‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua’ (i 5)

Discover Abelard Saragossà

L’acadèmic Abelard Saragossà reflexiona sobre les relacions entre l’AVL i l’IEC | Àrbena

 

Tragam conclusions. Firmant el document que hem comentat en els articles anteriors, la institució valenciana abandona la bona perspectiva sociolingüística que havia practicat entre la fundació (el 2001) i el 2016. I, d’eixe camí, se’n passa a l’essencialisme: actuar com si el poble valencià no existira (abandona el principi que el valencià té la mateixa dignitat que les altres parts de la llengua; i deixa de defendre el nom valencià fora de l’àmbit valencià). Diria que, per al valencianisme que aspira a ser reconegut i volgut per la societat valenciana, la inflexió de l’Acadèmia és un retrocés fort. De fer propostes assumibles per una part alta de les Corts Valencianes, l’Acadèmia ha passat a acceptar un document que no firmaria cap partit polític de les Corts.

 

En canvi, per a la Secció Filològica l’acord és difícilment millorable, ja que l’Acadèmia ha assumit unes exigències que la institució catalana va fer en una «declaració» del 2001 davant de la constitució de l’Acadèmia; unes exigències que ha mantingut en diverses obres oficials (l’edició del seu diccionari del 2007, i l’edició de la seua primera gramàtica, en el 2016). El llibre que presentem apunta que l’actitud de la Filològica no afavorix les relacions entre els valencians i els catalans, ni potencia l’activitat dels partits polítics de Catalunya que són catalanistes.

 

No cal dir que estem davant d’un final obert. El tema que tenim entre mans afecta el conjunt de la societat valenciana, de manera que la solució no depén només dels lingüistes. Per a tancar-lo bé, haurien d’intervindre més sectors socials, amb inclusió d’aquells que tenen com a missió reflexionar sobre el conjunt del poble valencià per a millorar-lo.

 

Voldria observar que les paraules que he dit no tenen valor per elles mateixes. Estos articles només tenen la finalitat que he expressat des del principi: presentar el llibre ‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua‘. El valor està en l’obra, que és el document que s’hauria d’analitzar i debatre.

 

I un apunt més sobre l’esperit del llibre. Està pensat des de l’adhesió a la valencianitat; està elaborat des de la identificació amb el poble valencià; està escrit des de la voluntat de servir als valencianoparlants. El llibre ha naixcut mirant cap a l’objectiu d’augmentar la cohesió de la societat valenciana. L’autor creu en el valencià i en els valencians.

 

Qui els parla està convençut que, si els valencians augmentem el coneiximent de nosaltres mateixos; si els valencians despleguem la voluntat de dirigir el nostre futur; si els valencians som més solidaris entre nosaltres; si els valencians materialitzem eixos tres objectius augmentarem també el benestar social, i farem créixer la satisfacció de ser membres d’un poble (el valencià) que és obert; un poble que és confiat; un poble que és honrat; un poble que és optimiste; un poble que és treballador, que és humà. Realment, practicar el sentiment de l’autoestima com a valencians, i fer accions encaminades a buscar objectius humanistes, eixes dos orientacions només poden fer bé en la societat valenciana. Si voleu vore la conferència de presentació que es va fer el dia 11 de novembres, podeu punxar ací.

Últimes notícies

Més de 1.600 aspirants s’examinen per a entrar en el cos de Bombers de València

Un total de 1.634 persones es presenten este dissabte al primer examen de l'oposició al cos de Bombers de València, que oferix fins a 122 noves places i aspira a completar el procés abans de final d'any.

La Fiscalia demana imputar a un exalte càrrec de Justícia per la filtració d’un àudio de la dana

La Fiscalia Provincial de València sol·licita que el exsubsecretario de Justícia Ricardo García declare com investigat per la filtració d'un àudio reservat entre Aemet i Emergències durant la dana.

Els taxistes valencians redoblen les protestes i acusen el Consell de precarizar els servicis públics

Uns 1.500 taxistes tornen a col·lapsar el centre de València per a exigir una regulació més restrictiva de les VTC i denunciar la precarització dels servicis públics.

Loteries destinarà 60 milions en quatre anys a la labor social de Creu Roja

Hisenda i Creu Roja renoven el seu conveni de col·laboració, pel qual Loteries i Apostes de l'Estat aportarà 60 milions d'euros en quatre anys per a projectes socials i humanitaris.

Diego López demana un València més ambiciós després de l’empat davant el Raig

Diego López reclama que el València tanque bé la temporada i faça un salt competitiu el pròxim curs, després d'un empat davant el Raig que deixa la salvació pendent.

Martínez Mus reafirma que presentarà este mes la nova regulació per a taxis i VTC

Vicente Martínez Mus assegura que la Generalitat manté el compromís de disposar este mes d'una nova regulació del sector, que busca un millor servici públic i preus raonables per als usuaris.

Hisenda pactarà amb la Generalitat una reunió sobre el nou model de finançament autonòmic

El ministre d'Hisenda anuncia que contactarà en breu amb la Generalitat per a abordar el nou model de finançament, que inclou condonació de deute i més recursos per a les autonomies.

Mediterrània Triatló bat rècord a Alacant amb 1.600 participants este cap de setmana

El Mediterrània Triatló d'Alacant reunix prop de 1.600 participants i firma la seua edició més multitudinària, amb proves sprint, olímpica, supersprint i un duatló familiar.