16.5 C
València
Dilluns, 24 novembre, 2025

El valencià del futur: confiança, satisfacció i identitat (17)

Abelard Saragossà, membre de l'AVL, en una conferència

L’acadèmic Abelard Saragossà ha dedicat la vida a l’estudi del valencià | Àrbena

 

En el marc descrit, els lingüistes i els docents valencians podem contribuir a accelerar la incidència del valencianisme; i també podem espentar en la direcció contrària: depén de com actuem. Les dos primeres missions dels lingüistes haurien de ser treballar per a mantindre les especificitats lingüístiques del valencià (sobretot, les estructurals), i investigar per a arribar a un model lingüístic identificador com a valencians, assimilable per als parlants de cultura mitjana, i practicable en la comunicació pública.

 

Eixe objectiu no hauria de ser difícil per la personalitat lingüística del valencià. En eixe camp, convé remarcar que l’activitat dels lingüistes inclou la investigació sobre les normes no assimilables (en concret, mirar si eixa característica és l’efecte d’algun error de la norma).

 

Haurien d’haver molts treballs sobre com reaccionen els valencians davant del valencià dels llibres, però per ara n’hi han molt pocs (Mas 2008: 30). Les dades que ha aplegat u dels escassos autors que han fet eixa operació (el sociolingüiste Josep Àngel Mas) fan pensar que cap al 80% dels valencians no canviaria la seua forma de parlar davant del valencià dels llibres; i, del 20% que sí que és permeable a la variació, el 15% només ho fa si intuïx que el canvi no és conflictiu socialment i està d’acord amb el consens que va permetre la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. El 5% restant (és a dir, els que poden fer canvis encara que pensen que són un problema social) es distribuïx entre el blaverisme i el catalanisme (amb el mateix percentatge, 2,5%).

 

Pel que fa als docents, haurien d’ensenyar característiques objectives de la societat valenciana i necessitats actuals, tant en la geografia com en l’economia, tant en la història com en la sociologia. I, sempre, assentats en les argumentacions i en l’ètica. Qui fa classes ací igual com les faria estant en París, en Bolonya o en Àmsterdam difícilment tindrà arrelament social (i no serà difícil que parle d’una manera superficial). L’arrelament social, les argumentacions i l’ètica s’encaminen a incidir en la consciència dels alumnes com a persones i com a valencians.

 

En el camp de la llengua, haurien de procurar que els alumnes aprenguen (racionalment) estructures lingüístiques del valencià. En el cas que el model valencià siga identificador, assimilable i practicable, eixes característiques afavoriran que els alumnes usen el valencià en la comunicació pública.

 

La formació dels alumnes en el coneiximent de la societat valenciana és tan important, que els docents de les escoles i dels instituts haurien de tindre el suport actiu de molts professors universitaris, des de la Facultat de Sociologia a la Facultat de Biologia, des de la Facultat de Geografia i Història a la Facultat d’Econòmiques, des de la Facultat de Dret a la Facultat de Psicologia. També és necessari que hi hagen anàlisis i debats sobre els llibres escolars actuals, millorables (com tot en la vida humana). Continuarem en l’article següent.

Últimes notícies

La vicepresidenta valenciana defén la gestió de la DANA amb la informació disponible

Susana Camarero ha sostingut davant la Comissió d'investigació que les decisions durant la DANA es van prendre amb els avisos disponibles i sense abandonar les seues competències.

El Vila-real visita al Borussia Dortmund obligat a puntuar per a seguir amb vida

El Vila-real afronta en Dortmund un dol clau per a mantindre vives les seues opcions en la Lliga de Campions. El calendari estreny amb una altra visita a Alemanya i dos cites a casa.

Morrissey anuncia tres concerts a València, Saragossa i Sevilla al març de 2026

Després de cancel·lar la seua cita en Nits del Botànic i altres dates per problemes de salut, l'artista ha anunciat concerts a València, Saragossa i Sevilla al març de 2026. La venda general s'obrirà el 28 de novembre a les 10.00 en la web de SFMusic.

Camarero culpa al Govern dels retards de la UME en la dana i evita pronunciar-se sobre Mazón

La vicepresidenta valenciana ha denunciat que van esperar 96 hores per al desplegament de l'Exèrcit i ha retret la falta de Policia i Guàrdia Civil, mentres esquiva valorar a Mazón.

El tractament dental després de la mort d’una menor va ser realitzat per professionals col·legiats

El col·legi professional va informar que el tractament i la sedació intravenosa en una clínica d'Alzira van estar a càrrec de professionals col·legiats. Una altra menor seguix ingressada.

La xiqueta de 4 anys ingressada després d’un tractament dental a Alzira passa a planta

La xiqueta de 4 anys ingressada en l'UCI del Clínic de València després d'un tractament en una clínica dental d'Alzira evoluciona favorablement i ha passat a planta. Sanitat i la Policia investiguen què va ocórrer, amb el focus en els fàrmacs, la seua traçabilitat i les autoritzacions de la clínica.

El supervisor del 112 relata rescats abans de les 14.00 en zones sense pluja per la crescuda de barrancs

Un supervisor del 112 ha declarat que abans de les 14.00 ja es rescatava a persones en àrees on no plovia per la crescuda de barrancs i rambles. Ha assegurat que es va informar els responsables durant la seua visita i que l'UME va ser sol·licitada a primera hora de la vesprada.

Hugo Duro porta la seua millor mitjana de gols per minut des que va arribar al València

Hugo Duro porta en este inici de temporada un gol cada 161 minuts en Lliga, amb quatre punts en 647 minuts. Després de la seua xilena al Llevant és màxim golejador de l'equip.