La glacera de l’Aneto podria ser història de cara al 2040

Aquest és l'aspecte actual del que queda de la glacera de l'Aneto

 

La Serralada del Pirineu i les seues glaceres patixen cada volta uns estius més calorosos i uns hiverns de temperatures menys fredes. La de l’Aneto, encara que és de les més grans, no en queda al marge. Ho corroboren les imàtgens a què s’ha pogut accedir acompanyades d’algunes paraules de l’autor. Ara les glaceres situades en la cara nord, des del Balaitus, a la Vall de Tena, fins a l’Aneto presenten el panorama més preocupant del que portem de segle.

 

El cas és que les fortes calorades dels passats mesos de juny i juliol han deixat al descobert tot el que durant centenars d’anys quedava ocult davall la neu i el gel. Allà on imperava el blanc només queden restes de gel fosc fossilitzat, roques esquinçades i brossa, fet que fa perdre tot l’encant d’un paratge que és únic.

 

L'evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic

L’evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic | RAMON BAYLINA

 

L’hemeroteca parla per si mateixa

En l’Edat Mitjana, la Terra es trobava immersa en un clima més càlid, en eixe cas per causes naturals. També fruit d’un cicle natural, anys després, cap al segle XVI, va encetar-se un període més fred que faria que fins avui en dia les principals serralades del món mantinguessen els cims més alts coberts de gel i neu.

 

 

Jordi Camins, expert en glaceres i observador des de fa més de 30 anys del retrocés d’estes als Pirineus, constata que al ritme actual estem a només 20 anys de perdre la majestuosa glacera de l’Aneto, cap a l’any 2040. També podria ser el cas de la glacera més important del Pirineu, la glacera d’Ossoue, situada en l’Occitània francesa.

 

Els glaciòlegs calculen que l’Aneto pot estar perdent vàries hectàrees de gel i entorn del metre de gruix cada any. Malauradament, lluny quedaran els paisatges glacials que reviuen les fotografies dels vells exploradors espanyols i francesos que s’atrevien a encarar les muntanyes, a pesar de les dificultats de caminar pel gel i les inclemències del temps.

 

 

Les imàtgens que s’estan prenent ara contrasten amb qualsevol de les que hi puga haver en l’hemeroteca de fa 10 o 20 anys. L’escalfament global i, al seu torn, la humanitat, serà responsable de la pèrdua d’este valuós patrimoni paisatgístic. Sens dubte, pareix que és massa tard.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

Corberán valora l’empat: partit equilibrat i exigència de Mestalla

Carlos Corberán ha qualificat d’equilibrat l’empat del València CF contra el Celta de Vigo i ha admés que l’equip va defensar més del que volia. El tècnic ha defensat la línia de cinc, ha reclamat reforços i ha mostrat respecte per l’exigència de Mestalla.

Javi Guerra dona per bo l’empat del València contra el Celta a Mestalla

El migcampista del València Javi Guerra ha valorat com a just l’empat sense gols contra el Celta en l’estrena de LALIGA a Mestalla i ha demanat el suport de l’afició per al pròxim partit de lliga.

Empat gris a Mestalla en l’estrena de Lliga entre Valencia i Celta

Valencia CF i Celta de Vigo han inaugurat la seua temporada de Lliga amb un empat sense gols a Mestalla, en un partit gris i escàs d’ocasions, marcat també per la melancolia pel compte arrere cap a l’adéu de l’actual estadi.

Contingut l’incendi de Segorbe, que manté 630 hectàrees cremades però continua actiu

Els bombers han aconseguit contindre l’avanç de l’incendi de Segorbe, que es manté en 630 hectàrees cremades però continua actiu i no està estabilitzat. Gátova seguirà desallotjada almenys fins diumenge per seguretat.

Presó provisional per al jove de 22 anys acusat de matar el seu oncle a Massanassa

El Tribunal de Instància de Catarroja ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al jove de 22 anys detingut per la mort del seu oncle, de 43 anys, apunyalat en la via pública a Massanassa després d’una discussió en un bar.

L’incendi de Segorbe entra esta vesprada en les hores de més risc i manté mil veïns fora de casa

L’incendi forestal declarat dijous a Segorbe ha calcinat més de 600 hectàrees, ha obligat a desallotjar un miler de persones a Gátova i entra esta vesprada en les hores de més risc. Uns 350 efectius i 25 mitjans aeris treballen per contindre un perímetre d’uns 15 quilòmetres.

El Metropolitano jutja Julián Alvarez en un duel clau entre Atlético i Villarreal

Julián Alvarez torna hui al Metropolitano enmig de la polèmica pel seu frustrat fitxatge pel Barcelona, en un partit en què l’Atlético rep un Villarreal que ja el va golejar 5-1 en la passada lliga.

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.