8.5 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Les ciutats generen núvols propis per culpa de l’efecte d’illa de calor

Imatge d'un dia amb molta contaminació a Barcelona

La contaminació en les ciutats | Arxiu

 

La contaminació de les grans ciutats té una repercussió directa en la meteorologia, i un nou estudi ho corrobora. En concret, una investigació portada a terme per la Universitat de Reading, en el Regne Unit, conclou que les ciutats generen els seus propis núvols a causa de l’efecte de l’illa de calor.  

 

Segons este estudi, en les grans ciutats hi ha més núvols que en les zones rurals a causa de les condicions atmosfèriques produïdes pels humans, ja que la calor i energia derivada de la contaminació que emetem els humans en els grans nuclis urbans fan que esta nuvolositat vaja a més, especialment durant els mesos d’estiu quan fa més calor.

 

Contaminació en Madrid | cedida

 

La investigació, publicada en la revista ‘Climate and Atmospheric Science’, determina que, després d’analitzar les ciutats de París i Londres, la calor que lliberen els edificis causa corrents ascendents que transporten la humitat cap amunt i augmenta la presència de núvols, concretament de cúmuls.

 

Més núvols de contaminació en estiu que en hivern

Segons les dades que oferix l’estudi, este fenomen provocat directament per la mà de l’ésser humà és més marcat en estiu i primavera que en hivern, ja que esta nuvolositat, que apareix més freqüentment de vesprada, és entre un 5% i un 10% més elevada durant els mesos càlids que durant els gelats.

 

«Crèiem que la falta de vegetació en les ciutats secava l’atmosfera, fent que hi haguera menys núvols; però les dades indiquen que la calor que lliberen els edificis espenta la poca humitat que hi ha cap amunt, formant núvols», explica Natalie Theeuwes, del Departament de Meteorologia de la Universitat de Reading, afegint que l’impacte de les grans ciutats en el seu entorn ambiental és «cada volta major».   

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Els maquinistes convoquen una vaga general ferroviària després dels accidents mortals d’Adamuz i Gelida

Semaf denuncia el deteriorament de la xarxa i exigeix garanties de seguretat després de la mort de tres maquinistes en 48 hores

Un descarrilament a Gelida deixa un mort i desenes de ferits a la línia R4 de Rodalies

El tren ha xocat contra un mur de contenció que s’ha desprès i ha caigut sobre la via

Dimecres amb ruixats febles en la Comunitat Valenciana i màximes en lleuger ascens

Ruixats dispersos que avançaran de l'interior al litoral i nuvolositat en augment a la vesprada. Mínimes sense canvis, ponent fluix a moderat i cota de neu alta.

Activat un dispositiu de busca per a localitzar a una dona desapareguda a Favara

Els bombers de València s'han unit a l'operatiu per a localitzar a una dona desapareguda en una zona rural de Favara. El desplegament inclou drons i unitats forestals.

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.