14.4 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

A la vora del riu no faces niu

El títol de la columneta de hui, A la vora del riu no faces niu, és un aforisme, sentència, màxima, dita que indica que ‘és perillós habitar prop d’un riu o d’un altre corrent d’aigua’. També ens ho recorda A la vora del riu no faces niu, ni en hivern ni en estiu. D’eixos perills els valencians en saben molt, entre riuades, barrancades i pantanades.

Els aforismes, sentències i altres dites són manifestacions de la saviesa popular que representen consells, pautes, avisos, suggeriments, originats per fets i experiències passades. Abunden les relacionades amb l’oratge, com la del títol de l’article de hui. Altres de la mateixa temàtica serien Fins a setanta d’abril no et lleves ni un fil, Al mes de juny, cada gota com el puny, A l’aire i al manifesser, deixar-los en lo carrer. En tenim de prevenció de mals, de danys, Qui vol més terra vol més guerra, Qui no vullga pols que no vaja a l’era, A gos que no conegues no li xafes el rabo. Icomdeia Ghandi, “no hi ha camins per la pau, sinó que la pau és el camí”. La paraula és l’acompanyant de la pau, és el factor clau per a crear una cultura de la pau, una educació per la pau. Si moltes d’eixes dites s’hagueren aplicat en el passat o s’aplicaren en el present i en el futur, possiblement el món no hauria sigut ni seria escenari de tanta desgràcia.

Qui inventà o encunyà la dita A la vora del riu no faces niu sabia el dany que les riuades o barrancades feien en els cultius, en els bancals cultivats de vora els caixers fluvials, però, sobretot, eixa màxima es diu per les cases arrasades, les morts i les desgràcies de tota índole que han causat eixos fenòmens del temps. La maleïda dana del 29 d’octubre en terres, majorment, valencianes, és, en part, produïda per no haver aplicat, històricament, amb més rigorositat eixa dita. A banda de determinades irresponsabilitats i deixadeses que estan a l’orde del dia en les informacions diàries.

Paradoxalment, les terres amb inundacions freqüents són aquelles que són més fèrtils per a l’agricultura, ja que les inundacions fan estendre els fangs rics en minerals i matèries orgàniques, a conseqüència de la força de l’aigua.

En el camp de la prevenció, l’ús de preses i la canalització dels rius i torrents són algunes de les mesures fonamentals per tal d’evitar que les inundacions afecten la població civil, però també és necessari no construir habitacles massa prop a dins de les planes d’inundacions, però l’especulació urbanística i la ceguera mental fan el seu paper a favor dels guanys fàcils.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.

Simón defén que el sistema sanitari espanyol és sostenible però ha de repensar-se

Fernando Simón va sostindre en el Congrés de Virologia que el sistema sanitari espanyol és sostenible, però necessita replantejar-se per a reforçar pediatria i geriatria. També va destacar avanços i riscos en salut pública i la preparació enfront de futures amenaces.

La cibercriminalidad creix un 18,01% en la Comunitat Valenciana i la delinqüència convencional a penes varia

Interior xifra una alça del 18,01% en els delictes informàtics, fins a 55.181, mentres la criminalitat convencional suma un 0,4% i baixen els homicidis consumats.

La Copa del Rei va estrenar les grans cites del Roig Arena: graderies plenes i búnquer VIP

La 90a Copa del Rei va inaugurar el Roig Arena com a gran seu amb una estampa de quasi ple, llotges a ple rendiment i un xou previ de dansa urbana i música. El recinte va activar la seua exclusiva zona búnquer i va posar el focus en el seu espectacular desplegament audiovisual.

Centenars d’aficionats estrenen la Copa en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

Centenars de seguidors van donar el tret d'eixida a la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena, amb música, concursos i colors de totes les aficions.

La Guàrdia Civil registra a València la vivenda del detingut pel doble crim de Xilxes

La Guàrdia Civil ha iniciat el registre de la vivenda a València del detingut pel doble crim de Xilxes, amb el sospitós present. La causa està sota secret i l'home passarà el divendres a disposició judicial.

Centenars d’aficionats obrin la Copa del Rei en la fan zone del Roig Arena i tinyen València

La fan zone al costat del Roig Arena es va convertir en l'epicentre de l'arrancada de la Copa, amb concerts, concursos i les primeres marees de colors. Les aficions de Joventut i València Basket van marcar el ritme en un ambient ja compartit per seguidors d'Unicaja, Reial Madrid i altres clubs