durant la dècada següent es va guanyar la vida com disquero, treballant en una discogràfica, va realitzar un viatge en recerca del cant, amb la idea de rescatar les veus d'aquells mestres d'una generació a punt de desaparéixer.

Va publicar en 1974 la seua primera novel·la, Ágata ojo de gato, per la qual va rebre els premis Barral i de la Crítica. En 1975 va publicar el seu assaig Luces y sombras del flamenco. En 1981 va rebre el Premi Ateneu de Sevilla per la seua novel·la Toda la noche se oyeron pasar pájaros. L'autor va impartir classes en universitats dels Estats Units en diversos moments de la seua vida i va viatjar per molts països com a conferenciant i congressista.

José Manuel Caballero Bonald va rebre en 2012 el Premi Cervantes. Amb anterioritat, va ser guardonat amb el Premi Nacional de les Lletres Espanyoles en 2005 i un any més tard amb el Premi Nacional de Poesia per Manual d'infractors. En 2016 va guanyar el Premi Francisco Umbral pel seu llibre de poesia Desaprendizajes.

En 2020, un temps que en la seua última entrevista amb EL PAÍS, va identificar amb "la tercera guerra mundial", va superar el coronavirus. Va ser en una clínica de Madrid, on havia anat per altres patiments, però allí li van detectar que havia estat contagiat. Fidel al seu caràcter en el qual només caben algunes coses importants (Pepa, la seua dona, els néts, els fills, Sanlúcar de Barrameda), va sortir del llanci amb este arrap i amb una preocupació: no haver pogut usar el telèfon de l'hospital en estos dies.

En 1998 es va crear la Fundació Caballero Bonald, que té la seua seu a la casa en la qual va néixer i l'objectiu de la qual és la custòdia i difusió de l'obra de l'autor. Des de 2010, part del seu llegat roman en la Caixa de les Lletres de l'Institut Cervantes i veurà la llum en 2051, en el 125é aniversari del seu naixement.

Últimes notícies

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.

Catalá qualifica el franquisme com a etapa negra i demana mirar al futur

L'alcaldessa de València ha afirmat que el franquisme va tindre 'costats positius i negatius', però ha remarcat després que va ser 'una etapa negra' que cal superar. Ha defés el marc democràtic i ha demanat centrar-se en les necessitats actuals de la ciutat.

Juan Roig constreny a prioritzar el Corredor Mediterrani encara que falte el túnel passant

Juan Roig ha reiterat la seua insatisfacció amb el ritme de les obres i ha defés que el Corredor Mediterrani funcione entre Alacant, València i Barcelona encara que el túnel passant no estiga encara. Govern i empresaris han situat 2027 com a horitzó de la primera fase.

El PP ha demanat no accelerar el pacte amb Vox per a investir a Pérez Llorca

El PP ha defés que no hi ha pressa per a tancar amb Vox l'acord que permeta investir a Juanfran Pérez Llorca el 27 de novembre. Vox ha mantingut que continua negociant i que no hi haurà sorpreses, mentres l'oposició ha denunciat opacitat.