A la vora del riu no faces niu

Ejemplo de shortcode con estilo
Leo Giménez és lingüista i en la seua columna d’esta setmana parla sobre els aforismes com a representació de la saviesa popular

El títol de la columneta de hui, A la vora del riu no faces niu, és un aforisme, sentència, màxima, dita que indica que ‘és perillós habitar prop d’un riu o d’un altre corrent d’aigua’. També ens ho recorda A la vora del riu no faces niu, ni en hivern ni en estiu. D’eixos perills els valencians en saben molt, entre riuades, barrancades i pantanades.

Els aforismes, sentències i altres dites són manifestacions de la saviesa popular que representen consells, pautes, avisos, suggeriments, originats per fets i experiències passades. Abunden les relacionades amb l’oratge, com la del títol de l’article de hui. Altres de la mateixa temàtica serien Fins a setanta d’abril no et lleves ni un fil, Al mes de juny, cada gota com el puny, A l’aire i al manifesser, deixar-los en lo carrer. En tenim de prevenció de mals, de danys, Qui vol més terra vol més guerra, Qui no vullga pols que no vaja a l’era, A gos que no conegues no li xafes el rabo. Icomdeia Ghandi, “no hi ha camins per la pau, sinó que la pau és el camí”. La paraula és l’acompanyant de la pau, és el factor clau per a crear una cultura de la pau, una educació per la pau. Si moltes d’eixes dites s’hagueren aplicat en el passat o s’aplicaren en el present i en el futur, possiblement el món no hauria sigut ni seria escenari de tanta desgràcia.

Qui inventà o encunyà la dita A la vora del riu no faces niu sabia el dany que les riuades o barrancades feien en els cultius, en els bancals cultivats de vora els caixers fluvials, però, sobretot, eixa màxima es diu per les cases arrasades, les morts i les desgràcies de tota índole que han causat eixos fenòmens del temps. La maleïda dana del 29 d’octubre en terres, majorment, valencianes, és, en part, produïda per no haver aplicat, històricament, amb més rigorositat eixa dita. A banda de determinades irresponsabilitats i deixadeses que estan a l’orde del dia en les informacions diàries.

Paradoxalment, les terres amb inundacions freqüents són aquelles que són més fèrtils per a l’agricultura, ja que les inundacions fan estendre els fangs rics en minerals i matèries orgàniques, a conseqüència de la força de l’aigua.

En el camp de la prevenció, l’ús de preses i la canalització dels rius i torrents són algunes de les mesures fonamentals per tal d’evitar que les inundacions afecten la població civil, però també és necessari no construir habitacles massa prop a dins de les planes d’inundacions, però l’especulació urbanística i la ceguera mental fan el seu paper a favor dels guanys fàcils.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana reclamen viure sense por a Paiporta

Les víctimes de la dana han commemorat a Paiporta el segon aniversari de la tragèdia amb un acte de memòria i una demanda de seguretat.

Sis detinguts de la nova peça del caso Koldo queden en llibertat

La Guardia Civil ha deixat en llibertat les sis persones arrestades en una nova peça del caso Koldo. La investigació aborda presumptes mossegades en contractes d’obra pública.

El PSPV denuncia falta de recursos contra els incendis a Castelló

El PSPV-PSOE ha acusat el PP de retallar recursos d’emergències. La denúncia s’ha fet durant una visita a Artana i Eslida, afectades pels incendis d’este estiu.

Les empreses agroalimentàries valencianes concentren el 12,9 % de les vendes espanyoles

Les empreses valencianes concentren el 12,9 % de les vendes agroalimentàries d’Espanya i lideren el comerç minorista, amb una quota del 22,2 %.

Ouigo manté els trens entre València i Madrid per al pont de desembre després del pacte amb els maquinistes

L’acord amb SEMAF deixa sense efecte les parades del 4 i el 8 de desembre i les previstes per al 6 i el 9 de novembre

Muñoz creu que el míting de Pedro Sánchez a València busca aprofitar la dana

La portaveu del PP al Congreso ha considerat que el míting de Pedro Sánchez a València té com a objectiu utilitzar la tragèdia de la dana. També ha reclamat que s’executen obres hidràuliques a la Comunitat Valenciana.

El jutjat reclama les telefonades als municipis afectats per Forata

El jutjat de Catarroja ha demanat les gravacions de telefonades als municipis situats aigües avall de Forata. També ha requerit comunicacions relacionades amb la coordinació de l’emergència.

La parella d’Ábalos arriba a la Comandancia Provincial de Valencia

Andrea de la Torre, parella de José Luis Ábalos, ha sigut conduïda a la Comandancia Provincial de Valencia. La detenció s’ha produït en una operació del cas Koldo.