Els riscos del volcà de la Palma ara: pluja de cristalls o més boques

 

El contacte de la lava amb la mar suposa uns riscos delimitats i que afecten de manera clara a la població pròxima, per això s’han produït confinaments on s’espera que es produïsca eixe contacte.

Els perills van des de la toxicitat de la mescla de gasos a la possibilitat que es vitrifique, ser incorporada al núvol i caure en un entorn pròxim en forma de resquills, segons ha explicat l’expert en vulcanologia de l’Il·lustre Col·legi de Geòlegs (ICOG), José Luis Barrera.

 

Vitrificació, el risc que ve

 

Una vegada arribe a la mar, alerta dels «efectes perillosos» perquè els propis gasos del volcà s’ajuntaran al vapor d’aigua de la mar, que a vegades inclou compostos de clor i de fluor, a més de la pròpia salinitat del mitjà.

Però el més significatiu és que la lava, que està a mil graus centígrads en arribar a l’aigua, a uns 24 graus centígrads, es refredarà i si este refredament es produeix molt ràpidament, segons l’aportació de lava, la bugada no es cristal·litzarà sinó que es vitrificarà.

Este procés de vitrificació retraurà el cos de lava, que es trencarà en resquills que saltaran des de la superfície i es mesclaran amb la columna de gasos.

L’expert en vulcanologia explica que eixa és la raó per la qual s’ha delimitat la zona prevista de l’arribada de la lava, perquè els vaixells no s’acosten a menys de dos quilòmetres de la costa, ni tampoc la població, encara que esta àrea d’exclusió podria variar en funció de com varien els vents. «Seria com si plogueren cristalls«, compara.

Un altre dels efectes nocius de l’arribada de la bugada volcànica a la mar serà la destrucció de part de la fauna i la flora allí on esta es deposite, però confia que passat un temps tot torne al seu lloc.

 

«Una altra boca a l’illa no és descartable»

 

No menys cert és que des de la passada matinada s’ha comptabilitzat 16 terratrémols, més al sud del volcà, a uns 8 o 12 quilòmetres de profunditat. D’aqueixa manera, l’expert no descarta que l’activitat volcànica puga obrir per un altre punt de l’illa, alguna cosa que tampoc es pot confirmar.

«No es pot descartar que s’òbriga un altre punt a l’illa perquè el magma està buscant una altra eixida, però tampoc es pot saber quant temps estarà actiu el volcà».

 

«L’erupció no ha acabat»

 

«No hi ha cap element nou per a pensar que l’erupció ha acabat. No es pot saber i no hi haurà indici d’això fins que comence a apagar-se el fumeral sencer i desaparegut per complet la sismicitat», assegura. Així, recorda com les setmanes prèvies a l’inici de l’erupció la sismicitat va començar més al sud i des d’allí va anar migrant al nord, per a obrir definitivament en Cumbre Vieja.

Respecte a la possible arribada de la bugada volcànica a la mar, assenyala que l’amplària del front de la lava és d’un quilòmetre, una vegada que s’han unit les dos vies però que en la part central l’està embassada i fins que no supere aqueix apregonament no recuperarà més velocitat.

Últimes notícies

Dos anys de presó per agredir sexualment una dona coneguda a través d’una app a Busot

Un home de 43 anys ha sigut condemnat a dos anys de presó per agredir sexualment una dona que havia conegut per una aplicació de contactes i a la qual va obligar a mantindre relacions sexuals en contra de la seua voluntat al domicili d’ella, a Busot (Alacant). La pena queda en suspens durant dos anys i inclou una indemnització de 8.000 euros, llibertat vigilada i ordre d’allunyament.

Extingit l’incendi forestal de Beniarbeig després de més de set hores de treball

Els bombers han donat per extingit a les 22.18 hores l’incendi declarat a primera hora de la vesprada a Beniarbeig, a la Marina Alta, en una zona de canyar i matoll prop del riu Girona.

Dos anys de presó per agredir sexualment una dona coneguda en una aplicació de cites

Un home de 43 anys ha sigut condemnat a dos anys de presó per agredir sexualment una dona que havia conegut en una aplicació de contactes. La pena ha quedat en suspens durant dos anys i inclou una indemnització de 8.000 euros i cinc anys d’allunyament i llibertat vigilada.

Extingit l’incendi forestal de Beniarbeig, a la vora del riu Girona

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat a Beniarbeig, a la Marina Alta, a les 22.18 hores de dijous.

Desmantellades sis fàbriques il·legals de tabac amb més de 20 milions de cigarrets

La Guàrdia Civil ha detingut 50 persones i ha desmantellat sis fàbriques clandestines de tabac en una macrooperació internacional amb seu en diverses províncies, entre elles Alacant, amb més de 20 milions de cigarrets i 38,4 tones de tabac intervinguts.

Aemet activa l’avís groc per fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló i València

Aemet ha activat per a este divendres un avís groc per pluges de fins a 20 litres en una hora i tempestes fortes a l’interior sud de Castelló i nord de València, mentre persisteixen les altes temperatures a l’interior d’Alacant.

Aemet activa l’avís groc per fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló i València

Aemet ha activat per a este divendres, de 15 a 22 hores, l’avís groc per pluges intenses i tempestes a l’interior sud de Castelló i nord de València, i manté avisos per calor en punts de les tres províncies.

Els WhatsApp entre Mazón i Catalá revelen que ja parlaven de “desenes de morts” a les 23.27 hores de la dana

Els missatges de WhatsApp aportats al jutjat mostren que Carlos Mazón va advertir María José Catalá a les 23.27 hores del 29 d’octubre de 2024 que hi havia “desenes de morts” per la dana, i revelen també dubtes interns sobre protocols i gestió municipal de l’emergència.