15.6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua’ (i 5)

Discover Abelard Saragossà

L’acadèmic Abelard Saragossà reflexiona sobre les relacions entre l’AVL i l’IEC | Àrbena

 

Tragam conclusions. Firmant el document que hem comentat en els articles anteriors, la institució valenciana abandona la bona perspectiva sociolingüística que havia practicat entre la fundació (el 2001) i el 2016. I, d’eixe camí, se’n passa a l’essencialisme: actuar com si el poble valencià no existira (abandona el principi que el valencià té la mateixa dignitat que les altres parts de la llengua; i deixa de defendre el nom valencià fora de l’àmbit valencià). Diria que, per al valencianisme que aspira a ser reconegut i volgut per la societat valenciana, la inflexió de l’Acadèmia és un retrocés fort. De fer propostes assumibles per una part alta de les Corts Valencianes, l’Acadèmia ha passat a acceptar un document que no firmaria cap partit polític de les Corts.

 

En canvi, per a la Secció Filològica l’acord és difícilment millorable, ja que l’Acadèmia ha assumit unes exigències que la institució catalana va fer en una «declaració» del 2001 davant de la constitució de l’Acadèmia; unes exigències que ha mantingut en diverses obres oficials (l’edició del seu diccionari del 2007, i l’edició de la seua primera gramàtica, en el 2016). El llibre que presentem apunta que l’actitud de la Filològica no afavorix les relacions entre els valencians i els catalans, ni potencia l’activitat dels partits polítics de Catalunya que són catalanistes.

 

No cal dir que estem davant d’un final obert. El tema que tenim entre mans afecta el conjunt de la societat valenciana, de manera que la solució no depén només dels lingüistes. Per a tancar-lo bé, haurien d’intervindre més sectors socials, amb inclusió d’aquells que tenen com a missió reflexionar sobre el conjunt del poble valencià per a millorar-lo.

 

Voldria observar que les paraules que he dit no tenen valor per elles mateixes. Estos articles només tenen la finalitat que he expressat des del principi: presentar el llibre ‘Valencià i català: noms i acadèmies per a una llengua‘. El valor està en l’obra, que és el document que s’hauria d’analitzar i debatre.

 

I un apunt més sobre l’esperit del llibre. Està pensat des de l’adhesió a la valencianitat; està elaborat des de la identificació amb el poble valencià; està escrit des de la voluntat de servir als valencianoparlants. El llibre ha naixcut mirant cap a l’objectiu d’augmentar la cohesió de la societat valenciana. L’autor creu en el valencià i en els valencians.

 

Qui els parla està convençut que, si els valencians augmentem el coneiximent de nosaltres mateixos; si els valencians despleguem la voluntat de dirigir el nostre futur; si els valencians som més solidaris entre nosaltres; si els valencians materialitzem eixos tres objectius augmentarem també el benestar social, i farem créixer la satisfacció de ser membres d’un poble (el valencià) que és obert; un poble que és confiat; un poble que és honrat; un poble que és optimiste; un poble que és treballador, que és humà. Realment, practicar el sentiment de l’autoestima com a valencians, i fer accions encaminades a buscar objectius humanistes, eixes dos orientacions només poden fer bé en la societat valenciana. Si voleu vore la conferència de presentació que es va fer el dia 11 de novembres, podeu punxar ací.

Últimes notícies

Experts valencians vinculen la reforma del finançament a condonar el deute i a un fons transitori

La comissió d'experts veu possible un augment substancial de recursos amb la reforma, però el supedita a condonar el deute per infrafinançament i a crear un fons pont en 2026.

El València Basket tanca una marató de 8 partits en 16 dies: sis triomfs i la lesió de Reuvers

L'equip va completar huit partits en poc més de dos setmanes amb un balanç de 6-2, va tancar amb un 115-73 al Saragossa i va patir l'esquinç de Reuvers. Pedro Martínez va concedir descans abans de visitar al Fenerbahce.

Bernabé demana al PP donar suport al nou finançament autonòmic per a no defraudar al poble valencià

Bernabé ha demanat al PP i a Pérez Llorca que recolzen el nou model de finançament autonòmic, que preveu 3.670 milions més en 2027 per a la Comunitat. Ha defés que permetria duplicar personal essencial i accelerar vivenda i sanitat.

Bernabé sosté que l’acarament confirma que Pradas va atendre a Conca per a no confinar el 29-O

Bernabé ha assegurat que l'acarament entre Salomé Pradas i José Manuel Cuenca ha deixat clar que es va obeir el 'Sale, de confinar res' i que el primer És-Alert no incloïa confinament. També ha acusat el PP de voler canviar el relat i ha defés el treball de la Guàrdia Civil després de l'incident a Catarroja.

El València Basket es juga davant el Venècia el salt al segon lloc en l’Eurolliga

L'equip rep al Umana Reyer Venècia en el Roig Arena amb l'opció de pujar al segon lloc del grup si gana i Basket Landes no suma davant Fenerbahce.

Experts valencians condicionen la reforma del finançament a la condonació de deute i a un fons transitori

La comissió d'experts veu que la proposta del Govern podria aportar un increment substancial de recursos si s'acompanya de condonació de deute i un fons transitori. El Consell i els grups fixen posició davant el CPFF mentres reclamen transparència i detalls.

Betis i Elx es juguen el passe a habitacions en La Cartoixa

Betis i Elx s'enfronten en octaus de la Copa del Rei a partit únic en La Cartoixa. La passada es decidix en una sola trobada, amb factor camp per al Betis i nombroses baixes.

Bernabé defén denunciar davant les acusacions a Julio Iglesias per assetjament sexual

La secretària d'Igualtat del PSOE ha ressaltat que el masclisme és estructural i ha cridat a denunciar qualsevol assetjament o agressió, arran de les acusacions contra el cantant.