Mor Paco Rabanne: el dissenyador que va vestir les estreles de metall

La moda ha perdut aquest divendres al dissenyador Paco Rabanne. Amb ell se’n va un altre gran nom de l’època daurada de l’alta costura i, en el seu cas concret, un capdavanter del futurisme i l’ús de nous materials que van irrompre de manera innovadora en els anys 60 i dels quals també van ser epítom Courrèges o Pierre Cardin, amb els qui es va iniciar dissenyant accessoris i complements.

Nascut en Passatges (Guipúscoa) en 1934, Francisco Rabaneda Postigo (el seu vertader nom) va emigrar de molt xicotet a França com a exiliat.

La seua mare era cap de costureres del taller de Cristóbal Balenciaga a Sant Sebastià, era una dona avantguardista que havia escandalitzat a la burgesia donostiarra amb els seus cabells curts i lluint els vestits sense cotilla de Paul Poiret.

«Va ser ella qui em va introduir el gust per la rebel·lia«, deia.

El seu pare, coronel de les forces republicanes, va ser afusellat en 1939, la qual cosa va forçar a la família a abandonar Espanya i exiliar-se a França, on van arribar passant penúries, internats en camps de concentració del sud-est.

La moda, que havia mamat, es va imposar prompte en la seua vida: va finançar els seus estudis d’Arquitectura a l’Escola Nacional de Belles arts de París amb croquis de dissenys que enviava a les revistes de moda, dibuixos d’accessoris i creacions que ja avançaven l’estil Rabanne, geomètric, minimalista i depurat.

Després de les morts del mateix Balenciaga i del turolense Manuel Pertegaz a ell li va correspondre el títol de «dissenyador espanyol de moda viu més universal», la figura de la qual va ser reconeguda en 2010 amb el Premi Nacional de la Moda.

Entre els seus vestits més recordats està el que va crear per a Jane Fonda en la pel·lícula ‘Barbarella‘ o els que va lluir Françoise Hardy, d’or i diamants. Aqueix minivestido, de tall recte i mànega llarga, pesava nou quilos i tenia mil plaques d’or. Va ser la peça més cara del món creada fins hui. L’espanyol també va vestir a Elizabeth Taylor, Jane Birkin o Brigitte Bardot.

Al contrari que altres companys seus de la primorosa alta costura, Rabanne va tindre un gran ull per al negoci i va saber veure l’oportunitat de lligar el seu nom a franquícies de complements, accessoris i línies de perfum que continuen sent referència en el sector, tant per a homes com per a dones.

Precisament, la companyia Puig, a la qual Rabanne va estar lligat en aquest terreny ha llançat un comunicat amb motiu de la mort del modista. En ell recorda els seus inicis junts.

«La col·laboració entre el dissenyador i la companyia de moda i bellesa va començar a la fi dels anys 60 quan Antonio i Mariano Puig, membres de la segona generació de l’empresa familiar Puig, van visitar a Rabanne en les seues oficines prop del Folies Bergère, a París. Van segellar una lleial aliança amb un dissenyador capaç de traslladar la passió i la rebel·lia juvenil a fragàncies d’èxit», recorden.

Excèntric dins i fora de les passarel·les

Rabanne es va retirar de les passarel·les en 1999 i la seua signatura va quedar en uns llimbs durant més d’una dècada, amb fitxatges que van fracassar en el seu intent per revitalitzar-la.

Però en 2013, l’arribada del francés Julien Dossena va fer un tomb a la marca i va aconseguir tornar a posicionar-la revisitant els èxits de 1960.

El dissenyador, ha mort aquest 3 de febrer en la seua residència de Portstall (a la Bretanya francesa), assegurava tindre en realitat 75.000 anys.

Va reduir les seues prediccions en públic a partir de l’any 2000, després d’haver augurat (i fallat) que una estació espacial s’estavellaria contra París l’agost de 1999, però va continuar compartint les seues visions i estrafolàries idees en revistes especialitzades.

Últimes notícies

Ferran Torres dedica el gol del Mundial a tot Espanya: “Ha sigut de 47 milions de persones”

El valencià Ferran Torres ha assegurat després de marcar en la final del Mundial 2026 que el gol és de tota Espanya i ha recordat les crítiques patides durant el torneig, destacant que el destí estava escrit.

Ràfegues de fins a 94 km/h a Zarra i 19 litres en mitja hora a Ayora per les tempestes

Les tempestes desta vesprada a linterior sud de la província de València han deixat ratxes molt fortes de vent a Zarra i una intensa precipitació a Ayora, on shan recollit 19,4 litres per metre quadrat en només mitja hora.

Tres ferits en un accident múltiple al túnel de la Font Roja, a l’A-7 d’Alcoi

Tres persones, entre elles un menor de 16 anys, han resultat ferides en un accident de trànsit a l’A-7, dins dels túnels de la Font Roja a Alcoi, en què s’han vist implicats una moto i diversos vehicles.

Zarra arriba als 39 graus en una nova jornada de calor intens a la Comunitat

Zarra ha registrat 39,3 graus en un diumenge de calor generalitzada a l’interior de València, amb previsions de màximes de fins a 40 graus dilluns.

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.