Mor Paco Rabanne: el dissenyador que va vestir les estreles de metall

La moda ha perdut aquest divendres al dissenyador Paco Rabanne. Amb ell se’n va un altre gran nom de l’època daurada de l’alta costura i, en el seu cas concret, un capdavanter del futurisme i l’ús de nous materials que van irrompre de manera innovadora en els anys 60 i dels quals també van ser epítom Courrèges o Pierre Cardin, amb els qui es va iniciar dissenyant accessoris i complements.

Nascut en Passatges (Guipúscoa) en 1934, Francisco Rabaneda Postigo (el seu vertader nom) va emigrar de molt xicotet a França com a exiliat.

La seua mare era cap de costureres del taller de Cristóbal Balenciaga a Sant Sebastià, era una dona avantguardista que havia escandalitzat a la burgesia donostiarra amb els seus cabells curts i lluint els vestits sense cotilla de Paul Poiret.

«Va ser ella qui em va introduir el gust per la rebel·lia«, deia.

El seu pare, coronel de les forces republicanes, va ser afusellat en 1939, la qual cosa va forçar a la família a abandonar Espanya i exiliar-se a França, on van arribar passant penúries, internats en camps de concentració del sud-est.

La moda, que havia mamat, es va imposar prompte en la seua vida: va finançar els seus estudis d’Arquitectura a l’Escola Nacional de Belles arts de París amb croquis de dissenys que enviava a les revistes de moda, dibuixos d’accessoris i creacions que ja avançaven l’estil Rabanne, geomètric, minimalista i depurat.

Després de les morts del mateix Balenciaga i del turolense Manuel Pertegaz a ell li va correspondre el títol de «dissenyador espanyol de moda viu més universal», la figura de la qual va ser reconeguda en 2010 amb el Premi Nacional de la Moda.

Entre els seus vestits més recordats està el que va crear per a Jane Fonda en la pel·lícula ‘Barbarella‘ o els que va lluir Françoise Hardy, d’or i diamants. Aqueix minivestido, de tall recte i mànega llarga, pesava nou quilos i tenia mil plaques d’or. Va ser la peça més cara del món creada fins hui. L’espanyol també va vestir a Elizabeth Taylor, Jane Birkin o Brigitte Bardot.

Al contrari que altres companys seus de la primorosa alta costura, Rabanne va tindre un gran ull per al negoci i va saber veure l’oportunitat de lligar el seu nom a franquícies de complements, accessoris i línies de perfum que continuen sent referència en el sector, tant per a homes com per a dones.

Precisament, la companyia Puig, a la qual Rabanne va estar lligat en aquest terreny ha llançat un comunicat amb motiu de la mort del modista. En ell recorda els seus inicis junts.

«La col·laboració entre el dissenyador i la companyia de moda i bellesa va començar a la fi dels anys 60 quan Antonio i Mariano Puig, membres de la segona generació de l’empresa familiar Puig, van visitar a Rabanne en les seues oficines prop del Folies Bergère, a París. Van segellar una lleial aliança amb un dissenyador capaç de traslladar la passió i la rebel·lia juvenil a fragàncies d’èxit», recorden.

Excèntric dins i fora de les passarel·les

Rabanne es va retirar de les passarel·les en 1999 i la seua signatura va quedar en uns llimbs durant més d’una dècada, amb fitxatges que van fracassar en el seu intent per revitalitzar-la.

Però en 2013, l’arribada del francés Julien Dossena va fer un tomb a la marca i va aconseguir tornar a posicionar-la revisitant els èxits de 1960.

El dissenyador, ha mort aquest 3 de febrer en la seua residència de Portstall (a la Bretanya francesa), assegurava tindre en realitat 75.000 anys.

Va reduir les seues prediccions en públic a partir de l’any 2000, després d’haver augurat (i fallat) que una estació espacial s’estavellaria contra París l’agost de 1999, però va continuar compartint les seues visions i estrafolàries idees en revistes especialitzades.

Últimes notícies

Uns 200 docents acampen en la plaça de la Verge per a reforçar la vaga educativa indefinida

Al voltant de 200 docents han iniciat una acampada indefinida en la plaça de la Verge de València per a pressionar a la Conselleria d'Educació en plena vaga indefinida del professorat.

Hisenda accelera la negociació amb les comunitats per a estrenar el nou model de finançament en 2027

Hisenda inicia reunions bilaterals amb les comunitats per a tancar abans de cap d'any un nou model de finançament autonòmic que entraria en vigor en 2027 i sumaria 20.975 milions als recursos regionals.

L’exdirector d’informatius d’À Punt defén que la dana de 2024 els va agafar previnguts

L'exdirector d'informatius d'À Punt, Iván Esteve, sosté en el Congrés que la dana de 2024 els va agafar previnguts gràcies als avisos meteorològics i defén la seua decisió de no emetre els àudios del Cecopi per raons deontològiques.

Diana Morant. Imatge i potència

Leo Gímenez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una defensa política i personal de Diana Morant com a candidata amb potencial per a presidir la Generalitat

Docents exigixen la dimissió de Pérez Llorca i de Ortí enfront del Palau de la Música

Al voltant d'un centenar de docents es concentra enfront del Palau de la Música per a demanar la dimissió del president de la Generalitat i de la consellera d'Educació, en plena vaga indefinida del professorat.

Rovira defén que amb la pujada pactada els docents valencians estaran entre els més ben pagats

El conseller José Antonio Rovira sosté que l'augment de 200 euros bruts mensuals pactat fins a 2028 situa al professorat valencià entre els més ben pagats d'Espanya i rebutja elevar l'oferta a 600 euros.

Silvia Navarro s’acomiada de l’handbol amb una retirada agredolça i la Lliga amb el Rocasa

Silvia Navarro posa fi a la seua carrera als 47 anys després de conquistar la Lliga amb el Rocasa Gran Canària. marxa trist, però amb el cor ple pel carinyo rebut.

La Generalitat rebaixarà l’IRPF autonòmic en tots els trams a partir de la renda de 2026

La Generalitat aplicarà en la renda de 2026 una rebaixa de l'IRPF autonòmic en tots els trams, amb un estalvi de 160 milions i especial impacte en rendes baixes i mitjanes.