La glacera de l’Aneto podria ser història de cara al 2040

Aquest és l'aspecte actual del que queda de la glacera de l'Aneto

 

La Serralada del Pirineu i les seues glaceres patixen cada volta uns estius més calorosos i uns hiverns de temperatures menys fredes. La de l’Aneto, encara que és de les més grans, no en queda al marge. Ho corroboren les imàtgens a què s’ha pogut accedir acompanyades d’algunes paraules de l’autor. Ara les glaceres situades en la cara nord, des del Balaitus, a la Vall de Tena, fins a l’Aneto presenten el panorama més preocupant del que portem de segle.

 

El cas és que les fortes calorades dels passats mesos de juny i juliol han deixat al descobert tot el que durant centenars d’anys quedava ocult davall la neu i el gel. Allà on imperava el blanc només queden restes de gel fosc fossilitzat, roques esquinçades i brossa, fet que fa perdre tot l’encant d’un paratge que és únic.

 

L'evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic

L’evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic | RAMON BAYLINA

 

L’hemeroteca parla per si mateixa

En l’Edat Mitjana, la Terra es trobava immersa en un clima més càlid, en eixe cas per causes naturals. També fruit d’un cicle natural, anys després, cap al segle XVI, va encetar-se un període més fred que faria que fins avui en dia les principals serralades del món mantinguessen els cims més alts coberts de gel i neu.

 

 

Jordi Camins, expert en glaceres i observador des de fa més de 30 anys del retrocés d’estes als Pirineus, constata que al ritme actual estem a només 20 anys de perdre la majestuosa glacera de l’Aneto, cap a l’any 2040. També podria ser el cas de la glacera més important del Pirineu, la glacera d’Ossoue, situada en l’Occitània francesa.

 

Els glaciòlegs calculen que l’Aneto pot estar perdent vàries hectàrees de gel i entorn del metre de gruix cada any. Malauradament, lluny quedaran els paisatges glacials que reviuen les fotografies dels vells exploradors espanyols i francesos que s’atrevien a encarar les muntanyes, a pesar de les dificultats de caminar pel gel i les inclemències del temps.

 

 

Les imàtgens que s’estan prenent ara contrasten amb qualsevol de les que hi puga haver en l’hemeroteca de fa 10 o 20 anys. L’escalfament global i, al seu torn, la humanitat, serà responsable de la pèrdua d’este valuós patrimoni paisatgístic. Sens dubte, pareix que és massa tard.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.

Volkswagen tria València per a estrenar l’ID.Polo, el seu urbà elèctric fet a Espanya

Volkswagen ha presentat a València l’ID.Polo, el seu primer urbà 100 % elèctric fabricat a Espanya, amb un preu d’eixida de 17.900 euros. El model manté l’ADN clàssic del Polo i oferix fins a 449 quilòmetres d’autonomia.