Els riscos del volcà de la Palma ara: pluja de cristalls o més boques

 

El contacte de la lava amb la mar suposa uns riscos delimitats i que afecten de manera clara a la població pròxima, per això s’han produït confinaments on s’espera que es produïsca eixe contacte.

Els perills van des de la toxicitat de la mescla de gasos a la possibilitat que es vitrifique, ser incorporada al núvol i caure en un entorn pròxim en forma de resquills, segons ha explicat l’expert en vulcanologia de l’Il·lustre Col·legi de Geòlegs (ICOG), José Luis Barrera.

 

Vitrificació, el risc que ve

 

Una vegada arribe a la mar, alerta dels «efectes perillosos» perquè els propis gasos del volcà s’ajuntaran al vapor d’aigua de la mar, que a vegades inclou compostos de clor i de fluor, a més de la pròpia salinitat del mitjà.

Però el més significatiu és que la lava, que està a mil graus centígrads en arribar a l’aigua, a uns 24 graus centígrads, es refredarà i si este refredament es produeix molt ràpidament, segons l’aportació de lava, la bugada no es cristal·litzarà sinó que es vitrificarà.

Este procés de vitrificació retraurà el cos de lava, que es trencarà en resquills que saltaran des de la superfície i es mesclaran amb la columna de gasos.

L’expert en vulcanologia explica que eixa és la raó per la qual s’ha delimitat la zona prevista de l’arribada de la lava, perquè els vaixells no s’acosten a menys de dos quilòmetres de la costa, ni tampoc la població, encara que esta àrea d’exclusió podria variar en funció de com varien els vents. «Seria com si plogueren cristalls«, compara.

Un altre dels efectes nocius de l’arribada de la bugada volcànica a la mar serà la destrucció de part de la fauna i la flora allí on esta es deposite, però confia que passat un temps tot torne al seu lloc.

 

«Una altra boca a l’illa no és descartable»

 

No menys cert és que des de la passada matinada s’ha comptabilitzat 16 terratrémols, més al sud del volcà, a uns 8 o 12 quilòmetres de profunditat. D’aqueixa manera, l’expert no descarta que l’activitat volcànica puga obrir per un altre punt de l’illa, alguna cosa que tampoc es pot confirmar.

«No es pot descartar que s’òbriga un altre punt a l’illa perquè el magma està buscant una altra eixida, però tampoc es pot saber quant temps estarà actiu el volcà».

 

«L’erupció no ha acabat»

 

«No hi ha cap element nou per a pensar que l’erupció ha acabat. No es pot saber i no hi haurà indici d’això fins que comence a apagar-se el fumeral sencer i desaparegut per complet la sismicitat», assegura. Així, recorda com les setmanes prèvies a l’inici de l’erupció la sismicitat va començar més al sud i des d’allí va anar migrant al nord, per a obrir definitivament en Cumbre Vieja.

Respecte a la possible arribada de la bugada volcànica a la mar, assenyala que l’amplària del front de la lava és d’un quilòmetre, una vegada que s’han unit les dos vies però que en la part central l’està embassada i fins que no supere aqueix apregonament no recuperarà més velocitat.

Últimes notícies

Derrota mínima del Villarreal en el seu estrena a Dortmund (3-2)

El Villarreal ha perdut 3-2 en el seu debut en la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, tot i dominar durant 80 minuts. L’equip d’Íñigo Pérez ha arribat amb opcions d’empatar fins a l’últim instant.

Messi negocia per a convertir-se en màxim accionista de l’Eldense

Leo Messi ha arribat a un principi d’acord amb els actuals propietaris de l’Eldense per a convertir-se en el seu màxim accionista, pendent encara de tràmits legals i del vistiplau del CSD.

Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal contra un Borussia liderat per Guirassy

Peter Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal en el primer partit de la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, que es presenta amb Serhou Guirassy com a gran amenaça ofensiva.

Una dona apunyalada a Carcaixent continua ingressada en l’UCI

La Guàrdia Civil investiga l’apunyalament d’una dona aquest dilluns a Carcaixent. La víctima està ingressada a l’UCI de l’Hospital de la Ribera amb pronòstic reservat.

Ontinyent i Xàtiva freguen els 42 graus en un setembre de calor extrema

Ontinyent i Xàtiva han registrat prop de 42 graus en un dimarts de setembre amb avís taronja per calor al sud de València. Moltes altres localitats valencianes han superat els 37 graus, tot i que s’espera un descens notable de temperatures dimecres.

L’incendi forestal de Polop ja crema unes 36 hectàrees i força a tallar dues carreteres

L’incendi declarat en un bancal de difícil accés a Polop de la Marina ha arribat a unes 36 hectàrees i ha obligat a tallar la CV-70 i la CV-7621, segons el Consorci Provincial de Bombers i el 112 CV.

Mor un home de 84 anys en un xoc entre camió i cotxe a la N-340 a Alcalà de Xivert

Un home de 84 anys ha mort i una dona de 74 ha resultat ferida en un accident entre un camió i un turisme a la N-340, al terme d'Alcalà de Xivert, este migdia.

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.