La glacera de l’Aneto podria ser història de cara al 2040

Aquest és l'aspecte actual del que queda de la glacera de l'Aneto

 

La Serralada del Pirineu i les seues glaceres patixen cada volta uns estius més calorosos i uns hiverns de temperatures menys fredes. La de l’Aneto, encara que és de les més grans, no en queda al marge. Ho corroboren les imàtgens a què s’ha pogut accedir acompanyades d’algunes paraules de l’autor. Ara les glaceres situades en la cara nord, des del Balaitus, a la Vall de Tena, fins a l’Aneto presenten el panorama més preocupant del que portem de segle.

 

El cas és que les fortes calorades dels passats mesos de juny i juliol han deixat al descobert tot el que durant centenars d’anys quedava ocult davall la neu i el gel. Allà on imperava el blanc només queden restes de gel fosc fossilitzat, roques esquinçades i brossa, fet que fa perdre tot l’encant d’un paratge que és únic.

 

L'evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic

L’evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic | RAMON BAYLINA

 

L’hemeroteca parla per si mateixa

En l’Edat Mitjana, la Terra es trobava immersa en un clima més càlid, en eixe cas per causes naturals. També fruit d’un cicle natural, anys després, cap al segle XVI, va encetar-se un període més fred que faria que fins avui en dia les principals serralades del món mantinguessen els cims més alts coberts de gel i neu.

 

 

Jordi Camins, expert en glaceres i observador des de fa més de 30 anys del retrocés d’estes als Pirineus, constata que al ritme actual estem a només 20 anys de perdre la majestuosa glacera de l’Aneto, cap a l’any 2040. També podria ser el cas de la glacera més important del Pirineu, la glacera d’Ossoue, situada en l’Occitània francesa.

 

Els glaciòlegs calculen que l’Aneto pot estar perdent vàries hectàrees de gel i entorn del metre de gruix cada any. Malauradament, lluny quedaran els paisatges glacials que reviuen les fotografies dels vells exploradors espanyols i francesos que s’atrevien a encarar les muntanyes, a pesar de les dificultats de caminar pel gel i les inclemències del temps.

 

 

Les imàtgens que s’estan prenent ara contrasten amb qualsevol de les que hi puga haver en l’hemeroteca de fa 10 o 20 anys. L’escalfament global i, al seu torn, la humanitat, serà responsable de la pèrdua d’este valuós patrimoni paisatgístic. Sens dubte, pareix que és massa tard.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

Anderson decidix sobre la botzina la quarta lliga seguida del València Basket

Una canastra sobre la botzina de Yvonne Anderson va donar al València Basket el seu quart títol consecutiu de la Lliga Femenina després de remuntar davant un Casademont Zaragoza que va dominar quasi tot el partit. La vella guàrdia taronja, amb Leticia Romero i Queralt Casas, va liderar la reacció en un final decidit per xicotets detalls.

La Generalitat reobri el termini d’ajudes al lloguer per a famílies afectades per la dana de 2024

La Generalitat ha obert un nou termini fins al 30 de setembre per a demanar ajudes al lloguer destinades a famílies la vivenda de les quals va quedar inhabitable després de la dana d'octubre de 2024.

Pérez Llorca se suma a la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, Festa d’Interés Turístic Provincial

Juanfran Pérez Llorca participa en la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, a Monforte del Cid, una cita religiosa i popular declarada Festa d'Interés Turístic Provincial.

Les Corts fixen el pla per a investigar les VPP d’Alacant i afronten un ple marcat per la taxa turística

Les Corts Valencianes votaran la setmana vinent el pla de treball de la comissió que investiga les VPP d'Alacant i celebraran un ple amb debats sobre la taxa turística, el domini públic hidràulic i el sector citrícola, a més de la sessió de control al president.

Les dones aïllades per hantavirus a Barcelona i Alacant podran seguir la quarantena a casa si donen negatiu

Les dos dones aïllades en hospitals de Barcelona i Alacant per contacte amb hantavirus podran rebre visites i, si les pròximes PCR es mantenen negatives, completar la quarantena en els seus domicilis.

Demanen 5 anys de presó a un home per arrancar part de l’orella a un altre en una baralla per un aparcament

Un home s'enfronta a 5 anys de presó acusat d'arrancar part de l'orella a un altre després d'una discussió per una plaça d'aparcament en el port d'Alacant i d'agredir després a dos policies.

Mor un home en un accident de trànsit en l’A-3 a l’altura de Caudete de las Fuentes

Un home de 53 anys ha mort i un altre de 46 ha resultat ferit després d'eixir-se de la via un turisme en el quilòmetre 268 de la A-3, en direcció a València.

El general Fernández de Llum destaca la insistència de la Guàrdia Civil en la busca de víctimes i en la lluita contra el crim

El general José Antonio Fernández de Llum subratlla la persistència de la Guàrdia Civil en la busca de les víctimes de la dana i alerta de l'auge de la ciberdelinqüència, la violència masclista i el crim organitzat en la Comunitat Valenciana.