A la vora del riu no faces niu

El títol de la columneta de hui, A la vora del riu no faces niu, és un aforisme, sentència, màxima, dita que indica que ‘és perillós habitar prop d’un riu o d’un altre corrent d’aigua’. També ens ho recorda A la vora del riu no faces niu, ni en hivern ni en estiu. D’eixos perills els valencians en saben molt, entre riuades, barrancades i pantanades.

Els aforismes, sentències i altres dites són manifestacions de la saviesa popular que representen consells, pautes, avisos, suggeriments, originats per fets i experiències passades. Abunden les relacionades amb l’oratge, com la del títol de l’article de hui. Altres de la mateixa temàtica serien Fins a setanta d’abril no et lleves ni un fil, Al mes de juny, cada gota com el puny, A l’aire i al manifesser, deixar-los en lo carrer. En tenim de prevenció de mals, de danys, Qui vol més terra vol més guerra, Qui no vullga pols que no vaja a l’era, A gos que no conegues no li xafes el rabo. Icomdeia Ghandi, “no hi ha camins per la pau, sinó que la pau és el camí”. La paraula és l’acompanyant de la pau, és el factor clau per a crear una cultura de la pau, una educació per la pau. Si moltes d’eixes dites s’hagueren aplicat en el passat o s’aplicaren en el present i en el futur, possiblement el món no hauria sigut ni seria escenari de tanta desgràcia.

Qui inventà o encunyà la dita A la vora del riu no faces niu sabia el dany que les riuades o barrancades feien en els cultius, en els bancals cultivats de vora els caixers fluvials, però, sobretot, eixa màxima es diu per les cases arrasades, les morts i les desgràcies de tota índole que han causat eixos fenòmens del temps. La maleïda dana del 29 d’octubre en terres, majorment, valencianes, és, en part, produïda per no haver aplicat, històricament, amb més rigorositat eixa dita. A banda de determinades irresponsabilitats i deixadeses que estan a l’orde del dia en les informacions diàries.

Paradoxalment, les terres amb inundacions freqüents són aquelles que són més fèrtils per a l’agricultura, ja que les inundacions fan estendre els fangs rics en minerals i matèries orgàniques, a conseqüència de la força de l’aigua.

En el camp de la prevenció, l’ús de preses i la canalització dels rius i torrents són algunes de les mesures fonamentals per tal d’evitar que les inundacions afecten la població civil, però també és necessari no construir habitacles massa prop a dins de les planes d’inundacions, però l’especulació urbanística i la ceguera mental fan el seu paper a favor dels guanys fàcils.

Últimes notícies

El València Basket es classifica per a la seua primera Final a Quatre després d’atropellar al Panathinaikos

El València Basket va derrotar amb autoritat al Panathinaikos en el quint partit de quarts d'Eurolliga (81-64) i es va classificar per primera vegada per a la Final a Quatre.

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.