Mor Paco Rabanne: el dissenyador que va vestir les estreles de metall

La moda ha perdut aquest divendres al dissenyador Paco Rabanne. Amb ell se’n va un altre gran nom de l’època daurada de l’alta costura i, en el seu cas concret, un capdavanter del futurisme i l’ús de nous materials que van irrompre de manera innovadora en els anys 60 i dels quals també van ser epítom Courrèges o Pierre Cardin, amb els qui es va iniciar dissenyant accessoris i complements.

Nascut en Passatges (Guipúscoa) en 1934, Francisco Rabaneda Postigo (el seu vertader nom) va emigrar de molt xicotet a França com a exiliat.

La seua mare era cap de costureres del taller de Cristóbal Balenciaga a Sant Sebastià, era una dona avantguardista que havia escandalitzat a la burgesia donostiarra amb els seus cabells curts i lluint els vestits sense cotilla de Paul Poiret.

«Va ser ella qui em va introduir el gust per la rebel·lia«, deia.

El seu pare, coronel de les forces republicanes, va ser afusellat en 1939, la qual cosa va forçar a la família a abandonar Espanya i exiliar-se a França, on van arribar passant penúries, internats en camps de concentració del sud-est.

La moda, que havia mamat, es va imposar prompte en la seua vida: va finançar els seus estudis d’Arquitectura a l’Escola Nacional de Belles arts de París amb croquis de dissenys que enviava a les revistes de moda, dibuixos d’accessoris i creacions que ja avançaven l’estil Rabanne, geomètric, minimalista i depurat.

Després de les morts del mateix Balenciaga i del turolense Manuel Pertegaz a ell li va correspondre el títol de «dissenyador espanyol de moda viu més universal», la figura de la qual va ser reconeguda en 2010 amb el Premi Nacional de la Moda.

Entre els seus vestits més recordats està el que va crear per a Jane Fonda en la pel·lícula ‘Barbarella‘ o els que va lluir Françoise Hardy, d’or i diamants. Aqueix minivestido, de tall recte i mànega llarga, pesava nou quilos i tenia mil plaques d’or. Va ser la peça més cara del món creada fins hui. L’espanyol també va vestir a Elizabeth Taylor, Jane Birkin o Brigitte Bardot.

Al contrari que altres companys seus de la primorosa alta costura, Rabanne va tindre un gran ull per al negoci i va saber veure l’oportunitat de lligar el seu nom a franquícies de complements, accessoris i línies de perfum que continuen sent referència en el sector, tant per a homes com per a dones.

Precisament, la companyia Puig, a la qual Rabanne va estar lligat en aquest terreny ha llançat un comunicat amb motiu de la mort del modista. En ell recorda els seus inicis junts.

«La col·laboració entre el dissenyador i la companyia de moda i bellesa va començar a la fi dels anys 60 quan Antonio i Mariano Puig, membres de la segona generació de l’empresa familiar Puig, van visitar a Rabanne en les seues oficines prop del Folies Bergère, a París. Van segellar una lleial aliança amb un dissenyador capaç de traslladar la passió i la rebel·lia juvenil a fragàncies d’èxit», recorden.

Excèntric dins i fora de les passarel·les

Rabanne es va retirar de les passarel·les en 1999 i la seua signatura va quedar en uns llimbs durant més d’una dècada, amb fitxatges que van fracassar en el seu intent per revitalitzar-la.

Però en 2013, l’arribada del francés Julien Dossena va fer un tomb a la marca i va aconseguir tornar a posicionar-la revisitant els èxits de 1960.

El dissenyador, ha mort aquest 3 de febrer en la seua residència de Portstall (a la Bretanya francesa), assegurava tindre en realitat 75.000 anys.

Va reduir les seues prediccions en públic a partir de l’any 2000, després d’haver augurat (i fallat) que una estació espacial s’estavellaria contra París l’agost de 1999, però va continuar compartint les seues visions i estrafolàries idees en revistes especialitzades.

Últimes notícies

Jesús Lancis pren el relleu al Rectorat de la UJI després de formalitzar la transició amb Eva Alcón

Jesús Lancis ha assumit el Rectorat de la Universitat Jaume I després de formalitzar el traspàs institucional amb la rectora eixint, Eva Alcón, culminant així el procés obert amb les eleccions del 14 de maig i la publicació del seu nomenament en el DOGV.

Compromís demana en Les Corts reprovar Pérez Llorca i Ortí pel conflicte docent

Compromís ha registrat en Les Corts una proposta per a reprovar el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i la consellera d'Educació, Carmen Ortí, per la seua gestió de la vaga indefinida del professorat i per la seua manca de diàleg amb la comunitat educativa. La iniciativa reclama també la dimissió d'Ortí i que Pérez Llorca convoque eleccions.

Baldoví anirà a l’acte de Mónica Oltra i Gabriel Rufián per escoltar la seua proposta de confluència

El síndic de Compromís en Les Corts, Joan Baldoví, confirma que assistirà el 19 de juny a València a l’acte conjunt de Mónica Oltra i Gabriel Rufián per escoltar la seua visió sobre possibles confluències electorals.

El Villarreal estrena una primera equipació groga amb més presència del blau

El Villarreal ha presentat la nova primera equipació per a la pròxima temporada, que manté el groc habitual però incorpora més detalls en blau i un nou disseny inspirat en el moviment de l’aigua.

Els taxistes autònoms acusen el decret de transport de permetre que els VTC facen de taxi

La Confederación de Taxistas Autónomos de Valencia critica que el nou decret de transport públic del Consell elimina el temps mínim de precontractació i permet als VTC operar quasi com a taxis per tota la Comunitat Valenciana. L’entitat acusa el conseller Vicente Martínez Mus de protegir les plataformes i multinacionals i d’haver actuat d’una forma deshonesta.

A la presó un jove per robar i amenaçar comerciants a Torrevieja a canvi de diners

Un jove de 21 anys ha sigut enviat a la presó provisional acusat de diversos robatoris amb violència i d’extorsionar comerciants de Torrevieja i voltants, exigint-los diners a canvi d’oferta de seguretat en els seus locals.

Presó preventiva per a dos hòmens acusats d’una vintena de robatoris a Moncada

Dos hòmens de 46 anys han ingressat en presó preventiva acusats de quasi una vintena de robatoris amb força a vivendes i comerços de Moncada, després de ser sorprésos quan assaltaven un domicili d’una urbanització del municipi.

Onzena reunió clau entre Educació i els sindicats en plena vaga indefinida del professorat

La Conselleria d'Educació i els cinc sindicats docents afronten este dilluns a València l'onzena reunió de la mesa sectorial, en la cinquena setmana de vaga indefinida a l'ensenyament públic no universitari. Les organitzacions arriben amb dubtes sobre l'última proposta del Consell, que preveu una inversió de 3.388 milions en quatre anys.