13.4 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

A la vora del riu no faces niu

El títol de la columneta de hui, A la vora del riu no faces niu, és un aforisme, sentència, màxima, dita que indica que ‘és perillós habitar prop d’un riu o d’un altre corrent d’aigua’. També ens ho recorda A la vora del riu no faces niu, ni en hivern ni en estiu. D’eixos perills els valencians en saben molt, entre riuades, barrancades i pantanades.

Els aforismes, sentències i altres dites són manifestacions de la saviesa popular que representen consells, pautes, avisos, suggeriments, originats per fets i experiències passades. Abunden les relacionades amb l’oratge, com la del títol de l’article de hui. Altres de la mateixa temàtica serien Fins a setanta d’abril no et lleves ni un fil, Al mes de juny, cada gota com el puny, A l’aire i al manifesser, deixar-los en lo carrer. En tenim de prevenció de mals, de danys, Qui vol més terra vol més guerra, Qui no vullga pols que no vaja a l’era, A gos que no conegues no li xafes el rabo. Icomdeia Ghandi, “no hi ha camins per la pau, sinó que la pau és el camí”. La paraula és l’acompanyant de la pau, és el factor clau per a crear una cultura de la pau, una educació per la pau. Si moltes d’eixes dites s’hagueren aplicat en el passat o s’aplicaren en el present i en el futur, possiblement el món no hauria sigut ni seria escenari de tanta desgràcia.

Qui inventà o encunyà la dita A la vora del riu no faces niu sabia el dany que les riuades o barrancades feien en els cultius, en els bancals cultivats de vora els caixers fluvials, però, sobretot, eixa màxima es diu per les cases arrasades, les morts i les desgràcies de tota índole que han causat eixos fenòmens del temps. La maleïda dana del 29 d’octubre en terres, majorment, valencianes, és, en part, produïda per no haver aplicat, històricament, amb més rigorositat eixa dita. A banda de determinades irresponsabilitats i deixadeses que estan a l’orde del dia en les informacions diàries.

Paradoxalment, les terres amb inundacions freqüents són aquelles que són més fèrtils per a l’agricultura, ja que les inundacions fan estendre els fangs rics en minerals i matèries orgàniques, a conseqüència de la força de l’aigua.

En el camp de la prevenció, l’ús de preses i la canalització dels rius i torrents són algunes de les mesures fonamentals per tal d’evitar que les inundacions afecten la població civil, però també és necessari no construir habitacles massa prop a dins de les planes d’inundacions, però l’especulació urbanística i la ceguera mental fan el seu paper a favor dels guanys fàcils.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Luís Castro: ‘Si haguérem jugat tota la nit tampoc haguérem marcat’

El tècnic del Llevant va lamentar la falta d'encert després de la derrota davant el Vila-real i va defendre el lliurament de l'equip. Va assenyalar el dol davant el Barça com una final i va explicar la situació de Etta Eyong i la seua clàusula.

Marcelino avisa després del 0-1 al Llevant: la tranquil·litat m’agrada poc

El Vila-real va guanyar 0-1 al Llevant i Marcelino va restar importància a l'avantatge de set punts sobre el Betis. Va celebrar la porteria a zero i va lamentar no sentenciar.

El Vila-real assalta el Ciutat amb un gol de Mikautadze i complica encara més la situació del Llevant

Una miqueta de Mikautadze en el 57 va donar la victòria al Vila-real en el Ciutat de València en el dol ajornat de la jornada 16. Els groguets es van afermar tercers i el Llevant va continuar penúltim.

Mikautadze decidix en Llevant i firma el seu octau gol en LaLiga

El davanter del Vila-real va donar la victòria a domicili amb el seu octau tant del curs. El seu encert li col·loca en el grup de huit gols després de 24 jornades.

Renúncia el regidor de Mobilitat de Castelló investigat per la gestió de multes

Cristian Ramírez ha deixat l'acta i totes les seues responsabilitats després de la reobertura de diligències per les multes de la zona ORA. Al·lega pressió política i prioritza la seua salut mental.

Tres associacions de víctimes del 29-O reclamen a Pérez Llorca mesures més enllà de les ajudes

Tres associacions d'afectats responen a l'ajuda de 80.000 euros per família de les 230 víctimes mortals i demanen reconeixement, responsabilitat i transparència, a més de prevenció i canvi de polítiques.

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.