La glacera de l’Aneto podria ser història de cara al 2040

Ejemplo de shortcode con estilo
  La Serralada del Pirineu i les seues glaceres patixen cada volta uns estius més calorosos i uns hiverns de temperatures menys fredes. La de l’Aneto, encara que és de les més grans, no en queda al marge. Ho corroboren les imàtgens a què s’ha pogut accedir acompanyades d’algunes paraules de l’autor. Ara les glaceres situades en la […]
Aquest és l'aspecte actual del que queda de la glacera de l'Aneto

 

La Serralada del Pirineu i les seues glaceres patixen cada volta uns estius més calorosos i uns hiverns de temperatures menys fredes. La de l’Aneto, encara que és de les més grans, no en queda al marge. Ho corroboren les imàtgens a què s’ha pogut accedir acompanyades d’algunes paraules de l’autor. Ara les glaceres situades en la cara nord, des del Balaitus, a la Vall de Tena, fins a l’Aneto presenten el panorama més preocupant del que portem de segle.

 

El cas és que les fortes calorades dels passats mesos de juny i juliol han deixat al descobert tot el que durant centenars d’anys quedava ocult davall la neu i el gel. Allà on imperava el blanc només queden restes de gel fosc fossilitzat, roques esquinçades i brossa, fet que fa perdre tot l’encant d’un paratge que és únic.

 

L'evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic

L’evolució de les glaceres és un indicador clau per tal de fer un seguiment del canvi climàtic | RAMON BAYLINA

 

L’hemeroteca parla per si mateixa

En l’Edat Mitjana, la Terra es trobava immersa en un clima més càlid, en eixe cas per causes naturals. També fruit d’un cicle natural, anys després, cap al segle XVI, va encetar-se un període més fred que faria que fins avui en dia les principals serralades del món mantinguessen els cims més alts coberts de gel i neu.

 

 

Jordi Camins, expert en glaceres i observador des de fa més de 30 anys del retrocés d’estes als Pirineus, constata que al ritme actual estem a només 20 anys de perdre la majestuosa glacera de l’Aneto, cap a l’any 2040. També podria ser el cas de la glacera més important del Pirineu, la glacera d’Ossoue, situada en l’Occitània francesa.

 

Els glaciòlegs calculen que l’Aneto pot estar perdent vàries hectàrees de gel i entorn del metre de gruix cada any. Malauradament, lluny quedaran els paisatges glacials que reviuen les fotografies dels vells exploradors espanyols i francesos que s’atrevien a encarar les muntanyes, a pesar de les dificultats de caminar pel gel i les inclemències del temps.

 

 

Les imàtgens que s’estan prenent ara contrasten amb qualsevol de les que hi puga haver en l’hemeroteca de fa 10 o 20 anys. L’escalfament global i, al seu torn, la humanitat, serà responsable de la pèrdua d’este valuós patrimoni paisatgístic. Sens dubte, pareix que és massa tard.

 

També pots llegir… 

Últimes notícies

València guarda un minut de silenci per les víctimes de l’accident ferroviari

Diana Morant ha presidit a València un minut de silenci per les víctimes de l’accident ferroviari ocorregut a la província de Toledo. L’acte s’ha celebrat davant de la Delegación de Gobierno de la Comunitat Valenciana.

El Valencia busca, a la tercera, un triomf sobre el Barça que el mantinga en la zona alta

El Valencia Basket visitarà divendres el Barça en la novena jornada de l’Eurolliga, després d’haver perdut dos partits contra l’equip català. Els valencians arriben amb sis victòries en huit partits i ocupen la segona plaça.

La vaga suprimix el 22 % dels trens d’alta velocitat i el 20 % de l’Euromed

La vaga de maquinistes ha afectat les connexions amb Valencia, Castellón i Alicante. S’ha suprimit el 22 % dels trens d’alta velocitat i el 20 % de l’Euromed.

Nikola Mirotic es perdrà diversos partits amb el Valencia Basket

Nikola Mirotic estarà de baixa diversos partits per una lesió muscular a l’adductor de la cama esquerra. No jugarà divendres contra el Barça.

Valencia Basket, ben posicionat per a ser franquícia de l’Eurolliga

Chus Bueno considera que Valencia Basket té les condicions per a ser franquícia. Els clubs propietaris decidiran en un o dos mesos quins aspirants trien.

València reunirà el sector de l’alvocat per a analitzar els reptes del cultiu

El IV AguacateForum reunirà el 24 de novembre a València productors, experts i empreses per a debatre els reptes i les oportunitats del cultiu de l’alvocat.

Retards en la línia d’alta velocitat Madrid-Llevant per una incidència en un tren Ouigo

Una incidència en un tren Ouigo aturat a Aranjuez ha provocat retards en la línia d’alta velocitat entre Madrid i Llevant. Els passatgers rebran trasllats i compensacions segons el trajecte.

La vaga de maquinistes de Renfe manté els serveis mínims després de l’accident d’Urda

El sindicat Semaf ha iniciat una vaga de 24 hores en Renfe, un dia després de l’accident d’Urda. Els serveis mínims varien segons el tipus de tren.